TRAEF PÅ TOPPEN, DK och en liten rundresa

Skriv din reseberättelse och ge eller fråga om resetips.

Moderator: Gusten

Schassen

TRAEF PÅ TOPPEN, DK och en liten rundresa

Inlägg av Schassen »

Lilian och jag satte ut för en liten hojtur i fredags 2011-07-22. Vi började med att köra från hennes hem i Värnamo via Lerum till Stena Lines terminal i Göteborg. Resan så här långt hade bjudit på fint väder, fram till Jonsered för då började det ösa ner regn :(. Vi bordade färjan med våra hojar och lämnade Göteborgs kaj med destination Fredrikshavn vid kl 23:55 ca. Ungefär 03:20 körde vi av hojarna i Danmark och körde till Skagen för att närvara på TRAEF PÅ TOPPEN.Vi kom fram strax efter att det börjat ljusna men ävendå resan på båten hade varit under en klar himmel så började det regna halvvägs mellan Fredrikshavn och Skagen, och detta fortsatte tills efter att tältet var uppsatt och vi låg i våra sovsäckar. Musiken slutade mellan 05:00 och 06:00.

Lördagen den 23/7 bjöd på strålande sol, mycket musik, och tillräckligt med öl :wink: bilder kommer att läggas in i medlemmars bidrag. Bild

Söndag 24/7 kom regnet åter tillbaka, det var bara att bita ihop. Men vi hann i alla fall först köra upp till Grenen (Gyllands nordligaste topp) och besöka den udde där Skagerack och Kattegatt möts. Där ifrån körde vi söderut genom Fredrikshavn på väg 45 genom Ålberg, Randers, Århus, Horsens, Fredrika innan vi bytte till E-20 in i Middelfart som ligger precis på kanten efter man kört över på ön Fyn där vi övernattade. Bild

På måndagen skulle det bli fint sade de..., ja inte vet jag men det som föll från skyn påminde mig djävligt mycket om regn i stora mängder och blöt blev man :(. Vägen tog oss via Odense, Nyborg, Korsör och över på Sjaeland genom Slagelse, Sörö, Ringsted, Roskilde, Köpenhavn, över bron till Malmö och vägbyte till E-22 genom Lund och Kristianstad för att sedan svänga av till Kiaby där jag fick lite information som berör mina förfäder som härstammar därifrån. Därefter bar det iväg till Oppmanna där jag hittade ett gammalt hus som byggdes av min farfars farfar J.A. Hanner och som han använde som ett Baptist kapell. byggnaden är idag skyddad av lag. Sedan bar det iväg igen, nu mot Hässleholm där vi övernattade i en lokal som ordnades fram av vänner till Lilian. Inte nog med det, men hennes vänner ordnade även till en riktig festmåltid, så hungriga var vi inte när vi gick och lade oss. :) Trots regn hela dagen mådde vi riktigt prima.

I morse 26/7 bar det iväg till Markaryd och sedan norr på E-4 till Värnamo där vi drack lite kaffe och åt bulle innan jag körde vidare hem till mig i Lerum. Vädret mellan Hässleholm och Värnamo växlade mellan några stänk till soligt till målnigt. Vädret från Värnamo till Lerum var för det mesta uppehåll, men jag körde också in i en rejäl skur och det hände i vanlig ordning i Borås.

Lilian sade flera gånger, hon vill inte göra om den här resan, men hon vill heller inte ha den ogjord. Det var jobbigt för henne, det var jobbigt för mig med men samtidigt var det kul. Det här kan ju bli en tradition att köra hoj i 5 - 7 dagar under sommaren, campa och njuta av regn och sol. Men trött blir man och oj som man uppskattar sitt hem när man väl kommer hem igen. :D
Senast redigerad av Schassen den 26 jul 2011, 19:26, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Martin
Guru prospect
Inlägg: 1300
Blev medlem: 01 nov 2005, 20:55
VTX-modell: VTX1300 2004
Ort: Skövde

Re: TRAEF PÅ TOPPEN, DK och en liten rundresa

Inlägg av Martin »

Gött liv, Shassen, och tack för din rapportering, see you soon!
nailil
Stödmedlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 01 feb 2011, 11:05
VTX-modell: Stödmedlem
Ort: Värnamo

Re: TRAEF PÅ TOPPEN, DK och en liten rundresa

Inlägg av nailil »

Bekräftar allt som Schassen har berättat. Lägger dessutom till att luften gick ur mig totalt, så snart skinnstället kommit av och hojen kommit in.
I skrivande stund har jag inmundigat en halv grillad kyckling och sitter just nu och sippar på vinet som blev kvar.
Känner mig riktigt nöjd.
Skalman
Styrelsemedlem
Inlägg: 124
Blev medlem: 23 okt 2005, 18:47
VTX-modell: Honda VTX 1800
Ort: Gävle, VTX 1800. 02. Svart

Re: TRAEF PÅ TOPPEN, DK och en liten rundresa

Inlägg av Skalman »

Du har ett härligt sinne för goda turer, en undran va åker du på? Honda VTX? :question:
Skalman
Skriv svar