Larmdiod

Övriga diskussioner om och kring våra VTX-hojar. (tillbehör, utrustning, service, besiknting, handlare, tips, mm....)

Moderator: Geronimo

VTX18

Larmdiod

Inlägg av VTX18 »

Någon som vet hur man enklast kopplar in en diod som skall börja blinka när man vrider av strömmen på hojen :?
Har installerat ett scorpio-larm SR-I500SW som är utan diod :( , hade kanske valt ett annat men inbillade mig att alla larm har en diod.
Tacksam för svar
VTX18
hkv

Inlägg av hkv »

Det enklaste är väl att ha en diod inkopplad som alltid blinkar. Det gör väl inget att den även blinkar när man kör?
VTX18

Inlägg av VTX18 »

Nja..i och för sig men det slog mig...hur skall bara en diod kunna blinka utan några prytlar emellan.
VTX18
hkv

Inlägg av hkv »

VTX18 skrev:Nja..i och för sig men det slog mig...hur skall bara en diod kunna blinka utan några prytlar emellan.
VTX18
Det finns färdiga att köpa, t.ex på Biltema.

Bild

Kallas "larmatrapp"

Det finns också lysdioder som redan från början har elektronik som gör att den blinkar. Klarar 3.5-15V så den dom är bara att koppla in!

Finns på Elfa:

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage?sho ... %262576984

Vill du få den att blinka enbart med tändningen avstängd, så sätter du ett enkelt brytande relä mellan diod och batteri. Då kan reläet bryta när tändningen är påslagen och kontakten slutas när tändningen stängs av.

Finns det ingen utgång på larmet som du kan använda som spänningskälla? T.ex. utgången för rörelsedetektorn? Den borde ju rimligtvis ha strömförsörjning när larmet är aktiverat.
VTX18

Inlägg av VTX18 »

Verkar smart att nyttja trådarna till rörelsedetektorn, verkar vara tre trådar till denna så skall kolla vilken som är strömförande vid pålarmat, sen ett relä så det även blinkar.
Nu är det bara att hålla tummarna så det inte blir eld och lågor...¨
VTX18
VTX18

Inlägg av VTX18 »

Dioden är nu fixad från ingentingörsfirman M.Sjöberg som heter LDH61H.
Bara att koppla till något spännande 12V så blinker det.
/VTX18
Skriv svar