Intercom

Övriga diskussioner om och kring våra VTX-hojar. (tillbehör, utrustning, service, besiknting, handlare, tips, mm....)

Moderator: Geronimo

Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Intercom

Inlägg av Nesse »

Nu har jag kört en 26 milatur och kan konstatera att ljudet är helt ok även i hastigheter över 130 km/h. Radion, tja, fungerar hyfsat men inte ute i bushen. Fast det är väl detsamma med en bilstereo. Är det dålig teckning har man mest bara brus i lurarna. Telefonen fungerar utmärkt tillsammans med lurarna. Nu återstår bara att testa mp3 ingången och att koppla ihop sig med någon annan. Så långt är jag nöjd :-)
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Klesell
Oinvigd mästare
Inlägg: 383
Blev medlem: 29 aug 2009, 18:48
VTX-modell: VTX 1800C, 2005
Ort: Solna

Re: Intercom

Inlägg av Klesell »

Nesse skrev:Nu har jag kört en 26 milatur och kan konstatera att ljudet är helt ok även i hastigheter över 130 km/h. Radion, tja, fungerar hyfsat men inte ute i bushen. Fast det är väl detsamma med en bilstereo. Är det dålig teckning har man mest bara brus i lurarna. Telefonen fungerar utmärkt tillsammans med lurarna. Nu återstår bara att testa mp3 ingången och att koppla ihop sig med någon annan. Så långt är jag nöjd :-)

Bra ljud i 130km/h gör att jag blir lite intresserad av den här saken. Har du avgassystem med massa ljud i och luftljud i hjälmen som jag också har då eller?

Har testat ett gäng olika "billiga" lösningar genom åren men ingen som har riktigt klarat sig förbi 80km/h... och neckmiken som Teknikmagasinet har är rätt OK men högtalaren är så kass att den är fullkomligt värdelös, ifall någon undrade om min åsikt (jag såg någon tidigare i tråden nämna denna).

Scala Rider alltså..
Skatteåterbäring. Sugen....

/Klesell
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Intercom

Inlägg av Nesse »

Ingen ruta eller annat skydd än en integralhjälm om det var det som du undrade. Buller, javisst, roadhouse classic 2-1...

Det bästa jag haft bortsett från detta är Neckmike (http://www.neckmike.se/), men det är ett trådbaserat system som man blir tokig av att trassla in sig i. Om de haft ett blåtandsset så hade jag köpt det. De har det klart bästa ljudet.
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Klesell
Oinvigd mästare
Inlägg: 383
Blev medlem: 29 aug 2009, 18:48
VTX-modell: VTX 1800C, 2005
Ort: Solna

Re: Intercom

Inlägg av Klesell »

Neckmike funkar ihop med Cobra-komradio... såna har jag ju faktiskt ett par. Men visst, PTT och kablage är inte alls lika smidigt som Scala.. Synd att man inte kan kombinera neckmike och scala-enheten :)

Hursomhelst, jag läste lite om Neckmike på ett Annat Forum (sporthoj.com) där det pratades lite om att de gick sönder ganska lätt...



Nåja. Tack för ditt svar Nesse! Ska fundera lite på det där...
Användarens profilbild
Boatman
Regionskontakt Skåne
Inlägg: 185
Blev medlem: 15 maj 2010, 10:08
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Åkarp

Re: Intercom

Inlägg av Boatman »

Nesse skrev:Nu har jag kört en 26 milatur och kan konstatera att ljudet är helt ok även i hastigheter över 130 km/h. Radion, tja, fungerar hyfsat men inte ute i bushen. Fast det är väl detsamma med en bilstereo. Är det dålig teckning har man mest bara brus i lurarna. Telefonen fungerar utmärkt tillsammans med lurarna. Nu återstår bara att testa mp3 ingången och att koppla ihop sig med någon annan. Så långt är jag nöjd :-)

Hej,
Fick ett Scala Rider G4 powerSet (2st enheter) igår och har testat det lite. Har installerat det i min Arai hjälm (integralhjälm) och har således en trådbunden mick istället för bom. Jag använder hörselskydd i silikon från apoteket och har haft dem på mig när jag testade.

Ljudet från högtalarna är helt ok enligt mig. Jag hade volymen på lägsta möjliga och kunde fortfarande höra radion helt ok i 130km/h. Radion är dock ingen höjdare, jag får bara med nöd i näppe in kanaler så den kommer man väl inte att använda så mycket.
Har provat med mp3 spelare via kabel och det funkar alldeles utmärkt, ljudkvalitén är helt ok.
Mina hörselskydd tar udden av diskanten vilket gör att högtalarna inte upplevs lika skrikiga och basen enligt mig upplevs som kraftigare.

Prata i telefon fungerar alldeles ypperligt enligt min son som jag pratade med, i stort sätt inget vindbrus alls i 130km/h, provade även att köra med öppet visir och då hördes det bara ytterst lite vindbrus i bakgrunden enligt honom.

Har inte provat intercom med annan förare ännu utan bara i trädgården och där fungerade det alldeles förträffligt. Det borde ju inte vara någon skillnad ljudmässigt om man pratar i telefon eller via intercom funktionen så fungerar det som när man pratade i telefonen är jag mer än nöjd.

MVH
Lars
Användarens profilbild
Klesell
Oinvigd mästare
Inlägg: 383
Blev medlem: 29 aug 2009, 18:48
VTX-modell: VTX 1800C, 2005
Ort: Solna

Re: Intercom

Inlägg av Klesell »

Jag köpte också G4 powerset. Riktigt bra grej! Jag har inte fått VOX att fungera (röstaktivering) hur jag än grejat med den. Jag ska vid tillfälle göra en firmwareuppgradering dock, rykte säger att den löser "många små buggar" som en annan ägare sa när jag köpte min. Radio har jag inte ens försökt med. Köpte även en GPS som går att ansluta till headsetet (varning, bara för att det står Bluetooth på GPSen innebär inte att den fungerar mot headset).

Alla som ringt mig har blivit totalförvånade när jag sagt att jag kör hoj "just nu". Snacka med passageraren går jättebra även i höga farter.

Störtnöjd! Kostade en slant men funkar så mkt bättre än alla andra lösningar jag provat.

Säljaren rekommenderade att man kör med bom, inte trådburen mic, även i integralhjälmar, för att kunna placera mic optimalt. Funkar kanske inte med alla hjälmar dock. Testa gärna i butik.


/Klesell
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Intercom

Inlägg av Orre »

Har fått en synpunkt från en kund att han inte fick VOX'en att funka mellan G4'an och den äldre Q2'n. Samma kund klagade också på att radion inte var något bättre på G4'an.
Att radion inte är nå't att ha har jag se'n hört från fler platser...

En annan hade synpunkter på att G4'an absolut spelar bra nog musik över A2DP. Han hade liksom Boatman erfarit att det funkar att ha proppar i öronen som stryker av diskanten.

När det gäller tal kan jag inte tänka mig något bättre! Både vad det gäller mick och högtalare!
Micken måste dock vara helt mot läpparna! Jag har själv bom även i integralen, och det funkar helt fint! Missar man att ha micken MOT läpparna får man dock genast problem!... (Klesell?)

Som sagt tycker jag dock VOX'en tar för lång tid från man säger "FLASKA" tills den öppnar linjen.. (Det är inte nog att bara säga "ÖL"!)
@Klesell. Säg till om det är något fuffens där med G4'an!

Orre
Bild
Användarens profilbild
Klesell
Oinvigd mästare
Inlägg: 383
Blev medlem: 29 aug 2009, 18:48
VTX-modell: VTX 1800C, 2005
Ort: Solna

Re: Intercom

Inlägg av Klesell »

orre skrev: Micken måste dock vara helt mot läpparna! Jag har själv bom även i integralen, och det funkar helt fint! Missar man att ha micken MOT läpparna får man dock genast problem!... (Klesell?)

Som sagt tycker jag dock VOX'en tar för lång tid från man säger "FLASKA" tills den öppnar linjen.. (Det är inte nog att bara säga "ÖL"!)
@Klesell. Säg till om det är något fuffens där med G4'an!

Orre
Nja den bör vara rakt framför men man måste inte hångla med den (haha), iaf inte i mitt och tjejens fall. Och VOX, som sagt, inte ett dugg fungerande på min. Jag har skrikit hela Fader Vår i micen utan att något hänt. Slagit av & på VOX-settingen några gånger också... nada.

Firmware update blir det, och om inte det lirar får jag la lämna in den eller maila om support.

Men totalt sett; störtnöjd, verkligen.

/Klesell
Användarens profilbild
Boatman
Regionskontakt Skåne
Inlägg: 185
Blev medlem: 15 maj 2010, 10:08
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Åkarp

Re: Intercom

Inlägg av Boatman »

Hej,
Det har nu kommit en uppgradering för Scala G4.
Nyheter enligt mailet jag fick:

Software version 3.0 of the scala rider G4 is a major milestone, bringing with it innovative new features, improved customization options and more. Important new features include:
• Click-to-Link for spontaneous intercom connections to random G4 users nearby (in addition to existing pairing)
• New Voice Configuration Menu
• VOX and AGC (Automatic Gain Control) Calibration
• Volume Per Mode
• Stand-alone A2DP channel
• FM Radio enhancements

http://www.cardosystems.com/download/re ... s-version3

MVH
Lars
Skriv svar