Jodå !

Övriga diskussioner om och kring våra VTX-hojar. (tillbehör, utrustning, service, besiknting, handlare, tips, mm....)

Moderator: Geronimo

Användarens profilbild
mattin
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 866
Blev medlem: 24 aug 2006, 22:35
VTX-modell: VTX1800F,2006
Ort: Göteborg

Jodå !

Inlägg av mattin »

Såg bilden på din nya leksak. GRYM ! Hoppas det blir så lite jobb som möjligt med att få igenom den. Har du orange ljus framåt på dina blinker också? JAg fick ta hjälp av en MC verkstad för att lösa det, men de fixade inte det utan elschema från USA pga min F -model. Konstigt , men tåtar kan ju dras hit och dit. Fast det jag läst tidigare om dig , så är detta säkert inte stort problem (syftar då på oscilloskop eller hur fn det nu stavas).
/Mattin
VTX1800F
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Hej!

Det finns ett trick som borde fungera. Det är bara att sätta i vita (vanliga)blinkerslampor fram. Se punkt 2.

Se VV undantag:

4 § Motorcykel som utgör flyttsak eller som har förvärvats från utlandet genom arv eller testamente, får brukas i trafik även om

1. bakifrån synliga körriktningsvisare kan visa rött ljus,

2. framifrån synliga körriktningsvisare kan visa vitt ljus,

3. belysnings- och reflexanordningar inte är av godkänd typ,

4. bromssystem inte uppfyller kraven i 11 kap,

5. stöldskydd inte uppfyller kraven i 12 kap,

6. backspeglar inte uppfyller monteringskraven i 20 kap. 8 och 9 §§. Dock skall backspegelhuset i huvudsak ansluta till fordonets karosseri och avståndet mellan spegelhuset och karosseriet får uppgå till högst 50 mm,

7. vindruta inte är av laminerat glas,

8. vindrutespolare inte uppfyller hållbarhetskraven vid temperaturväxlingar i 20 kap. 24 och 25 §§.

Vidare säger lagen att fordon som importerats för "eget bruk" så kan man få följande undantag (se punkt 1):

Undantag från Vägverket föreskrifter (VVFS 2003:23) om motorcyklar och släpvagnar som dras av motorcyklar


5 § Motorcykel som är importerad för eget bruk får brukas i trafik även om

1. belysnings- och reflexanordningar inte är av godkänd typ. Om detta undantag tillämpas skall lyktorna eller reflexanordningarna istället vara utförda i enlighet med amerikansk standard SAE,


Det borde därför inte vara något problem att få Runen godkänd för eget bruk.
Användarens profilbild
mattin
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 866
Blev medlem: 24 aug 2006, 22:35
VTX-modell: VTX1800F,2006
Ort: Göteborg

Nja

Inlägg av mattin »

nja, jag försökte med det hade ju ägt min i 9 mån. Klassas ju mycket riktigt som flytt sak, men åkte på 2 punkter. Buller intyget som sagt, samt orange ljus framåt. Buller provet är ju på G i vår, blinkers fick jag lämna in till verkstaden som sagt. De vet nog inte riktigt hur det skall vara. Jag frågade 3ggr inna jag flyttade hem, fick 3 olika svar.

Import från Eu-länder börjar de nog få häng på, men USA........

/Mattin
VTX1800F
Skriv svar