Stålomspunna bromsslangar

Övriga diskussioner om och kring våra VTX-hojar. (tillbehör, utrustning, service, besiknting, handlare, tips, mm....)

Moderator: Geronimo

Användarens profilbild
birdie
Oinvigd mästare
Inlägg: 378
Blev medlem: 11 okt 2005, 14:22
VTX-modell: Svart VTX 1800C, -05
Ort: Jönköping
Kontakt:

Stålomspunna bromsslangar

Inlägg av birdie »

Tja,

Hittade en gammal tråd - stålomspunna bromsslangar - som startades/avslutades för ca 3 år sedan. Var nära att hoppa på detta tåg och göra ett byte förra året i samband med ett erbjudande från Joe. Men det blev inte av...

Tänkte damma av denna tråd lite, kanske det hjälper en del nya medlemmar också?

Min fråga: Har många av er har bytt till stålomspunna bromsslangar? Bromsslangarna skall ju bytas efter ca 4 år enligt instruktionsboken. Det är väl egentligen ingen som gör av den anledningen... eller?

Det blir ju både snyggare och effektivare bromsverkan vid ett byte, vilket naturligtvis är utmärkt!

Vad och var köper man? Kvalitetsskillnad?
Joe, rekommenderar förmodligen Spiegler - http://www.spieglerusa.com/ -. S-Racing, Vänersborg - http://www.s-racing.se/album.php?c=20 - säljer också. Honda-butiken (MC-Proffsen) i Jönköping tillverkar själva på beställning...

Några tips till vinterns investering? Är det värt pengarna?
"Bra bromsverkan kan ju förvisso vara värt hur mycket som helst"!

/birdie
Senast redigerad av birdie den 09 feb 2009, 22:52, redigerad totalt 1 gånger.
Never up - never in!
Användarens profilbild
Toolbox
VTX-Shopen
Inlägg: 637
Blev medlem: 20 dec 2005, 12:31
VTX-modell: vtx 1800 2002
Ort: VTX 1800c -02 Dyltabruk Örebro
Kontakt:

Re: Stålomspunna bromsslangar

Inlägg av Toolbox »

Hej Birdie

jag har nyligen monterat dessa
http://www.kewlmetal.com/Default.aspx?t ... genumber=0

MTL Custom är återförsäljare för Kewl om du vill handla i sverige vi betalande (gröna)vtxare har 10% hos MTL
http://www.mtlcustom.se/

har tyvärr ej provat om bromsverkan blivit bättre men enligt JOE så vart hans bättre han har samma slangar

//Toolbox 8)
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Re: Stålomspunna bromsslangar

Inlägg av snake »

Jag har köpt Speigler-slangar. Det verkar vara av hög kvalitet och har en sjysst kromad t-koppling under styrhuvuded som ersätter den fula svarta. Har inte monterat klart ännu, men än så länge inga problem. Det jobbigaste är att ta bort alla gamla bromsrör och t-koppling under sitsen. Fick demontera batteri och batterilåda för att komma åt. Sedan ska bromsröret mellan fotpedal och styrhuvud också bort, och den är inklämd mellan ram och kylare. Lite meck att få bort, men snyggt blir det.

Jag är tveksam till om det blir bättre bromsverkan eftersom alla långa avstånd i alla fall använder bromsrör. Rör är ju per definition helstumma, så en stålomspunnen slang lär snarare vara sämre. Men det är klart, vill man tro att det blir bättre, så upplever man det säkert så. Det är väl en självuppfyllande profetia som vid allt mekande.
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
Användarens profilbild
Joe
Adept
Inlägg: 189
Blev medlem: 29 aug 2005, 13:11
VTX-modell: VTX 1800
Ort: Örebro, VTX 1800C

Re: Stålomspunna bromsslangar

Inlägg av Joe »

snake skrev:Jag har köpt Speigler-slangar. Det verkar vara av hög kvalitet och har en sjysst kromad t-koppling under styrhuvuded som ersätter den fula svarta. Har inte monterat klart ännu, men än så länge inga problem. Det jobbigaste är att ta bort alla gamla bromsrör och t-koppling under sitsen. Fick demontera batteri och batterilåda för att komma åt. Sedan ska bromsröret mellan fotpedal och styrhuvud också bort, och den är inklämd mellan ram och kylare. Lite meck att få bort, men snyggt blir det.

Jag är tveksam till om det blir bättre bromsverkan eftersom alla långa avstånd i alla fall använder bromsrör. Rör är ju per definition helstumma, så en stålomspunnen slang lär snarare vara sämre. Men det är klart, vill man tro att det blir bättre, så upplever man det säkert så. Det är väl en självuppfyllande profetia som vid allt mekande.
Ja du Snake..
Jag upplever att fotbroms blev betydligt bättre. Frambroms märker jag ingen större skillnad, kan visserligen bero på att jag ändrat vinkel i samband med kronbyte samt förlängd med ca 2,5". En sak som jag tror kan ha betydelse är färre kopplingspunkter och då framförallt till bakbroms.

Joe
Ju mer man vet ju mer vet man vad man inte vet
Användarens profilbild
Geronimo
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 659
Blev medlem: 03 nov 2005, 10:13
VTX-modell: VTX 1300, 2006
Ort: Henån

Re: Stålomspunna bromsslangar

Inlägg av Geronimo »

Är det ett helvete att lufta bromsarna på VTX:en efteråt, med tanke på samverkan mellan fotbromsen och framhjulsbromsen?

Tony
Low, long and fat
Användarens profilbild
Joe
Adept
Inlägg: 189
Blev medlem: 29 aug 2005, 13:11
VTX-modell: VTX 1800
Ort: Örebro, VTX 1800C

Re: Stålomspunna bromsslangar

Inlägg av Joe »

Geronimo skrev:Är det ett helvete att lufta bromsarna på VTX:en efteråt, med tanke på samverkan mellan fotbromsen och framhjulsbromsen?

Tony
Inga problem alls. Det skall bara göras i en viss turordning och som jag inte kommer ihåg.

Joe
Ju mer man vet ju mer vet man vad man inte vet
Användarens profilbild
Joe
Adept
Inlägg: 189
Blev medlem: 29 aug 2005, 13:11
VTX-modell: VTX 1800
Ort: Örebro, VTX 1800C

Re: Stålomspunna bromsslangar

Inlägg av Joe »

birdie skrev:Tja,

Hittade en gammal tråd - stålomspunna bromsslangar - som startades/avslutades för ca 3 år sedan. Var nära att hoppa på detta tåg och göra ett byte förra året i samband med ett erbjudande från Joe. Men det blev inte av...

Tänkte damma av denna tråd lite, kanske det hjälper en del nya medlemmar också?

Min fråga: Har många av er har bytt till stålomspunna bromsslangar? Bromsslangarna skall ju bytas efter ca 4 år enligt instruktionsboken. Det är väl egentligen ingen som gör av den anledningen... eller?

Det blir ju både snyggare och effektivare bromsverkan vid ett byte, vilket naturligtvis är utmärkt!

Vad och var köper man? Kvalitetsskillnad?
Joe, rekommenderar förmodligen Spiegler - http://www.spieglerusa.com/ -. S-Racing, Vänersborg - http://www.s-racing.se/album.php?c=20 - säljer också. Honda-butiken (MC-Proffsen) i Jönköping tillverkar själva på beställning...

Några tips till vinterns investering? Är det värt pengarna?
"Bra bromsverkan kan ju förvisso vara värt hur mycket som helst"!

/birdie
Det verkar redan som du bromsar allt för mycket, never up :( never in :cry:

Joe
Ju mer man vet ju mer vet man vad man inte vet
Användarens profilbild
Toolbox
VTX-Shopen
Inlägg: 637
Blev medlem: 20 dec 2005, 12:31
VTX-modell: vtx 1800 2002
Ort: VTX 1800c -02 Dyltabruk Örebro
Kontakt:

Re: Stålomspunna bromsslangar

Inlägg av Toolbox »

Joe skrev:
Geronimo skrev:Är det ett helvete att lufta bromsarna på VTX:en efteråt, med tanke på samverkan mellan fotbromsen och framhjulsbromsen?

Tony
Inga problem alls. Det skall bara göras i en viss turordning och som jag inte kommer ihåg.

Joe
:shock: vad kommer du ihåg :?: :?:
Hsun
Mästare
Inlägg: 610
Blev medlem: 26 dec 2005, 19:38
VTX-modell: VTX 1800,2005
Ort: Kallön-Njurunda, VTX 1800

Re: Stålomspunna bromsslangar

Inlägg av Hsun »

Man börjar med den luftnippel som är närmast huvudcylindern och fortsätter med den nästnärmaste osv ett :evil: pumpande blir det.
Hsun-1800 röd så klart.
Skriv svar