1300 eller 1800 för och nackdelar?uppdaterad!tips vi köp?

Övriga diskussioner om och kring våra VTX-hojar. (tillbehör, utrustning, service, besiknting, handlare, tips, mm....)

Moderator: Geronimo

karl
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 10 jan 2009, 13:22
VTX-modell: VTX 1800 -06
Ort: Hånger (smålands djupa skogar)

1300 eller 1800 för och nackdelar?uppdaterad!tips vi köp?

Inlägg av karl »

Hej jag ä ny här på forumet så kan ju börja med att presentera mig.
Jag heter Karl Ramsing å är 24 år, jag jobbar som anllägningsarbetare/grävmaskinist. Började köra motorcykel i sommras dock ingen honda utan en suzuki marauder 800.Men är sugen på att bytta till våren.

Så nu till min fråga vilken av vtx cyklarna rekomenderar ni? vad finns det för för och nacktdelar med dom olika modellerna? har även 1300 CBS (Combined Brake System)? Går de att bytta ut fotplattorna på 1300 mot vanliga fotpinnar?

Tacksamm för alla svar och tips!

MVH karl
Senast redigerad av karl den 21 apr 2009, 17:12, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Bikerboy
Senior adept
Inlägg: 277
Blev medlem: 16 okt 2007, 19:22
VTX-modell: HD rocker 2008
Ort: Halland

Re: 1300 eller 1800 för och nackdelar?

Inlägg av Bikerboy »

CBS finns på 1800an som också har insprutningssystem!

Ang. fot plattorna vet jag ej, kan ju bara hoppas man kan byta ut plattformarna mot vanliga pinnar! :lol:

/BikerBoy 8)
FreddanKrokaBikers@hotmail.com

www.krokabikers.se

När någon gör dej förbannad,
tänk då på att det krävs ungefär 45 muskler i ditt
ansikte för att göra en arg min, men det
krävs bara 4 muskler i din arm för att nita den jäveln!
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: 1300 eller 1800 för och nackdelar?

Inlägg av Nesse »

CBS finns inte på 1300 R modellen, fotplattorna kan du givetvis byta ut.

Men att rekommendera den ena eller den andra är svårt, det är 2 bra hojjar. 1800 och 1300 är ju två i mångt och mycket olika motorcyklar i utseendet och motorstorlek. 1300 har ju förgasare, 1800 insprutning osv. Mitt val av mc (1300) var utseendet, gillar retrostuket. (Det finns ju iofs 1800 retro också, men dessa är inte lätta att hitta på den svenska marknaden...)

Så vad är det du vill ha och tycker är viktigt...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
alba
Mästare
Inlägg: 893
Blev medlem: 12 okt 2005, 15:01
VTX-modell: vtx 1800c
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1300 eller 1800 för och nackdelar?

Inlägg av alba »

Nesse skrev:CBS finns inte på 1300 R modellen, fotplattorna kan du givetvis byta ut.

Men att rekommendera den ena eller den andra är svårt, det är 2 bra hojjar. 1800 och 1300 är ju två i mångt och mycket olika motorcyklar i utseendet och motorstorlek. 1300 har ju förgasare, 1800 insprutning osv. Mitt val av mc (1300) var utseendet, gillar retrostuket. (Det finns ju iofs 1800 retro också, men dessa är inte lätta att hitta på den svenska marknaden...)

Så vad är det du vill ha och tycker är viktigt...
http://www.blocket.se/vi/19527420.htm?ca=11_s
Black med tangerin flames 1800c
106,07Hk 170,67Nm !!!! More is less !!
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: 1300 eller 1800 för och nackdelar?

Inlägg av Bobby »

Välkommen till forumet!
Ett tips när det gäller utseende är att sätta sig på hojjen och be någon ta lite bilder. Allt för ofta ser man stora killar på små hojjar som i sig är fina men det ser fånigt ut. Ge dig av och provkör båda typerna och se vilken du gillar mest. Sen beror det på hur din budget ser ut såklart.
Kul med någon som är lite yngre också! Jag är snart 32 och är ynglingen i klubben. Bor du i stockholmsområdet?
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: 1300 eller 1800 för och nackdelar?

Inlägg av Orre »

Tjena Karl!
Välkommen! :!: :D

Tja.. Rent utseendemässigt är nog det en smaksak ja..
Men du såg väl länken från alba så... :P Finns ju en massa prylar att customisera med också! Du kan ju kolla lite på Cruiser Customizing eller HDL. JAG har MYCKET DÅLIG erfarenhet med "HDL". -Bara så det er sagt... :x
Förutom detta eminenta forum, hittar du massa likasinnade hos den amerikanska brodern V.T.X.O.A..

STORT ÄR GOTT!! :mrgreen:
Var själv lite tveksam på grund av mina 170cm -kort. Men 1800'an känns inte alls för stor!
En härlig maskin! Ett jäkla drag! och kan köras nog så hårt!.. Fotpinnarna blir definitivt slitna underifrån!... :twisted:
Gillar absolut den blandningen! En tuff-tuff-tuff!-cruisare som man KAN dra på med om man vill! :wink:
Kunne gott vart lite fetare bak i min smak! MÅNGA breddar! -Och menar visst att det inte stör köregenskaperna heller! (Här finns fina uppskrifter och många synpunkter på breddning i forumet).
Utseendemässigt kunne jag också tänkt meg lite större vinkel på gaffeln! :twisted: Finns en färdig krona att köpa (DYRT) men jag vet inte om man med den förstör egenskaperna på svängig väg?... Antagligen gör man det... :?:

Har ingen erfarenhet om 1300'an har lika goda köregenskaper, men den har ju en enkel skiva med 2-kolvs ok fram. Inbjuder kanskje inte till den samma rå-köringen?...
Kan gott hända att de med 1300 har andra synpunkter!! :lol:

Gillar också att 1800'an har insprutning! Dock har jag hört flera som beklagar seg att den går lite ojämt på tomgångsfart. Jag upplever inte det som nå't att klaga på.

Det enda jag har att klaga på så långt är den elendiga klarlacken på min -07'a! Märks jäkla gott då den nästan inte täcker dekoren... En riktigt billig miss på en så'n syckel! :x
Vet inte om det gäller alla modeller, men jag har läst många inlägg om att dom är känsliga för byx-knappen osv...
Det är ju inte stora kostnaden att lämna in till klar-lackering så klart, men det är ju en del jobb, och känns jäkla onödigt!!! :evil:

En annan sak är en del klumpiga detaljer (bl.a. skylt/blink) men det är så klart många som inte störs av det! Och det finns som sagt många färdiga prylar att byta ut med...
Många 1800 har också en fel i bakre växeln, men det har Honda tatt på sin kappa att fixa! -Det är nog inga syklar som går på vägen som har kvar detta fel?
När syckeln var ny hörde jag massa miss-ljud från den kanten, men jag har slutat att höra det nu... :? :roll:

Kommer inte på mer att sätta fingern på just nu.. Använd sök-funksjonen på forumen! Här finns mycket information och synpunkter!! :wink:
Få eller inga klager!!... :!: 8)

Lycka till med en jäkla fin syckel!!! 8)

Orre
Bild
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Re: 1300 eller 1800 för och nackdelar?

Inlägg av Gusten »

Många 1800 har också en fel i bakre växeln, men det har Honda tatt på sin kappa att fixa! -Det är nog inga syklar som går på vägen som har kvar detta fel?
När syckeln var ny hörde jag massa miss-ljud från den kanten, men jag har slutat att höra det nu... :? :roll:

Från vilken årsmodell var det missljud??.....eller ska man åtgärda alla.....nåt som jag missat men jag har hört missljud ibland från min 2002 också.

Gusten 8) 8) 8)
VTX 1800 svart 2007 FAT ASS
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: 1300 eller 1800 för och nackdelar?

Inlägg av Bobby »

Angående lacken: Jag har en 1300 -06 svart. Min lack är superklen. Väldigt lätt att repa med vad som helst. Mitt råd är att antingen klarlacka eller lackskydda den om du köper den ny, eller att du sparar pengar till en snygg motivlack när den blivit för repig. Jag har valt det senare :mrgreen:
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: 1300 eller 1800 för och nackdelar?

Inlägg av Nesse »

orre skrev:... Har ingen erfarenhet om 1300'an har lika goda köregenskaper, men den har ju en enkel skiva med 2-kolvs ok fram. Inbjuder kanskje inte till den samma rå-köringen?...
Kan gott hända att de med 1300 har andra synpunkter!! :lol:
Åker du och bromsar Orre ;-)

På kurviga vägar är det en brottningsmatch, men det är ju ingen "kurvracer" heller, det är en glidare...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: 1300 eller 1800 för och nackdelar?

Inlägg av Orre »

@ Gusten. Tja du... Vet inte så mycket om det... Har liksom förträngt det... :? Men det står ganska mycket om ämnet om du söker lite på V.T.X.O.A sitt forum. -Er visst ett produktionsfel som faktiskt i förlängning kan orsaka totalstopp på bakhjulet!! :shock: :shock:

@ Bobby. Ja du är inte ensam om den tanken! :wink: Men så har liksom den där -07 dekoren vuxit inn på meg.. -Den är ju lite djävulsk!.. 8)

@ Nesse. He-he.. Jo du forstår att när man åker över 200 knyck så blir det ju en del situationer!... :twisted: :lol:
Senast redigerad av Orre den 13 jan 2009, 17:04, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
Användarens profilbild
Bikerboy
Senior adept
Inlägg: 277
Blev medlem: 16 okt 2007, 19:22
VTX-modell: HD rocker 2008
Ort: Halland

Re: 1300 eller 1800 för och nackdelar?

Inlägg av Bikerboy »

Kan bara instämma med föregående talare!

/BikerBoy 8)
FreddanKrokaBikers@hotmail.com

www.krokabikers.se

När någon gör dej förbannad,
tänk då på att det krävs ungefär 45 muskler i ditt
ansikte för att göra en arg min, men det
krävs bara 4 muskler i din arm för att nita den jäveln!
karl
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 10 jan 2009, 13:22
VTX-modell: VTX 1800 -06
Ort: Hånger (smålands djupa skogar)

Re: 1300 eller 1800 för och nackdelar?

Inlägg av karl »

Tack så mycke för alla svar! Ska prov köra en kompis 1800 så snart de blir vår så får vi vell se om man fastnar direkt eller hur de går..gillar utseendet på båda cyklarna men 1800 är ju lite råare...En stor fördel med 1300 är ju priset! Men som sakt få vell ta å prov köra båda modellerna till våren å bilda sig en uppfattning..
Bobby skrev: Kul med någon som är lite yngre också! Jag är snart 32 och är ynglingen i klubben. Bor du i stockholmsområdet?
Nej..jag bor nere i småland ett par mil utanför värnamo..

mvh karl
Användarens profilbild
alba
Mästare
Inlägg: 893
Blev medlem: 12 okt 2005, 15:01
VTX-modell: vtx 1800c
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1300 eller 1800 för och nackdelar?

Inlägg av alba »

karl skrev:Tack så mycke för alla svar! Ska prov köra en kompis 1800 så snart de blir vår så får vi vell se om man fastnar direkt eller hur de går..gillar utseendet på båda cyklarna men 1800 är ju lite råare...En stor fördel med 1300 är ju priset! Men som sakt få vell ta å prov köra båda modellerna till våren å bilda sig en uppfattning..
Bobby skrev: Kul med någon som är lite yngre också! Jag är snart 32 och är ynglingen i klubben. Bor du i stockholmsområdet?
Nej..jag bor nere i småland ett par mil utanför värnamo..

mvh karl
Har du panik bobby ? Sätt ut en annons i lyckoslanten :wink: :P :mrgreen:
Black med tangerin flames 1800c
106,07Hk 170,67Nm !!!! More is less !!
Användarens profilbild
Bikerboy
Senior adept
Inlägg: 277
Blev medlem: 16 okt 2007, 19:22
VTX-modell: HD rocker 2008
Ort: Halland

Re: 1300 eller 1800 för och nackdelar?

Inlägg av Bikerboy »

-Den var faktiskt jävlig rolig, he he he he,,,-tror du han är för gammal för Kamratposten,he he!!!!

-Kunde fan inte låta bli !!!!

sorry Game on!!!

/BikerBoy 8)
FreddanKrokaBikers@hotmail.com

www.krokabikers.se

När någon gör dej förbannad,
tänk då på att det krävs ungefär 45 muskler i ditt
ansikte för att göra en arg min, men det
krävs bara 4 muskler i din arm för att nita den jäveln!
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: 1300 eller 1800 för och nackdelar?

Inlägg av Bobby »

Alba: Jo, är orolig för klubbens framtid. De flesta har inte långt kvar till att bli nekade av sankte Per. Man vill ju inte att klubben dör ut!

Bikerboy: Tyvärr är jag för ung för KamratPosten. Det var någon gammal ungdomstidning va?
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Skriv svar