Highwaypegs, styre och sadel, vtx1300
Moderator: Geronimo
- Bobby
- Guru prospect
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
- VTX-modell: VTX 1300, -06
- Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06
Highwaypegs, styre och sadel, vtx1300
Hej!
Ganska ny till VTX då jag köpte min 1300 förra våren.
Några saker jag märkt när jag åker längre sträckor är att min rumpa dör, att jag 'hänger' i styret och att jag vill kunna sitta lite mer utsträckt. Jag är 180cm och väger 77kg.
Att flytta fram fotpinnarna ligger på menyn men tänkte köra några fotpinnar för att avlasta under långturer. Har ni några att rekomendera, som hamnar bra?
Sen undrar jag om någon kan rekomendera en bekväm sadel alternativt sadelkudde att sätta ovanpå när man ska långt.
Är det fler än jag som känner att man hänger i armarna när man kör och skulle antingen behöva ett annat styre eller svankstöd? Skulle uppskatta åsikter och tips för att lösa detta framförallt!
Har nämligen tänkt använda min hoj så mycket jag bara hinner och vill sitta skönt
Ganska ny till VTX då jag köpte min 1300 förra våren.
Några saker jag märkt när jag åker längre sträckor är att min rumpa dör, att jag 'hänger' i styret och att jag vill kunna sitta lite mer utsträckt. Jag är 180cm och väger 77kg.
Att flytta fram fotpinnarna ligger på menyn men tänkte köra några fotpinnar för att avlasta under långturer. Har ni några att rekomendera, som hamnar bra?
Sen undrar jag om någon kan rekomendera en bekväm sadel alternativt sadelkudde att sätta ovanpå när man ska långt.
Är det fler än jag som känner att man hänger i armarna när man kör och skulle antingen behöva ett annat styre eller svankstöd? Skulle uppskatta åsikter och tips för att lösa detta framförallt!
Har nämligen tänkt använda min hoj så mycket jag bara hinner och vill sitta skönt
-
- Mästare
- Inlägg: 610
- Blev medlem: 26 dec 2005, 19:38
- VTX-modell: VTX 1800,2005
- Ort: Kallön-Njurunda, VTX 1800
Tjena Bobby!
Jag har samma problem som du, så jag har i vinter köpt küryakyn cruise peg nr 4519. har monterat dom och det känns bra.
Du kan se dom via moto speed och küryakin.
Jag har även köpt en sadel via Honda direct line, Lowrider nr ULT-10090 och den ger ordentligt stöd åt ryggslutet.
Nu längtar man bara till det går att köra en sväng och prova vinterns investering.
kommer du upp till sundsvalls träffen så får du se prylarna
Jag har samma problem som du, så jag har i vinter köpt küryakyn cruise peg nr 4519. har monterat dom och det känns bra.
Du kan se dom via moto speed och küryakin.
Jag har även köpt en sadel via Honda direct line, Lowrider nr ULT-10090 och den ger ordentligt stöd åt ryggslutet.
Nu längtar man bara till det går att köra en sväng och prova vinterns investering.
kommer du upp till sundsvalls träffen så får du se prylarna
Hsun-1800 röd så klart.
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- Inlägg: 4388
- Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Hej Bobby.
Jag ställde om mitt styre då jag upplevde det på ungefär samma sätt som du, jag sänkte det ca 6 cm (uppskattning mellan tummen och den andra tummen mitt i handen), vilket fick till följd att jag sitter skönare. Lägre armställning och lite "närmare" till handtagen. Sedan är det bara att sträcka på ryggen som en stolt vtx:are så blir du av med rygg och rump problemen... en och annan bensträckare var 10 mil gör susen ;-). Däremot så funderar även jag på framflytt eller nåt att slänga upp bladen på vid långfärd...
Hittade en grej... http://www.cruisercustomizing.com/deta ... 1300_Retro
Jag ställde om mitt styre då jag upplevde det på ungefär samma sätt som du, jag sänkte det ca 6 cm (uppskattning mellan tummen och den andra tummen mitt i handen), vilket fick till följd att jag sitter skönare. Lägre armställning och lite "närmare" till handtagen. Sedan är det bara att sträcka på ryggen som en stolt vtx:are så blir du av med rygg och rump problemen... en och annan bensträckare var 10 mil gör susen ;-). Däremot så funderar även jag på framflytt eller nåt att slänga upp bladen på vid långfärd...
Hittade en grej... http://www.cruisercustomizing.com/deta ... 1300_Retro
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
- Bobby
- Guru prospect
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
- VTX-modell: VTX 1300, -06
- Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06
Schysst att inte bara jag har problem
Nesse: Länken du klistrade är samma som Håkan Sundholm köpte och gillar. Se även http://www.kuryakyn.com/products.asp?bn=metric&ci=3269
Jag nosade själv på den men avvaktar tills man kommer igång med åkandet.
När du säger att du sänkte styret, menar du att du lossade det och ställde i en annan vinkel, så att handtagen hamnade närmare marken?
Klart värt ett försök
Håkan: Vill gärna höra hur det går med pinnarna när du fått en chans att ligga på motorvägen.
Den där sadeln kollade jag på men tyckte den såg stor ut. Sen lär man hamna 1 tum längre ner och det känns pissigt att köpa utan att provsitta. Vad bra att du finns
Har du lust att ta ett par bilder av typ när du sitter med fötterna på pinnarna. Ett par hyggliga bilder på sadeln vore också schysst.
Jag har aldrig tagit hem saker från USA. Är det dyrt?
Nesse: Länken du klistrade är samma som Håkan Sundholm köpte och gillar. Se även http://www.kuryakyn.com/products.asp?bn=metric&ci=3269
Jag nosade själv på den men avvaktar tills man kommer igång med åkandet.
När du säger att du sänkte styret, menar du att du lossade det och ställde i en annan vinkel, så att handtagen hamnade närmare marken?
Klart värt ett försök
Håkan: Vill gärna höra hur det går med pinnarna när du fått en chans att ligga på motorvägen.
Den där sadeln kollade jag på men tyckte den såg stor ut. Sen lär man hamna 1 tum längre ner och det känns pissigt att köpa utan att provsitta. Vad bra att du finns
Har du lust att ta ett par bilder av typ när du sitter med fötterna på pinnarna. Ett par hyggliga bilder på sadeln vore också schysst.
Jag har aldrig tagit hem saker från USA. Är det dyrt?
- Ryssen
- Regionskontakt Västernorrland
- Inlägg: 586
- Blev medlem: 28 aug 2005, 19:46
- VTX-modell: VTX 1800, 2002
- Ort: Sundsvall Kör 1800 VTX Grön
- Kontakt:
- Bobby
- Guru prospect
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
- VTX-modell: VTX 1300, -06
- Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06
Kikar lite på luft dynor att sätta på sadeln när man ska långt.
http://www.hondadirectlineusa.com/store ... D=46561372
Någon som har en sån?
Eller en uppblåsbar kudde kanske? :roll:
http://www.hondadirectlineusa.com/store ... D=46561372
Någon som har en sån?
Eller en uppblåsbar kudde kanske? :roll:
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- Inlägg: 4388
- Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Precis så gjorde jag, enkelt men kvalitativt ingrepp...Bobby skrev:...När du säger att du sänkte styret, menar du att du lossade det och ställde i en annan vinkel, så att handtagen hamnade närmare marken?
En annan grej jag m fl gjort är att byta ut fjädrarna i frmagaffeln mot progressiva. Väghållningen blir bättre och den blir inte lika "svampig" och mjuk i fjädringen. Om du drar in handbromsen och sedan trycker/gungar framänden neråt några gånger allt vad du förmår och du då drar framgaffelns fjädring i botten, byt...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
- Bobby
- Guru prospect
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
- VTX-modell: VTX 1300, -06
- Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06
Ok, det låter nice. Fast jag gillar att den gungar, så för den skull byter jag inte men progressiv eller dykbromsar brukar vara mycket bättre att ha, och den ska ju aldrig slå i botten!
Har kollat lite på V&H avgasrören Cruzerhttp://www.hondadirectlineusa.com/store ... D=46561372. Har någon erfarenhet av dem? Fick bra omdömen på honda direct line iaf. Vågar man byta pipor utan att köpa en power commander eller liknande? Kan man byta ut nipplar istället? Vad finns det för system till VTX1300? Allt verkar vara för storesyrran, 1800
P.S. Jag kanske frågar saker som står i en annan del av forumet men min betalning har inte rapporterats till klubben än, så jag kommer inte åt allt. :?[/url]
Har kollat lite på V&H avgasrören Cruzerhttp://www.hondadirectlineusa.com/store ... D=46561372. Har någon erfarenhet av dem? Fick bra omdömen på honda direct line iaf. Vågar man byta pipor utan att köpa en power commander eller liknande? Kan man byta ut nipplar istället? Vad finns det för system till VTX1300? Allt verkar vara för storesyrran, 1800
P.S. Jag kanske frågar saker som står i en annan del av forumet men min betalning har inte rapporterats till klubben än, så jag kommer inte åt allt. :?[/url]
-
- Mästare
- Inlägg: 610
- Blev medlem: 26 dec 2005, 19:38
- VTX-modell: VTX 1800,2005
- Ort: Kallön-Njurunda, VTX 1800
Bobby
Jag ska fixa bilder åt dej så du får se hur det ser ut på hojen med fotpinnar och sadeln.
Lowrider sadeln kostade mej 2772:- kr hem till dörren med alla avgifter.
har för mej att jag sett något pris här i sverige på ca 5500:-
Jag är sugen på att skaffa mej ett Roadhouse slipon avgassystem, har ett Highway Hawk system idag som jag inte är nöjd med.
Jag ska fixa bilder åt dej så du får se hur det ser ut på hojen med fotpinnar och sadeln.
Lowrider sadeln kostade mej 2772:- kr hem till dörren med alla avgifter.
har för mej att jag sett något pris här i sverige på ca 5500:-
Jag är sugen på att skaffa mej ett Roadhouse slipon avgassystem, har ett Highway Hawk system idag som jag inte är nöjd med.
Hsun-1800 röd så klart.
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- Inlägg: 4388
- Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Jag kör med roadhouse 2-1 och ett Küryakyn Hypercharger Pro-R. Roadhouse har ett mer dovt läte än de vanliga V&H. V&H som i mitt tycke är lite för slamriga och vassa i ljudet. Men framför allt så är det roadhouse-system jag har snyggare till en 1300. http://vtxriders.se/gallery/album22
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
- Bobby
- Guru prospect
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
- VTX-modell: VTX 1300, -06
- Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06
Nja, själv tycker jag Cruizer är snyggare
Det är därför custom är så kul!
Men du. Du kör med bytta pipor och en Hypercharger. Vad har man Hyperchargern till? Ökar det bara luftflödet eller är det en slags kompressor och köpte du den för att du hade bytt pipor?
Behövde du få systemet inställt när du bytt piporna?
Det jag är lite ute efter är om jag köper pipor för 4500kr och sen upptäcker att jag inte kan använda dem om jag inte köper en power commander, och bänkar motorn eller nått.
Vore det inte nice om vi kunde samla lite film och ljud från folks hojjar också? Lägga upp lite rekommendationer, bra produkter, bra firmor osv.
Det är därför custom är så kul!
Men du. Du kör med bytta pipor och en Hypercharger. Vad har man Hyperchargern till? Ökar det bara luftflödet eller är det en slags kompressor och köpte du den för att du hade bytt pipor?
Behövde du få systemet inställt när du bytt piporna?
Det jag är lite ute efter är om jag köper pipor för 4500kr och sen upptäcker att jag inte kan använda dem om jag inte köper en power commander, och bänkar motorn eller nått.
Vore det inte nice om vi kunde samla lite film och ljud från folks hojjar också? Lägga upp lite rekommendationer, bra produkter, bra firmor osv.
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- Inlägg: 4388
- Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Om du har en 1300 behöver du inte bekymra dig för en powercommander eftersom du har en förgasare... däremot kan du behöva bestycka om förgasaren med nya munstycken, typ.
Hypern ger mer luft in, eftersom jag har mindre motstånd ut med det nya avgassystemet så skapar den bättre balans för motorn, tycker i allafall en amatör i motorsammanhang...
Hypern ger mer luft in, eftersom jag har mindre motstånd ut med det nya avgassystemet så skapar den bättre balans för motorn, tycker i allafall en amatör i motorsammanhang...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
- Bobby
- Guru prospect
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
- VTX-modell: VTX 1300, -06
- Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06
Hehe, ok, du ser vilken koll jag har
Munstycken är förhållandevis billigt såg jag. Då kan man slänga på en Hypercharger i mån om pengar och behov längre fram. Det ser brutalt ut på din iaf Nesse
Värt att nämna: Bikeparts.nu tar 4395:- för V&E Cruzer systemet som kostar $400 på Honda Direct Line.
Munstycken är förhållandevis billigt såg jag. Då kan man slänga på en Hypercharger i mån om pengar och behov längre fram. Det ser brutalt ut på din iaf Nesse
Värt att nämna: Bikeparts.nu tar 4395:- för V&E Cruzer systemet som kostar $400 på Honda Direct Line.
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
-Toy Boy
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- Inlägg: 4388
- Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Har råddat i prylkatalogerna sedan 2005 så man lär sig lite med tiden ;-)
Om du har någon bekant i USA så kan du be dem ta emot och skicka vidare. Jag fick grejerna skickade till mig som födelsedagspresent typ, med lågt värde: 38$ typ. Tullen har inte stora möjligheter att kolla paket från privatpersoner och då har man stor chans att klara sig från tull och moms.
Avgassystemet fick jag med vanlig post och fick betala tull och moms, men det blev ändå ca 2000:- billigare än att köpa i Sverige.
Räkna ut priset: inköp i $ inklusive frakt * 1,04 (tull) * 1,25 moms + eventuella avgifter som posten tar ut för att tulldeklarera (100 bagis ungefär). UPS DHL mfl inkluderar tullhanteringsavgifterna i fraktpriset...
Så det kan löna sig att köpa grejerna ändå i USA trots alla extra avgifter.
(Brukar köpa grejer till mina elgitarrer i usa också, blir avsevärt billigare...)
Om du har någon bekant i USA så kan du be dem ta emot och skicka vidare. Jag fick grejerna skickade till mig som födelsedagspresent typ, med lågt värde: 38$ typ. Tullen har inte stora möjligheter att kolla paket från privatpersoner och då har man stor chans att klara sig från tull och moms.
Avgassystemet fick jag med vanlig post och fick betala tull och moms, men det blev ändå ca 2000:- billigare än att köpa i Sverige.
Räkna ut priset: inköp i $ inklusive frakt * 1,04 (tull) * 1,25 moms + eventuella avgifter som posten tar ut för att tulldeklarera (100 bagis ungefär). UPS DHL mfl inkluderar tullhanteringsavgifterna i fraktpriset...
Så det kan löna sig att köpa grejerna ändå i USA trots alla extra avgifter.
(Brukar köpa grejer till mina elgitarrer i usa också, blir avsevärt billigare...)
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin