Dagstur på Roliga vägar 26/7 2013

Skriv din reseberättelse och ge eller fråga om resetips.

Moderator: Gusten

Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Dagstur på Roliga vägar 26/7 2013

Inlägg av Knodden »

Dagen började med samling strax innan 09:00 vid ST1 Eriksdal i Kungälv.
Christer och jag var de enda som dök upp. Jag tankade i några liter och sedan gav vi oss iväg.
Resan startade med att köra ut på E6:an norr ut. Vi tog avfarten norra Stenungsund för att gå på den gamla sträckningen av E6 förbi Uklum och sedan vidare mot Ljungskile.

Väl framme i Ljungskile väntade Västerlanda och Airi med sina glänsande VTX:er.
Västerlanda tog täten och vi fortsatte vår resa genom Uddevalla, förbi Torp och åter igen på den tidigare dragningen på E6.

Med ett strålande väder och glada miner körde vi vidare med vyer över både ängar o berg.
Slingrande tog vi oss vidare mot Munkedal där vi tog in på ytterligare lite mindre vägar på vägen mot ED.
Vi tog oss en liten bensträckare ca 2 mil innan Ed.
Här upptäcktes att Knodden (jag) hade ett läckage på bakre bromsslangen vilket resulterade i en ej fungerande bakbroms!!
Kan erkänna att jag inte märkte av någon direkt skillnad...men givetvis skall detta åtgärdas snarast!!

Resan fortsatte mot Ed och Eds MC- och Motormuseum. Väl framme noterade vi en svart VTX1800 utanför museet.
Detta visade sig vara en härlig Dalmas (Roger), som sedan x-antal år sedan är bosatt i Norge och har ett sommarställe i Grebbestad.
Han hade läst på forumet att vi var några som skulle till Ed så han tog sig en tur för att se vilka kufar som dök upp! Ett mycket gott initiativ tycker jag!!

Vi traskade in på museet och frotterade oss bland massa härliga och underliga motorcyklar, cyklar med påhängsmotorer motorsågar och en hel del antika radioapparater mm mm.
Har ni inte besökt detta museet så är det helt klart värt resan dit, för att inte tala om alla härliga vägar dit!!

När vi fått vår historiska sinne mättat, var det dags att mätta magarna.
Eds vägkrog/taverna fick detta upprag. Här intogs dagens lunch.
Efter lunchen så fick vår nyfunne vän en liten genomgång om hur man ställde om förspänningen på stötdämparna.
Västerlanda var snabbt framme med verktygen och justerade både sina och Dalmasens till önskad nivå.
Nummer byttes och våra resor fortsatte åt skillda håll, vår nyfunne vän skulle tillbaka till Grebbestad, och vi övriga ställde näsorna mot Dals-långed.

Ett snabbare tankstopp blev det innan vi rullade ner mot den underbara vägen över Brudfjället.
Det kan inte annat än spridas en varm våg av glädje när man passerar skylten
Bild
” Varning för flera farliga kurvor” och tillägsskyllten 0,2-11km! GLÄDJE!!

Här börjar resan på en asfalterad berg och dalbana. Kurvorna avlöser varandra mest hela tiden och det går upp och ner över krön och sugande dalar.
Jag kommer på mig själv att jag gapskrattar i hjälmen och har nästan inte tid att njuta av omgivningen som svichar förbi. Lika vacker som vägen är kurvig.
Efter 10 km av ren njutning så kommer vi fram till Håverud.
Här stannde vi för att spana lite på den inovativa akvedukten och avnjuta en god kopp kaffe med tillbehör så som morotskaka eller blåbärspaj med glass.

Resan fortsatte ner mot Mellerud och RV45. Hade vi haft lite mera tid så hade även denna väg bytts mot betydligt kurvigare alternativ.

När vi passerat Värnersborg så styrde vi vidare mot Båberg och Hjärtumsvägen. En riktigt trevlig väg om beläggningen hade varit något bättre.
Vi tog oss skäret ner till lilla-Edet där vi stannade till för att runda av turen och tacka Västerlanda och Airi för trevligt sällskap.

Christer och jag fortsatte ner mot Kungälv för att sedan avsluta rundan i hemma orten och världsmetropolen Bohus.

Summering av dagen...
Ja vad skall man säga? Underbara vägar, fantastiskt tur med vädret (strålande sol ca 25 grader), nya kompisar, och kikat på massa fina motorcyklar...
Tack för er som var med och till er andra, hoppas ni vill, vågar och kan nästa resa!

Tack för att ni tog er tid att läsa dessa rader om vår underbara dag på krokiga och roliga vägar..

Vid tangenterna
// Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010