Ryggstöd

Övriga diskussioner om och kring våra VTX-hojar. (tillbehör, utrustning, service, besiknting, handlare, tips, mm....)

Moderator: Geronimo

skoog

Ryggstöd

Inlägg av skoog »

Är det någon som vet var man kan hitta ryggstöd för föraren.
Användarens profilbild
Bikerboy
Senior adept
Inlägg: 277
Blev medlem: 16 okt 2007, 19:22
VTX-modell: HD rocker 2008
Ort: Halland

Inlägg av Bikerboy »

Kolla under säljes på vårat forum!
Mvh BikerBoy 8)
FreddanKrokaBikers@hotmail.com

www.krokabikers.se

När någon gör dej förbannad,
tänk då på att det krävs ungefär 45 muskler i ditt
ansikte för att göra en arg min, men det
krävs bara 4 muskler i din arm för att nita den jäveln!
skoog

Inlägg av skoog »

Jag har passagerarsadeln kvar.
Mvh Skoog
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Inlägg av Orre »

Hei!

Är också på jakt efter ryggstöd till min C modell.
Hade det på en Vulcan 1500, och blev tvär-såld!.. Helt överlägset bekvämt! Satte på "apehanger" styre och satt som en kung! Jag har aldrig helt gillat ruta, och ryggstödet tar bort alla problem med att bli sliten av å "hänga" i armarna när luft-trycket är lite större på motorväg osv... :wink: Och annars med för den delen!
Desvärre är det ju inte alltid så snyggt... Men jag kan tänka meg/hoppas på att et litet stöd skulle kunna gå?... Några synpunkter?..
Vill kunna montera det på orginal-sadeln, och vill kunna ta på och av spättans sadel utan för mycket strul! (Tycker cykeln är klart snyggast utan org. passagersadel!)

Har hittat två stycken som kan va aktuella:
http://www.hondadirectlineusa.com/store ... =872831971
http://www.hondadirectlineusa.com/store ... =872831971

Den första från "Bakupusa" ser ut som är fästad bara i eller under sadeln? Har frågat hos "Hondadirectline" men inte fått svar ännu.. Jag ger rapport så snart jag får svar!

Alla tips är hjärtligt välkomna!!
Bild
Matte A

Kanske kan vara något?

Inlägg av Matte A »

De här har både ryggstöd och sadlar...
Prisvärt? Ingen aning! Lätt att beställa? Ingen aning!

Jag har själv nyss skickat ett mail till dem för att kolla om jag fattat allting rätt med sadel till mig och frugan, ryggstöd "hit och dit"...

Kolla här: www.ultimateseats.ca
Användarens profilbild
Joe
Adept
Inlägg: 189
Blev medlem: 29 aug 2005, 13:11
VTX-modell: VTX 1800
Ort: Örebro, VTX 1800C

Re: Ryggstöd

Inlägg av Joe »

skoog skrev:Är det någon som vet var man kan hitta ryggstöd för föraren.
Är det samma sak som fjoll/gubbräcke........

Joe
Ju mer man vet ju mer vet man vad man inte vet
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Inlägg av Orre »

Lite uppdatering av mina sök och förfrågningar:

Väldigt många välger nog att byta ut original-sadeln.. Speciellt till Mustang sina sadlar som får mycken god omtale, men också Ultimate Seats som Matte sa. Bägge har lösningar med "Drivers Backrest".

Jag hade hoppats på att kunna beholla original-sadeln. Har inte haft ont av den ännu, og tror kanskje att ett ryggstöd vill gjöra den ännu bättre?..
Men.. Jag vill kunna ta av och på passagerar sadeln utan för mycket strul, och altså kunna kjöra med solo sadel och ryggstöd.

@Joe: En tänkte nog inte så mycket på ryggstöd för 20 år se'n nej... Du skal ha den!... :lol:

Jag har hittat fölgande till original-sadeln:
BakupUsa Ställbar. Värkar va väldigt proff och bekväm, men monteras under passagerar-sadeln... De erbjöd seg att gjöra en montering för solo-sadel om jag sände inn min sadel...
Firehouse Gjör en väldigt enkel och billig variant med en fast (inte ställbar) svart-lackad brakett, men den monteras också under passagerar-sadeln...
Pro-Tac Gjör också en enkel och billig (inte ställbar) variant med rost-fri 10mm. tråd som helt enkelt stikkes ner i to hylser som enkelt skruvas fast på skjärm-fästena. Alltså en snabb sätta på/ta av lösning! Jag har haft den på en annan cyckel, och den funkar fint och är väldig bekväm , men den har en ganska upprätt och hög (och billig) stil, och är inte alls vad jag ser efter til min kanon-snygga VTX!.. :wink: -Den kan dock säkert funka på ett set-up med en liknande sissy!
Custom World Ställbar. Är den enda (förutom Pro-Tac) jag har hittat som inte monteras under passagerar-sadeln. Jag får inget svar på elektornisk hänvändelse, och deras hem-sida värkar va dåligt uppdaterad... Men jag har frågat lite på syster-forumet hos VTXOA och fått veta att det går fint att ta på/av passagerar-sadeln utan att röra ryggstödet!
Om jag förstår det rätt är rygg-stödet fästat i övre dämpar-bulten pluss i främsta skärm-fäste-skruven. Det är väl inte det optimala som jag ser det nu, men jag hittar inga bra bilder på hur det egentligen ser ut, så det är väl bara att prova...

Ok. Summa sumarium.
Jag har hos HondaDirectline beställt Custom Wolrd Drivers Backrest Pluss ett system för å enkelt ta på och av sissy och pakethollare från National Cycle som heter Paladium. Se en video-snutt här.

Har just beställt, så jag vet inte om de kan leverera, och jag vet egentligen inget varken om hur det ser ut eller fungerar... :?

Ska ge beskjed/lägga upp bilder om hur det blir!

Orre
Bild
Matte A

Nice research...

Inlägg av Matte A »

orre skrev:Lite uppdatering av mina sök och förfrågningar:

Väldigt många välger nog att byta ut original-sadeln.. Speciellt till Mustang sina sadlar som får mycken god omtale, men också Ultimate Seats som Matte sa. Bägge har lösningar med "Drivers Backrest".

Jag hade hoppats på att kunna beholla original-sadeln. Har inte haft ont av den ännu, og tror kanskje att ett ryggstöd vill gjöra den ännu bättre?..
Men.. Jag vill kunna ta av och på passagerar sadeln utan för mycket strul, och altså kunna kjöra med solo sadel och ryggstöd.

@Joe: En tänkte nog inte så mycket på ryggstöd för 20 år se'n nej... Du skal ha den!... :lol:

Jag har hittat fölgande till original-sadeln:
BakupUsa Ställbar. Värkar va väldigt proff och bekväm, men monteras under passagerar-sadeln... De erbjöd seg att gjöra en montering för solo-sadel om jag sände inn min sadel...
Firehouse Gjör en väldigt enkel och billig variant med en fast (inte ställbar) svart-lackad brakett, men den monteras också under passagerar-sadeln...
Pro-Tac Gjör också en enkel och billig (inte ställbar) variant med rost-fri 10mm. tråd som helt enkelt stikkes ner i to hylser som enkelt skruvas fast på skjärm-fästena. Alltså en snabb sätta på/ta av lösning! Jag har haft den på en annan cyckel, och den funkar fint och är väldig bekväm , men den har en ganska upprätt och hög (och billig) stil, och är inte alls vad jag ser efter til min kanon-snygga VTX!.. :wink: -Den kan dock säkert funka på ett set-up med en liknande sissy!
Custom World Ställbar. Är den enda (förutom Pro-Tac) jag har hittat som inte monteras under passagerar-sadeln. Jag får inget svar på elektornisk hänvändelse, och deras hem-sida värkar va dåligt uppdaterad... Men jag har frågat lite på syster-forumet hos VTXOA och fått veta att det går fint att ta på/av passagerar-sadeln utan att röra ryggstödet!
Om jag förstår det rätt är rygg-stödet fästat i övre dämpar-bulten pluss i främsta skärm-fäste-skruven. Det är väl inte det optimala som jag ser det nu, men jag hittar inga bra bilder på hur det egentligen ser ut, så det är väl bara att prova...

Ok. Summa sumarium.
Jag har hos HondaDirectline beställt Custom Wolrd Drivers Backrest Pluss ett system för å enkelt ta på och av sissy och pakethollare från National Cycle som heter Paladium. Se en video-snutt här.

Har just beställt, så jag vet inte om de kan leverera, och jag vet egentligen inget varken om hur det ser ut eller fungerar... :?

Ska ge beskjed/lägga upp bilder om hur det blir!

Orre
Bra research Orre!

Jag har haft E-postkontakt med Ultimate Seats (de svarar snabbt och verkar seriösa) angående fraktkostnaden till Sverige.
Frakten till Sverige kostar 175 USD så det blir ytterligare en tusenlapp för deras "4 pieces set" (BigBoy-säte med ryggstöd + passagerarsäte med ryggstöd)...

Jag ser fram mot bilder + dina erfarenheter när du fått hem sakerna!
Användarens profilbild
Tiger
Regionskontakt Gävleborg
Inlägg: 132
Blev medlem: 23 jul 2006, 17:58
VTX-modell: VTX 2000 svart 2006
Ort: Gävle

Inlägg av Tiger »

håller ni på att bygga om hojen till en guldvinge.
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Inlägg av Orre »

Tiger skrev:håller ni på att bygga om hojen till en guldvinge.
Ja faen... Guldvinge var det den hette ju!... :lol:
Bild
Bild
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Recention: CustomWorld Drivers Backrest

Inlägg av Orre »

Jo så fick jag mitt CustomWorld Drivers Backrest till slut! 3 månader tog det HDL att sända det...

Utseendet var faktiskt över förväntan! Mycket nätt och snyggt med CustomWorlds örn utskuren i cromet bak den nätta kudden. Det var väl egentligen precis som jag hade hoppats att det skulle vara! :!:

Fästbraketterna fästes i övre stötdämparfästet och i främre skärmfästet. Från dessa böjer seg en 12mm tråd över framkanten av passagerar-kudden upp till själva ryggstödet. Blir faktiskt riktigt nätt det också! och är altså helt oavhängig av sadlarna!
Dock blir umbracho-skruvarna som håller förar-sadeln gjömda ett par centimeter bakom braketten, så om man vill ta av sadeln får man antingen knota med led-verktyg, eller kan man ju borra ett hål i braketten för att sticka umbrachon gjenom (rost), eller så är det kanskje lika lätt att montera av ryggstödet först!
Det tar inte mer än 5 minuter att montera!.. :!:
Det fölger med två sett med fästskruvar, det ena med en bushning og längre skruvar om man inte har sissy, det andra för montering med sissy!
(Avståndet mellan sruvarna är ca 75mm. på 1800'an, om det är likt på 1300'an vet jag inte)

Funktionen var absolut som förväntat! Gott (och ovant) att kunna ge full patte utan att behöva hålla i seg! :lol: Dessutom blri motorvägsfart betydligt bekvämare att hantera i längden, man slipper ju helt att hänga i armarna! :!:
Kudden är ställbar både upp/ner och fram/bak, så det är inget problem att få det precis i korsryggen!

Passagerare kommer antagligen inte att ha några som helst problem med detta ryggstöd! Ryggstödet är bara att böja fram när man skal upp på hojen, och kudden tar inte mer plats än vad man naturligt har mellan seg ändå. Dock har vi inte provat med sissy, som såklart begränsar utrymmet bak, men jag tror inte det skal vara något problem!
Det kan vara ett ev. minus med 12mm-tråden som böjer seg runt framkanten på passagersadeln, då den hamnar lite under låren på passageraren... Men dessa har en mjuk form, och min spätta fick inte ont av dom. Detta beror ju på hur långa ben passageraren har (och hur gott stoppade dom är), och vilka fotpinnar/plassering av fotpinnar. Jag har orginal. (Både fotpinnar och spätta). :lol:

Summa sumarium:
Detta ryggstödet var precis vad jag hadde hoppats! Möjligen med undantag av att fäst-skruvarna till sadeln hamnade lite knotigt att komma åt om man vill kunna montera av passagerarsadeln. (Som var ett av mina krav). Detta är dock ingen omöjlighet! Monteringen av ryggstödet är dessutom super-enkel! :!:

Som det ju alltid är, är det först efter montering som man värkligen får se hur ens planer, tankar och önskningar blir...
Efter att ha monterat detta och kört ett par svängar med och utan passagerare, ställt från meg bågen och tittat på avstånd ni vet, känt och funderat till och från, så blir dock min konklution att det inte är detta stuk jag vill ha på min båge. Utseende förändringen blir lite som med/utan sissy.. Jag har ju också beställt Paladin sissy för att lätt kunna ta på och av, och behålla det låga långa flytet på bågen, och då måste jag nog (desvärre) tacka nej till förar-ryggstöd med!
Eftersom det är så lätt att montera, så är ju en tanke att bara använda det till långturer! Men jag för min del kör så gott som aldrig på motorväg ändå, så då tror jag faktiskt att det sällan kommer att bli använt...

Altså helt och hållet på grund av ren fåfänga, låter jag hellre er med ett lite annat stuk på bågen få njuta detta ryggstöd, och lägger ut det till försälgning!

Dessvärre var lillgrabben på tur med kameran den dagen jag provade det, så jag har inga bilder.. Förhoppningsvis har jag beskrivit det gott nog ändå!?... :P

Orre
Bild
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Inlägg av Orre »

Uppdatering:

Efter att ha kört ett par hundra mil i Svedala, har jag jag ombestämt meg!
Jag behåller ryggstödet! :!:

Satte på det när jag kom hem och tog en 25-mila-tur på motorväg och blev överbevist! Det tar som sagt bara 5 min. att montera, så det kommer jag definitivt att göra innan jag kör på långtur nästa gång!
Kan ju köra dubbelt så långa pass, och sparar nacke/skuldrar väldigt!!
Vid långtur skal ändå sissy/pakethållare på, så då får fåfängan ge vika... :roll:
Bild
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Inlägg av Bobby »

Eftersom du bara använder den för långturer så antar jag att du inte är helt nöjd med utseendet.
Får jag rekommendera att du hellre försöker få till sittställningen så att du kan långköra utan att behöva ryggstöd?
Pinnar, styre, sadel går att få till så du sitter väldigt skönt. :roll:
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4388
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Nesse »

Tält och annan packning fungerade också väldigt bra...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Inlägg av Orre »

@Bobby. Jag har satt på Aeromach 6 inch risers och dom funkar bra! (Är dessutom snyggare och täcker hela infästningshålet i kronan!) Jag sitter bra, men på en sån här syckel kan man inte undgå att ta upp en massa luft hur man än gör!... (Om man inte har ruta då) :P Har sett att du har stoppat om din sadel, säkert inte dumt!
@Nesse. Helt klart fungerande! :) -Men då måste man nästan ha räcke på bakskärmen och droppa spättan... :shock:

Så här ser "CustomWorld Drivers backrest" ut med och utan bönpall och "Paladin" sissy och pakethållare från "National Cycle":

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

"Paladin" sissyn är för övrigt ganska högt som ni ser, och mycket bekvämt (säger dom som sitter där bak..) Det är helt klart nåt HELT ANNAT att skjussa med en sissy! Nu kan jag ju KÖRA BÅGE även med passagerare!! :lol:
Att dessutom på ett par sekunder kunna välga bort den är ju helt rått!


Bild
Bild
Bild


På bönpallen har jag skärt upp hålen i fästbraketten! Så har jag satt i lite längre sruvar under förar-sadeln så att jag fick plats med lås-mutter, och har så dratt till dem med precis lite extra klaring för att enkelt kunna skjuta på plats pönpallen. Altså behöver jag bara ta loss muttern på skjärmen för att ta på/av bönpallen! Funkar perfekt!

Bild


Fästena till Paladinsystemet är ganska klumpiga! Men jag kapade de bakre avståndshysorna till knappa halva längden, och använde två brickor bakom de främre, och fick därmed fästena helt intill skärmhållaren. Med lite polering blev det inte så dumt ändå!:

Bild
Bild
Bild


Men det är helt klart när bågen är ren från sån't skrot den är snyggast!! :D

Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Orre den 20 aug 2008, 08:04, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
Skriv svar