Intercom

Övriga diskussioner om och kring våra VTX-hojar. (tillbehör, utrustning, service, besiknting, handlare, tips, mm....)

Moderator: Geronimo

Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Intercom

Inlägg av Orre »

Yes! Nu har jag hittat nå't som funkar! :!:

Blev aktuellt nu igjen när kompisen ska ta mc-lappen, och så klart har köpt båge först... :lol: Altså måste man övningsköra! :wink:

Har länge hållit på och knota med diverse system, både dyrare och billigare, och i fjor när "frugan" började på lappen blev det värkligen aktuellt med nå't som funkar! Var på väg att bli galen av alla sladdar och f-n skap, som dessutom får brott på ledningarna efter kort tids bruk. Endte till sist upp med billigast möjligt från "Clas Ohlson" som heller inte höll, men som i varje fall va billigt... :(
Nu när det blev aktuellt igen, tänkte jag köpa nya "Clas Ohlson" head-sets, men då passar så klart inte de nya samman med radioene från i fjor... :evil:

Efter mycket läsning och letande på nätet, blev det den nyaste från Scala som heter "Scala Rider Q2"!
Den funkar perfekt!! :D Och inte en enda sladd!! :lol:

Man klämmer fast en hållare på nederkanten av hjälmen (vilken hjälm som helst!) och de tunna högtarna med kardborre på baksidan hänger man i fodret. Mic'en står på ett böjbart skaft, så det funkar lika bra på hel som halv-hjälm. På hållaren skjuter man fast en liten blåtand-dings och voila'! Tar maks 5 min. att installera!

Blåtand-dingsen kan man para med telefonen, gps'en, och maks två till Scala Rider sett.
Den har enligt instruksjonerna intill 500m. räckvidd, och det stämmer bra med min erfarenhet!
Jag har inte kört med den på halv-hjälmen ännu, men på integral-hjälmen är vind-sus obefintligt!!
De jag har pratat med på tel. har ingen aning om att jag inte sitter hemma i soffan! Och jag har provat i 160 knyck! Rått!! :shock:

Telefonen svarar man på med att bara säga något. M.a.o. så avvisas samtalet om man håller käft. Har man "voice-dial" på telefonen går det också att använda!

Dingsen innehåller också en FM-radio, men med de små högtalarna blev det väldigt mycket diskant... Pluss at det var jä-ligt störande! Men det kan kanskje va trevligt på motorvägen?...

Det enda jag har att utsätta, är att när man aktiverar den (med att säga för eks. "hallå") tar det några sekunder innan linjen är öppen, så man måste va lite före var om man har tänkt att t.ex. ge besked om å svänga av nånstans... :arrow: (Man kan också välja att i stället trycka på en knapp för att aktivera intercomen)

Jag har inte kört länge nog för att prova batteri-tiden, men man annonserar med 8-10 timmar prat-tid, och en vecka i stand-by. (Jag har intryck av at den blå-tand-hands-free jag har i bilen håller ännu längre, så det är nog ingen omöjlighet?) Den skal kunna laddas på 5 timmar, men jag har intryck av at det går mycket fortare. Köpte också med en 12V laddare för säkerhets skul.. :wink:

Jo det är en sak till, ni vet hur "fjärn" man kan va när man sitter i bilen och snakkar i telefonen. Alla har väl varit med om att känna att "oj då, är jag redan här"... :? Det känns INTE bra att ha den kännslan när man åker hoj! Då vill man va 100% med på vad som skjer! (Pluss at man vill höra mullret!) Men som sagt, det vill nog va annorlunda på motorvägen...

Summa sumarium.
Detta funkade skitbra!
Jag hittade billigast hos http://www.revzilla.com (ca.1200 sek. färdigt i postlådan) men HDL tar säkert in den om man frågar.

Fråga om det är nå't jag har glömt! :wink:

Orre
Bild
xrider

Inlägg av xrider »

Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Inlägg av Orre »

xrider skrev:Man kan göra det enkelt o köpa det på ellos också
http://www.ellos.se/DetailPages/DetailP ... hBackLink=
eller
http://www.ellos.se/DetailPages/DetailP ... hBackLink=
Supert! Bra pris med!
Kollade bara där jag bor, och här var den inte kommit ennu... (som vanlig) :cry:
Var obs på att "Team Set" (nedersta länken) är en vanlig 10m blåtand..
Bild
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Inlägg av Bobby »

Jag har samma problem med interkom. Dålig hörbarhet, sus, och sladdar överallt. Plockar alltid av den efter ett försök men däremot vill jag kunna dela upplevelsen med tjejen som sitter därbak. Det blir sjukt mycket roligare att kunna sitta och prata med varandra.

Går det att koppla in andra lurar i Cardo Scala Rider? :?:
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Inlägg av Orre »

Bobby skrev:Jag har samma problem med interkom. Dålig hörbarhet, sus, och sladdar överallt. Plockar alltid av den efter ett försök men däremot vill jag kunna dela upplevelsen med tjejen som sitter därbak. Det blir sjukt mycket roligare att kunna sitta och prata med varandra.

Går det att koppla in andra lurar i Cardo Scala Rider? :?:
Helt klart kul att kunna prata! -Men men det är viktigt med en av-knapp! :lol:

Om du bara ska använda det internt på en hoj, är ju det "gamla" Scala-settet bra nog! Det kan se'n kombineras med "Q2" settet om man vill.

:!: Detta framgår inte nånstans, men det visade seg att med 3st. Q2-sett (som är maks vad man enligt reklamen kan koppla samman) så är det INTE full kommunikation!
Säg att jag har huvudenhet 1., spättan har enhet 2. och kompisen har enhet 3. Jag med huvudenheten kan prata med bägge, men spättan och kompisen kan INTE prata! Kände meg lite lurad där! :evil:

Andra lurar? Jag antar att du då menar för att få bättre ljud?
Nei det är en hel enhet utan några lösa kopplingar, men det är klart att man kan klippa av och löda på!.. :?
Fast lite av poänget är kanskje att högtalarna är väldigt tunna?.. (Fast i min integral får det plats betydligt större då det inte är något foder just utanför örat).
Jag tycker dock att ljud-kvaliteten är bra nog för tal, och jag tyckte det var direkt obehagligt att ha på radion!.. :shock:

:!: Det hör till saken att den INTE stödjer A2DP (Stereo Bluetooth)! Glömde nog att säga det... Så några större musikupplevelser blir det väl inte hur man än gör...

Orre
Bild
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Inlägg av Bobby »

Precis, man skulle vilja ha valfriheten att ha lurar som sitter i öronen.
Ett vanligt problem är ofta konstiga kopplingar på hörlurarna. Cobra har mini 2,5mm plugg tror jag, sen har vissa en s-video kontakt. Vissa är mono, andra stereo. Vissa har 2 pluggar.
Jula har en headset med strupmikrofon för 379:-. Är väldigt sugen på den men den har s-video kontakt så man får köpa kobra radio för att kunna använda dem antar jag. Känns onödigt med radio när man sitter bredvid varandra men vafan.
Har någon testat dessa mickar? Strupmikrofon i lumpen var ultimat, helt oslagbart (jag var artillerist), och är dessa ungefär lika bra så är de också snygga och lätta att gömma under en halsduk/krage. :)
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Inlägg av Orre »

Jag har haft nå't sett med 2 användare pr. radio. (1 radio pr. cyckel) Tror det var en "Alain" radio?.. Ena settet pluggat inn med "dubbel mini jack" på toppen av radion och det andra med et enkelt jack på sidan. Var knökigt att få ner i fickan...

Annars är ju Autocom beprövat och väl-renomerade! Har system för å koppla in musik och vad du vill med en "central" under sadeln. Menar dom också har börjat med blåtand internt på cyckeln.
Intaride är nya på marknaden men är nog också bra. De har et liknande system.

Har aldrig haft strup-mick, men har läst att det skal va bra ja! Har också läst att det kan va lite "tråkigt" ljud?.. Svenska Neckmike verkar ju va bra?

Allt det där är med en massa jä-la ledningar förstås! :x
Så jag har hittat en som fungerar utan! :wink:
Vanliga mickar med buller-filter funkar fint! men man måste ha mic'en helt mot läpparna!
Bild
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Nesse »

Neckmike äger!!! som ungarna skulle uttrycka det. Har haft en till min telefon/walkman och den förgyller mina färder. Fråga J.R om ljudkvaliteten när man ringer upp en person med Neckmike. Har utökat till neckmike med komradio till mitt sortiment. detta är dock inte provat "live" än...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Inlägg av Orre »

En uppdatering:

Har i dag vart ute i det fantastiska vår-vädret med "Scala" intercomen på halvhjälmen.
Jag är mäkta imponerad!!
Funkar lika bra som på helhjälmen! Vindsus är obefintligt! Klart fint ljud! Auto-på funktionen funkar prikk-fritt!

Alltså i 100-120 knyck är det så mycket vind-sus i min halv-hjälm att jag hör inte mej själv ens inne i skallen :? Men spättan hörde mej prikk-fritt!! Och jag hörde henne!!
Provade att stoppa "Bilsom-proppar" i öronen, och blev av med allt leven från vind och trafik (och det goa ljudet från Den Store Starke) men kunne fortsatt höra spättan klart och fint!!
Mycket imponerad! :!:

Ringde till en kompis, och för honom hördes det ut som jag satt hemma i soffan!

Mycket imponerad!! :P
Bild
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Inlägg av Orre »

Uppdatering av uppdateringen...

Har hittat ett minus!:
I dag tog spättan på seg halv-hjälm med ett sånt där tråkigt visir som slutar just framför hakan. -Ja just det... TURBULENS!..
Blev vindsus i hennes mick som gjorde det till tider svårt att höra, och som var starkt nog till att ofrivilligt öppna kommunikationen... :(
Provade att öppna visiret lite grann, och att öppna det helt, men det blev turbulens oansett...
Lösningen där och då blev att böja upp micken när vi inte snackade.

Kan hända att det inte är nå't problem när man inte har nå'n framför seg?
Bild
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Nesse »

orre skrev:Uppdatering av uppdateringen...

Har hittat ett minus!:
I dag tog spättan på seg halv-hjälm med ett sånt där tråkigt visir som slutar just framför hakan. -Ja just det... TURBULENS!..
Blev vindsus i hennes mick som gjorde det till tider svårt att höra, och som var starkt nog till att ofrivilligt öppna kommunikationen... :(
Provade att öppna visiret lite grann, och att öppna det helt, men det blev turbulens oansett...
Lösningen där och då blev att böja upp micken när vi inte snackade.

Kan hända att det inte är nå't problem när man inte har nå'n framför seg?
...Neckmike...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Inlägg av Orre »

Nesse skrev: ...Neckmike...
Hade samma tanke ja. :wink:
Men den är inte trådlös... :cry:
Bild
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Nesse »

trådlös, kanske inte, men den fungerar bra. Man borde väl kunna koppla upp sig mot de med bluetooth-intercom, om man har en telefon som klarar bluetooth och den telefonen är kopplad till sin neckmike (hängde ni med). Vore intressant att testa det i allafall, så vi fär väl göra det till sommaren...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Inlägg av Orre »

Njae... OM jag hängde med, så måste svaret bli nei. I vart fall i förhållande till Scala sin blåtand. Telefon-blåtanden går nämligen fortfarande bara 10m...

Men man skulle ju så klart kunna klippa av och löda på en hals-mick i stället för den som sitter på stång!
-Eller köra j_vla närma... :lol:
Bild
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Inlägg av Orre »

orre skrev:Uppdatering av uppdateringen...

Har hittat ett minus!:
I dag tog spättan på seg halv-hjälm med ett sånt där tråkigt visir som slutar just framför hakan. -Ja just det... TURBULENS!..
Blev vindsus i hennes mick som gjorde det till tider svårt att höra, och som var starkt nog till att ofrivilligt öppna kommunikationen... :(
Provade att öppna visiret lite grann, och att öppna det helt, men det blev turbulens oansett...
Lösningen där och då blev att böja upp micken när vi inte snackade.

Kan hända att det inte är nå't problem när man inte har nå'n framför seg?
Efter lite provande och byte av hjälm får vi nog konstatera att turbulensen kommer av att sitta bakom meg!... Har det med min stabila kroppshydda att göra eller? Konstigt i så fall! Jag menar, strömlinjeformad som man är! -Som en säl liksom... :?: :shock:
Detta kan ju faktiskt betyda ett rejält minus i kanten för dom som i första hand sitter två på en syckel, (och har halvhjälm)!..
Olika sycklar, olika hjälmar, vindskärm (kroppshydda?) osv. spelar nog stor roll!...

Fördröjningen på några sekunder från man säger "flaska" till att linjen är öppen kan faktiskt kännas ganska opassande när t.ex. den där fina vyn är försvunnen innan man har fått kontakt... (Men det är kanske att vara lite för petig?...)

Annars är jag/vi fortfarande nöjda! Har köpt några sett till kompisar med som tycker det funkar väldigt bra!
Det är absolut KANON BRA att inte ha några sladdar!! :!: :!: :) :) Det kommer jag garanterat aldrig att byta bort!!
Bild
Skriv svar