Highwaypegs, styre och sadel, vtx1300

Övriga diskussioner om och kring våra VTX-hojar. (tillbehör, utrustning, service, besiknting, handlare, tips, mm....)

Moderator: Geronimo

Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Inlägg av Bobby »

Kan nämna att de ligger under http://vtxriders.se/gallery/album109 för de som vill se :)

Pinnarna verkar schyssta! Diskreta och snygga. Sadeln verkar ge lite mer "fatboy" stuk på hojjen och passar bra med sissybar och packväskor.
Ska bli kul att se den på riktigt i sommar. Väntar själv tills jag åkt lite till och kännt vad jag behöver. Blir dyrt om man beställer allt man gillar :D
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Inlägg av Bobby »

Ok, jag har fixat ett svankstöd själv. Tog en gelé-cykelsadel och sydde lite. Den verkar ge bra stöd men har inte plockat ut hojen än.

Funderar lite på om jag skulle ta och köpa nya Risers till styret så att hela styret hamnar längre bak. Jag är prick 180cm lång men även med ett par cm svankstöd så känns styret liiite för långt fram. :evil:
Hur gör ni alla? Sitter ni raka i ryggen när ni tuffar fram i 110km/h utan svankskydd :?:
Jag vill sitta stadigt med händerna vilande på styret, inte hängande i styret.
Dela med er av era erfarenheter :D
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Nesse »

Tja lite svårt att svara på din fråga hur man sitter. Förmodligen som en hösäck ;-). Har ett ryggskydd som drar in magen och rätar ryggen en del, men visst hänger man i styret emellanåt... Det är bara att du kör in dig några mil ("långkörning" 10 mil utan stopp i 110) så att kroppen din lär sig hur den ska sitta...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Inlägg av Bobby »

hahaha, mage har jag inte men ett ryggskydd kanske skulle ge lite stöd. Långkörningar har jag gjort. 2 ggr till linköping och tbx. Min kropp anpassar sig inte, den får ont!! :cry:

Jag kan inte sitta bekvämt och avslappnat med ett vindtryck mot bröstet och inget stöd i svanken. Inte i 50mil till Sundsvall iaf :) Jag kanske har för lite kroppsfett för att sitta bekvämt på en VTX men mitt mål är att göra den bekväm utan att förstöra de vackra linjerna.
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Förstår inte er längtan efter att sitta skönt och avlastat. Det viktiga är ju att se cool ut. Det ska värka i armar och rygg efter en långtur. Det är därför man dricker pilsner när man kommer fram så att smärtan släpper. Ni kanske borde fundera på en Vespa eller en Burgman? :wink:

:D
Senast redigerad av snake den 20 mar 2008, 18:37, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Nesse »

Släng upp fötterna på de bakre (passagerarens) fotpinnarna, det är en ganska jobbig vinkel för knäna, men man ligger och surfar fint på fartvinden då... någ'e annat sätt har jag inte... dä ska gö lite ont som Snaken säger, fast han är väl van hemifrån :?: :twisted:
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Inlägg av Bobby »

Aha Snake, så du menar att det är coolt att sitta och ha ont. Mycket manligt av dig :wink:

Skönt att höra av alla som inte har detta problem. Välviljan lyser! :D
Saken är den att jag tycker inte om att ha ont. Jag gillar att ge ont :wink:

Meeeeen.....kanske någon annan har känt samma sak och gjort något för att lösa det?
Hsun
Mästare
Inlägg: 610
Blev medlem: 26 dec 2005, 19:38
VTX-modell: VTX 1800,2005
Ort: Kallön-Njurunda, VTX 1800

Inlägg av Hsun »

Ett alternativ kan vara att köpa ett rakare styre som gör att du få luta dej framåt, då "ligger" du mot fartvinden och får en annan belastning på ryggen det blir mitt andra steg om inte den nya sadeln hjälper.

Jag har prövat det då jag har fått ont och det hjälper, fast har man orginalstyret så är det inget skönt.
Hsun-1800 röd så klart.
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Inlägg av Bobby »

Hmm, har scannat vtxoa.com och ser att det är ett vanligt problem, ofta löst med risers. Ska testa Aeromach pullback risers 4" http://www.directlineparts.com/product. ... =872110098
Blir stuket konstigt eller obekvämt så kan man alltid byta till en dragbar eller liknande.
Har dessutom kollat på Accutronix Forward Controls. $500 på Ebay lät som ett hyggligt pris. De verkar vara bäst om man vill sträcka på benen långt.

Min förhoppning är att det ska kännas bekvämt och samtidigt inte se konstigt ut. :twisted:

Någon som vet var man kan köpa Memory Foam i sverige? :?:
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Inlägg av Bobby »

Jag har glädje i hela kroppen. För 5 min sen var jag ute och körde för första gången i år. Det var ingen regelrätt "tur" mera en sväng om kvarteret men faaaaan vad skönt! :twisted:

Tror jag avvaktar med risers. Har nämligen sytt till en gel-cykelsadel som jag har som stöd i svanken och det verkar funka galant! Dessutom ska jag mecka lite med styret och se om det finns ett bättre läge än nu.

Jag fotar den när jag får möjlighet och lägger upp den med en beskrivning. Lätt att sätta på och ta av med resårrem. Kostade mig bara 130kr!!! Vi får se hur den står sig i längden.

Våren är här, nu ska det åkas!!! 8)
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Inlägg av Bobby »

Sådär, då är bilderna tagna och svankstödet testat. Den anpassar sig så bra efter kroppen (gjord i gel) att man inte märker att den är där, trots sin bulllighet.

Bild
Här ser man hur sadeln såg ut innan och hur jag tänkt sätta den. Köpt på Clas Ohlsson.

Bild
Här ser ni hur den ser ut när min rumpa inte döljer den (jag ska måla över texten).

Bild
Här ser ni resårremmen som jag helt enkelt trär in och bakom förarsadeln.

Bild
Övre delen är rullad till en knöl och allt är insytt.

Som sagt så kostade det mig ca 150kr och funkar riktigt bra (jag är själv förvånad). Man märker inte att den är där alls. Lätt att sätta på och ta loss dessutom. :P
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Inlägg av Bobby »

Kan lägga till att mitt styre var för lågt från fabriken. Jag märkte upp läget (ifall jag ville återställa), och vred upp den lite mer. Det blev en ny hoj! Den kom lite längre bak och hela hojjen känns 2 ton större. Otrolig känsla!! :P
Användarens profilbild
Toolbox
VTX-Shopen
Inlägg: 637
Blev medlem: 20 dec 2005, 12:31
VTX-modell: vtx 1800 2002
Ort: VTX 1800c -02 Dyltabruk Örebro
Kontakt:

Inlägg av Toolbox »

Bobby skrev:Kan lägga till att mitt styre var för lågt från fabriken. Jag märkte upp läget (ifall jag ville återställa), och vred upp den lite mer. Det blev en ny hoj! Den kom lite längre bak och hela hojjen känns 2 ton större. Otrolig känsla!! :P

2 ton större :lol: kan kanske behövas när man åker 1300 moppe :lol:

/Toolbox 8)
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Inlägg av Bobby »

Toolbox skrev: 2 ton större :lol: kan kanske behövas när man åker 1300 moppe :lol:
Jag som 1800 åkare har iofs redan uppenbara komplex så... :lol:

hahaha, du har alldeles rätt Toolbox!! :o
Hsun
Mästare
Inlägg: 610
Blev medlem: 26 dec 2005, 19:38
VTX-modell: VTX 1800,2005
Ort: Kallön-Njurunda, VTX 1800

Inlägg av Hsun »

Ja nu har nästan hela sommaren gått och enda långturen blev till Västervik. Min nya sadel Ultimat Lowrider kan jag bara lovorda, den funkar hur bra som helst. Körde hem från Västervik 70 mil, längsta ettappen var 18 mil i sträck utan problem :lol: :lol: :lol:
Hsun-1800 röd så klart.
Skriv svar