Intercom

Övriga diskussioner om och kring våra VTX-hojar. (tillbehör, utrustning, service, besiknting, handlare, tips, mm....)

Moderator: Geronimo

Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Intecom

Inlägg av Västerlanda »

ÄR det samma frekvens på alla enheter :?: . KAN bli ett jävla TJÖT på både norska o andra språk om VI skulle åka ett större gäng tillsammans :lol: :lol: :wink: Sitter Just o ska beställa från ELLOS. 8)

Turbulensen beror på sitthöjden (för oss). Inte upplevt detta på andra cyklar när vi har haft hjälmarna i lite olika höjd. På VTX`n sitter Vi i samma höjd med hjälmarna. Kan bli väldigt skakigt även för föraren.
Det bli till att ändra körställning med ,sadel, risers - styre eller byta SPÄTTA (efter 28 år):idea: :P :P
Alternativt montera modifierad virvelgenerator enl LÄNK.

http://www.tfd.chalmers.se/~lada/postsc ... x02-17.pdf
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Intecom

Inlägg av Orre »

Västerlanda skrev:ÄR det samma frekvens på alla enheter :?: . KAN bli ett jävla TJÖT på både norska o andra språk om VI skulle åka ett större gäng tillsammans :lol: :lol: :wink: Sitter Just o ska beställa från ELLOS. 8)

Turbulensen beror på sitthöjden (för oss). Inte upplevt detta på andra cyklar när vi har haft hjälmarna i lite olika höjd. På VTX`n sitter Vi i samma höjd med hjälmarna. Kan bli väldigt skakigt även för föraren.
Det bli till att ändra körställning med ,sadel, risers - styre eller byta SPÄTTA (efter 28 år):idea: :P :P
Alternativt montera modifierad virvelgenerator enl LÄNK.

http://www.tfd.chalmers.se/~lada/postsc ... x02-17.pdf
Jag vet inte hur blåtanden fungerar vad gäller frekvenser, men man måste ju "para" dom med varandra innan kommunikation uppnås. I fallet "Scala Rider" kan man bara para 3st. sett till varandra, så nå't TJÖT från norrbaggar skal du slippa!... :wink:

Vad det gäller turbulensen blir det nog hellre att tillverka en virvelgenerator än att byta bort spättan är jag rädd... Börjar med åren att ana att det ändå inte lönar seg... :lol:
(Intressant läsning för övrigt!)

Lycka till med eran intercom då Västerlanda! :) Ring om ni vill prova dom på denna kanten! :!: :wink:
Bild
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Scala Rider Q2 Batteri-levetid

Inlägg av Orre »

Uppdatering: Erfarenhet av ScalaRider Q2 batteri-levetid.

Har nu haft ett par 12-timmars pass med sporadisk prating (ganska mycket faktisk) och några timmars radio-lyssning!
12 timmar är altså inget problem! Så då är väl den saken biff!? :wink:

Tips: -Har lagt ut en vanlig cig.tändar-kontakt under h. sidokåpa och knytit fast en liten nät-påse där, så då är det en baggis stoppa diverse batteri-prylar till laddning där oavsett om man kör eller står stilla!-
Bild
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Re: Intercom

Inlägg av Knodden »

Hej!

nu har ju Scala visat sig vara ett fungerande koncept, frågan är hur uppstickare fungerar.
Finns det någon som provat Handelsbodens egna?
4 Bikers
M2
Verkar ligga bra i pris, frågan e hur prestandan möter priset?
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Intercom

Inlägg av Nesse »

köpte en Scala rider g4 som jag testat lite i gamla hjälmen. enkelt att koppla ihop med telefonen... men vet inte hur ljudet är när man åker eftersom den fortfarande står upppallad :-(
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Intercom

Inlägg av Västerlanda »

Knodden skrev:Hej!

nu har ju Scala visat sig vara ett fungerande koncept, frågan är hur uppstickare fungerar.
Finns det någon som provat Handelsbodens egna?
4 Bikers
M2
Verkar ligga bra i pris, frågan e hur prestandan möter priset?
M2 Blåtandsintercom



(Klicka för en större bild)




Artnr:9089
Beskrivning:
Du älskar att köra. Vore det inte kanon om du samtidigt kan prata när du kör?!

Från och med nu, kan du snacka med dina hojpolare tack vare detta två-vägs trådlösa,
Bluetooth-styrda system, eller prata med din medpassagerare.

M2 Blåtandsintercom använder Bluetooth-teknik med stereoljud. Du kan lyssna på musik, koppla ihop den med din GPS och prata i din mobiltelefon.

• Bluetooth-teknik.
• Lyssna på musik.
• Koppla ihop med din GPS.
• Ta emot telefonsamtal utan knapptryckning

Super-räckvidd “Bike-to-Bike”. Är ni flera som är ute och åker så kan ni prata mellan hojarna – inte bara mellan enbart dig och din passagerare.

Ta emot telefonsamtal utan en enda knapptryckning. Lyssna på din favoritmusik från din mobiltelefon eller MP3-spelare. Få röstinstruktioner via din GPS. Med din M2 kan du göra alla dessa saker samtidigt som du kör!

• Maximalt avstånd cirka 500 meter.
Fungerar upp till 120Km/h.
• 7 timmars taltid.
• Automatisk uppkoppling av telefonsamtal.
• Stereo musik/Audio funktion (från A2DP mobiltelefon/MP3/GPS).
• Brusfilter
• Stänktålig, ej vattentät

Pris: 1.295 SEK
Enhet: st.


FÖRVÅNANDE SPEC. :?: :?: :roll: :roll:
Då funkar dom inte på en VTX :lol: :lol: :lol: :lol:
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Intercom

Inlägg av Orre »

Jo så måste jag erkänna att jag sedermera har blivit lite biten av samma "bacill" som Bobby...

Det är ju faktiskt jäkla skönt att ha på lite digg musik medan man dånar fram på "Den Store Starke"!
Dock känner man/jag fort för att slå av på volymen när man kommer i mer krävande stads-trafik osv!.

MEN... "Propp-hörlurar" och mina öron har aldrig funkat ihop... :evil: Och så tro att dom ska sitta kvar när man trär på sig hjälmen!?... -Nej, det funkar dåligt!
Och så blir det allt för knotigt att komma till pytte-små knappar som man måste använda kanten på nageln för att kunna träffa!... :twisted:
Här är det ju absolut en fördel med "Scala" headsettet då det är enkelt att justera volymen utanpå hjälmen!

Så kom jag på! :idea:
Jag har ju radio på mitt Scala Rider sett! Och det finnes små batteridrivna FM-sändare! :)
MEN... Den där Scala-radion är inte någon höjdare!... Och att lyssna på musik i dom små högtalarna funkar bara inte. Det är bara skrammel!...

Sagt och gjort. -Jag köpte ett par "Koss Porta Pro" lurar och klippte av högtalarna. -Klippte så av Scala-högtalarna i hjälmen och lödade dit Koss-högtalarna i stället!
MEN... Den där Scala-radion är inte någon höjdare!... Och den orkade inte att driva Koss-högtalarna. -Det blev rätt och slätt för låg volym!...

Så kom jag på att det finnes små portabla hörlur-förstärkare! :idea:
For iväg och köpte en pytteliten "Insigna" booster, och lödade dit 3,5mm. jack både från Scala'n och till högtalarna!
MEN... Den där Scala-radion är inte någon höjdare!... Med förstärkaren som stör vid sin sida, klarade den inte att ta in något som helst... FM-sändaren hittade den när den var max 3cm. borta... :|
Och ljudet för tal -intercom/telefon blev skit-dåligt!...

Det kan altså bara konstateras att "Scala Rider" INTE kan användas med "Koss Porta Pro"!

Där emot ger ju Koss-högtalarna skit-bra ljud!!! Jäklar vilket gott ljud det blev i hjälmen när jag satte Mp3-spelaren rakt i högtalarna! -Inte minst med "Insigna" boostern!! :!: :mrgreen:

Så efter en massa lödande hit och dit blev det så här:

"Koss Porta Pro" är tunna och fina, och med boostern spelar dom riktigt häftigt!
Dom får sitta en aning förskjutet från "mitt framför örat". En 3,5mm. jack låter dom kopplas till Mp3-spelaren med eller utan booster. (Booster-sladden räcker fint till bröstfickan)

"Scala Rider" har återställts till original utförande, och dom tunna högtalarna med kardborre på baksidan har jag satt delvis utanpå Koss-högtalarens skumgummi, och delvis på hjälm-stoppningen, så att den är mitt framför örat.

Därmed kan jag spela musik med gott ljud (med sladd) från Mp3'n till Koss-högtalarna, och ändå kunna prata i intercom'en/telefonen, då Scala högtalarna ger fantastisk bra (och högt) ljud när det gäller tal! Och kan ställas högt nog för att skära över Mp3'n!! :mrgreen:

Det skal sägas att detta sista är "garage-erfarenhet"... Om det visar sig att det inte funkar likaväl så säger jag ifrån!... :roll: :lol:
Bild
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Intercom

Inlägg av Orre »

"Scala Rider" har nu kommit med ett nytt set som heter "G4".
Bild
Förbättringar från förra set (Q2) skal vara:
  • Räckvidd upp till 1,6 km.!
    Ökad tal tid
    4-vägs kommunikation! (2 set på 2 cyklar)
    Radio med RDS
    Bättre ljud
    A2DP!
    Ingång för 3,5mm jack
En kund som köpte detta på grund av RDS-radion blev riktigt besviken och tyckte den var lika elendig som på Q2 settet?...
Ljudet menade han var ok. men hade inte provat med nån Mp3 spelare.

@Nesse. Jag ser att du har köpt dig en så'n! -Kan du ge en recension!?
Kan man använda den att spela musik på? I så fall blir ju A2DP från t.ex. en musik-telefon perfekt!
Åker man flera tillsammans är det så klart en fördel om alla kan snacka samman!
Räckvidd har aldrig varit något problem, förutom när man mister följeslagaren(na) bakom något hus eller så. Kan G4-settet upprätthålla kontakten även då?
Batteri-tid har varit bra nog i massvis för vår del.
Likaså är väl själva intercom funktionen och "parningen" likvärdig tror jag?
Nej den stora skillnaden hade varit om det är bra nog ljud för musik!? :?:
-Som sagt i förra post, att kunna ändra ljud och spår direkt på Scala'n hade varit önskvärt!!
Bild
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Intercom

Inlägg av Nesse »

@Orre: har inte testat den mer än inomhus, så någon recension kan du inte få än. Har versionen utan "bom" eftersom jag har integralhjälm. Får väl ge mig ut på en tur...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Re: Intercom

Inlägg av Knodden »

Hej

Jag tolkar tystnaden ang andra system än Scala som att ingen har testat alt, inte har ngt av dessa system. Är det så?
Har du ett intercom som INTE är Scala, så skriv en rad.
// Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Intercom

Inlägg av Orre »

Jo jag ser att det har kommit flera blåtand-set på marknaden nu. Förutom Knoddens länkar ser jag att http://www.revzilla.com har en som heter "Blue Ant", och det finnes säkert flera om man letar. Och det är ju bra! Jag har dock inte testat något av de andra setten. Sorry Knodden... :wink:

Förutom ev. bättre pris är det dock för mig inte så mycket mer att önska:

1.) Scala Rider sin intercom med brus-reducerad mic funkar verkligen helt perfekt! Ljud och mottagning kan inte bli bättre! -Ringer du till någon i 160 km. i timmen så hörs det fortfarande ut som om du sitter hemma i soffan med fast-telefon!
-Dock tycker jag att tiden från man säger "flaska" till linjen är öppen är för lång...

2.) Ljudåtergivning för MUSIK är DÅLIG på Scala Q2! -Jag vet dock inte om det är bättre på "G4" -Och det är väl först då som stereo och A2DP betyder något... Eller?...
@Nesse. DETTA kan du recensera från garaget! :wink:

3.) Radion ser ut att vara dålig även på det nya G4 settet!?..
Bild
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Intercom

Inlägg av Nesse »

Första rapporten om g4:an.
Om man väljer en station som bara finns lokalt så blir det problem, men så länge jag hade den inom håll så var det relativt sett bra ljud. Mina högtalare är inte placerade på det optimala stället än, eftersom jag ska byta till en ny hjälm. Diskanten är kanske lite väl vass, å andra sidan kanske det behövs när man kör lite snabbare.

Väl hemma igen så läste jag igenom instruktionsboken igen och programmerade in några kanaler så att de finns tillhanda. Har "garageprovat" kommunikation via telefonen och det fungerar bra, micken måste dock sättas mitt för munnen annars så hörs det dåligt enligt frugan, brusreduceringen gör att man måste prata lite högre också, men det gör man ju ändå när man sitter i en bullrig miljö.

Skulle gärna prova att kommunicera med annan scala rider innehavare vid tillfälle. Får återkomma med fler rapporter efter hand, när jag långtestat grejerna...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Intercom

Inlägg av Västerlanda »

Du är välkommen att para ihop :shock: Dig med mig vid tillfälle :lol: :lol:
Släpper dock inte Airi´s enhet, Scala, till dig :lol: :lol:

Funkar Q2 o G4 tillsammans förresten... :?: :?:

Michael
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Sidewagon
Senior adept
Inlägg: 276
Blev medlem: 29 aug 2005, 14:00
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Uppsala, kör VTX 02 2,0 liter

Re: Intercom

Inlägg av Sidewagon »

Tja!
Har kört med Nolan N-com sen 06-07 är osäker på vilket år funkar kanon men går bara parvis,men mob Gps inga problem,finns tydligen en uppdatering som ska va ändå bettre :roll:
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Re: Intercom

Inlägg av Gusten »

Vi kör med en som heter BT interphone och den klarar galant att vara uppkopplad i 15 timmar(vi har testat) :lol: .Telefon och MP 3 funkar fantastiskt. Både jag och frugan är väldigt nöjda med dom..vi kan vara 7-800 meter från varandra innan den bryter intercomen. Den ska vara 100% vattentät men det köper jag inte riktigt. Vi har bytt dom en gång på grund av regnväder. Körde i en timmes regn och den ena vart som ett flipperspel efter detta :cry: .,Så numera tar vi bort dom när det vankas regn. :wink:
Gusten 8) 8) 8)
VTX 1800 svart 2007 FAT ASS
Skriv svar