Servicekostnad Vtx 1300

Övriga diskussioner om och kring våra VTX-hojar. (tillbehör, utrustning, service, besiknting, handlare, tips, mm....)

Moderator: Geronimo

Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Servicekostnad Vtx 1300

Inlägg av Bobby »

Har kollat med Hela hojjen. De tar 4980kr nu 2009. Det är med moms och material.
Har inte fått svar från upplands-väsby än.
Funderar alvarligt på att strunta i stämplarna och göra allt själv.
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Servicekostnad Vtx 1300

Inlägg av Nesse »

Ett tips till dig Bobby är att byta olja och filter själv så spar du en del pengar på det... fast om de går efter Honda-tariffen så drar de av för materialet bara, men olja byter man ju själv varje år ändå efter att den stått några månader, eller hur?

Jag lämnar in min enligt serviceintervallerna så länge garantitiden (5 år) finns, sedan är det ju bra med stämplarna ifall man mot förmodan får för sig att sälja hojen...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Servicekostnad Vtx 1300

Inlägg av Bobby »

Jag har redan dragit över de där +-50mil eller vad det var så ska man hårddra det så är garantin åt helvete.

Intressant att du säger att du byter vissa delar av servicen själv. Hur mycket ska dem göra för att det ska räknas som att dem gjort servicen och stämpla boken?
Kan man ta bort vissa moment och göra dem själv?
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Servicekostnad Vtx 1300

Inlägg av Nesse »

Servicen får du genomföra ändå. Men man är väl såpass mån om sin cykel att man byter olja och filter varje vår. Jag tror som sagt att priset blir detsamma ändå, arbetskostnaden får du betala i allafall, de drar bara av kostnaden för prylarna, typ olja, oljefilter... Men jag vet inte om de gör så, kanske finns nån krona att tjäna på att göra jobbet, tror inte att det är något problem om du dragit över 100 mil ens, det är väl upp till dig att ta ett samtal med mekanikern om vad som egentligen står på mätaren... ;-)
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Boatman
Regionskontakt Skåne
Inlägg: 185
Blev medlem: 15 maj 2010, 10:08
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Åkarp

Re:

Inlägg av Boatman »

Bobby skrev::D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Nu har jag pratat med Lasse på Hondamc Svenska (generalagenten).
Han sa att det stämde. Man behöver inte ha stämpeln i serviceboken för 600mila servicen, för att garantin ska gälla.
Han sa att de f.o.m. 2008 har slopat det kravet pga den kontrollen är i princip "inspektera innnan du kör" i manualen och man ska inte behöva lämna in hojjen för det. Jag frågade angående VTX1300 iofs, så jag lovar inte samma lika på 1800 men är rätt säker på att vi har samma intervall och regler.

Han sa även att de har slopat ventilkontrollen för 100mila servicen f.o.m. 2008. 100mila service måste göras för garantin men verkstaden kollar inte längre ventilspel.
Därför borde det bli billigare än förra året kan tyckas.

Litar ni inte på mig eller kommer på något mer att fråga så ring dem på tel: 0300-51300

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Hej,
Hade min 1300-08 på 100-mila service idag på MC-Huset i Malmö. Efter att ha läst här att ventilkontrollen slopats ställde jag frågan till dem när jag hämtade hojen och fick då svar att det fortfarande skulle kollas ventiler på VTX modellen.
Servicen kostade mig 2894kr.
Kan man kolla att ventilkontrollen verkligen är utförd?

MVH
Lars
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Servicekostnad Vtx 1300

Inlägg av Orre »

Halloj!

Jag vet inte, men nog hörs det tidigt ut att kolla ventiler redan på 100 mil!?
På 1800'an är det vartfall slopat. -Första check är på 1200 mil.
Då är det också stor chans att du hör att dom tickar! -Är det påtagligt ljud bör ju då det ljudet vara lägre efter service!... :roll:

(Personligen anser jag dock inte att man ska ställa ventilerna för trånga på en så'n hoj! Vi snackar ju inte racing här! -Så att det fortfarande tickar lite är mycket tryggare! Om det inte är något ventil ljud alls ville jag vara mer bekymrad! Man vill ju absolut inte riskera att ventilen inte stänger helt!!!) :shock:

:idea: Du får väl sätta en lack-droppe på skruv-skallarna, så ser du om det har blivit öppnat! :twisted:
-Faktum är nog tyvärr att det slarvas en hel del på alla servicar! :evil:

-Mina 5 öre-
Orre
Bild
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Servicekostnad Vtx 1300

Inlägg av Raffe Gbg »

Jag servade min VTX 1300 -08 i mitten av maj 2010 (1200-milaservice) och betalade 4545 spänn på Honda i Göteborg. Därav utgjorde arbetskostnaden 3307 kronor och material 1238. Resten moms. Så nu vet ni det.
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Skriv svar