Tur: Väst - Mitt - Norr

Skriv din reseberättelse och ge eller fråga om resetips.

Moderator: Gusten

Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Tur: Väst - Mitt - Norr

Inlägg av Orre »

Jag och lilll-grabben planerar att ta en tur Tønsberg - Vännäs(Umeå) - Porjus(Jokkmokk).
Kör troligt i slutet av nästa vecka. -Fredag 16'e typ.

Skulle sätta stort pris på att få väg-tips som sträcker sig till och från sagda platser!! :D Har aldrig kört cykel uppåt förr, bara bränt motorväg...
Känns som det är naturligt att dra sig mot öst på vägen upp, och så mitt-Sverige eller mot norska gränsen ner igen... -Kanske Norge ner? Någon som har erfarenheter?

@Nesse. Ser alltså inte ut som det blir något Ånge innan den 16'e..

@Dosan. Har ni planerat någon dag och rutt ännu?

@Hsun. Tackar och bockar för husvagn-erbjudandet! Inte omöjligt att det är frestande!.. :D Sänd mig ditt tel.nr. så ringer jag om vi hamnar åt det hållet! -Du har säkert några väg tips runt dina trakter också!.. :wink:

Orre
Bild
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Tur: Väst - Mitt - Norr

Inlägg av Nesse »

Kommer inte ihåg riktigt, Sundsvallarna kan säkert rätta mig ifall jag har fel, men 86 från Sundsvall förbi östra Bispgården mot Hammarstrand är en väldigt fin väg, naturmässigt...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
PROPPEN
Adept
Inlägg: 134
Blev medlem: 29 apr 2006, 20:27
VTX-modell: VTX 1800 svart
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Tur: Väst - Mitt - Norr

Inlägg av PROPPEN »

Japp Nesse, Indalsleden(86) är en bra hojväg med fin utsikt. Har inte åkt den nått i sommar men den brukar vara i bra skick. Ha en skön tur Orre!
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Tur: Väst - Mitt - Norr

Inlägg av Nesse »

Höll ju på glömma väg 272 söder om Prins Daniels Ockelbo... en klassiker i Gästrikland
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Tur: Väst - Mitt - Norr

Inlägg av Orre »

Tack för tipsen!! :)

Ser ju att det fort blir en del mil, och eftersom vi ska till Umeå så känns det kanske lite bakvänt att först åka ut till kusten och så köra inåt igen...

Har kollat lite på Hoj-kartan som jag så vänligen har blivit delgiven! :wink: -men den sträcker sig ju inte så särskilt långt upp...
Har dock hittat några inlands-vägar och kommit upp med ett alternativ till en rutt.
Har ritat in den här.
Kul om någon har synpunkter!! 8) 8)

Måste säga att det är frestande att köra hela Norska västkusten! -Men jag är rädd det tar en jäkla tid med all färjor... :roll: Kanske dyrt med för allt vad jag vet??..
E6 ska visst va fin den med?.. Men man skulle ju gärna få med sig dessa spektakulära fjordar med höga fjäll som alla pratar om!! :wink:

@Proppen. En skön tur ska det nog bli!! (Sol och 28 grader är beställt!) :mrgreen:
Bild
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Tur: Väst - Mitt - Norr

Inlägg av Nesse »

vägen mellan älvdalen och sveg är nog inte den bästa enligt tips från Gusten (väääldigt gropig och sönderkörd). Åk till Mora och ta E45 och trängs med husvagnar istället. Det är en fin väg... iofs blir det lite tråkigt att åka på raka vägar ibland, men det finns många fina ställen att stanna på efter den vägen.

Annars så verkar det vara en kalastur, skulle gärna slagit följe men i år hinns det inte med, nåt annat år kanske :-) Kör lugnt
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Tur: Väst - Mitt - Norr

Inlägg av Orre »

Jahadu...
Just den slingan var plockad från Hoj-kartan!... :roll:

Tänkte just på det när jag började kika på den där kartan, att det bara är EN färg på "Rekommenderad Motorcykelväg". Det finnes ju veterligen många olika cyklar! och förare! och önskningar!... :roll:
-Ja och vägar blir sönder-körda så klart!..

Tack för varningen Nesse! :D
Bild
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Tur: Väst - Mitt - Norr

Inlägg av Nesse »

men kolla först om Gusten varit där på sistone och kollat av...

Jag åkte den vägen ofta när jag var lite om bodde i Ånge och hälsade på mina kusiner i Älvdalen... men på den tiden var det en grusväg mellan Jöllen (norr om Rot) och halvvägs till Sveg om jag inte minns fel. Om du från Lillhärdal svänger in mot Ånge så har du bitvis roliga vägar där också.

EDIT:
fick tips om vägarbeten på vägen mellan Falun och Alfta, samt på 83: mellan Bollnäs och Ånge
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Hsun
Mästare
Inlägg: 610
Blev medlem: 26 dec 2005, 19:38
VTX-modell: VTX 1800,2005
Ort: Kallön-Njurunda, VTX 1800

Re: Tur: Väst - Mitt - Norr

Inlägg av Hsun »

Är det väg 45 den sk "inlandsvägen" du tänkt åka.
Jag har bara åkt en liten del av den.
Åk gärna vägen E12 från Storuman, Tärnaby, Hemavan och Mo i Rana.
Jag har själv bara varit till Hemavan då har jag åkt från Sollefteå, Åsele,Vilhelmin osv, men en mysig väg.
Hsun-1800 röd så klart.
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Tur: Väst - Mitt - Norr

Inlägg av Orre »

Okidok.
Nej jag har väl inte tänkt så mycket... Bild
Försöker bara hitta coola vägar... 8)

Hoppar glatt över förslagen från hoj-kartan vid Älvdalen då, och ritar in 45'an hela vägen. (Fast jag har sparat en liten slinga runt Vemdalen. Ser trevligt ut där längs älven!...) :roll: :lol:

Alternativt är ju då det som väl både är snabbaste och närmaste vägen till Umeå, -över Trysil, Lillhärdal och Ånge ut till Sundsvall, och så E4'an upp.
Säkert en fin tur ut till Östersjön! Och E4'an där har jag ju inte kört på 25 år... :shock: -så jag ska nog inte säga så mycket.. Kanske det är lika så fint som inlandsvägen? :?:

Tack för tipset om E12 Håkan! :D
Om man skulle få för sig att skippa Porjus denna gången, så är det ju en lockande sträcka rakt ut till Norska Västkusten!... 8)
Har du kört kustvägen någon gång?

Orre

Kartlänk
Bild
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Tur: Väst - Mitt - Norr

Inlägg av Västerlanda »

Ska Du ut på E4:an i Sundsvall, så MÅSTE du ta en tur ut till HÖGA KUSTEN o Nordingrå-Mjällom-Norrfällsviken. Bönhamn-Häggvik-Rotsidan mm
Bra camping i Nordingrå(Lappudden) o Norrfällsviken. Suverän buffe på bryggan "Fiskarfänget" i Norrfällsviken.

http://www.lappudden.se/index-filer/stuguthyrning.htm
http://www.norrfallsvikenscamping.com/
http://www.google.se/images?q=norrf%C3% ... CC4QsAQwAw
http://www.google.se/images?hl=sv&q=h%C ... CDQQsAQwBA


Ring Mig för närmare info 8) 8) 8)

DETTA ÄR AIRI`S FAVORIT PLATS I SVERIGE :!: :!:
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Tur: Väst - Mitt - Norr

Inlägg av Orre »

Suveränt!
Tack för tipset Michael och Airi!! :D
Bild
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Re: Tur: Väst - Mitt - Norr

Inlägg av Gusten »

Tjabba Orre!
Åk för guds skull inte vägen mellan Sveg och Älvdalen...om du kommer ner till Vemdalen kan du åka mot Tännes,Funäsdalen men vid Tännes tar du väg 311 ner mot Älvros....fin väg över fjället men smal...och sedan inte söderut på RV 70 Särna-Älvdalen....på grund av asfaltering.

Hör av dig om du kommer i närheten så kanske vi kan ses en snabbis.
Kör försiktigt.

Gusten o Gunsan 8) 8) 8)
VTX 1800 svart 2007 FAT ASS
Hsun
Mästare
Inlägg: 610
Blev medlem: 26 dec 2005, 19:38
VTX-modell: VTX 1800,2005
Ort: Kallön-Njurunda, VTX 1800

Re: Tur: Väst - Mitt - Norr

Inlägg av Hsun »

orre skrev:Okidok.
Nej jag har väl inte tänkt så mycket... Bild
Försöker bara hitta coola vägar... 8)

Hoppar glatt över förslagen från hoj-kartan vid Älvdalen då, och ritar in 45'an hela vägen. (Fast jag har sparat en liten slinga runt Vemdalen. Ser trevligt ut där längs älven!...) :roll: :lol:

Alternativt är ju då det som väl både är snabbaste och närmaste vägen till Umeå, -över Trysil, Lillhärdal och Ånge ut till Sundsvall, och så E4'an upp.
Säkert en fin tur ut till Östersjön! Och E4'an där har jag ju inte kört på 25 år... :shock: -så jag ska nog inte säga så mycket.. Kanske det är lika så fint som inlandsvägen? :?:

Tack för tipset om E12 Håkan! :D
Om man skulle få för sig att skippa Porjus denna gången, så är det ju en lockande sträcka rakt ut till Norska Västkusten!... 8)
Har du kört kustvägen någon gång?

Orre

Kartlänk
Jag har inte åkt något alls i Norge!
Funderar på att göra en sväng nästa år.
Behöver hjälp med planering av lämpliga dagstapper osv så jag återkommer till dej om det.

Hsun
Hsun-1800 röd så klart.
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Tur: Väst - Mitt - Norr

Inlägg av Orre »

Jaha..
Med den tidsbrist som alltid råder i semestertider ser det ut som om vi tar "raka vägen" upp till Umeå. Alltså Trysil-Ånge-Sundsvall. Så får vi väl se om vi inte tar en titt på Höga Kusten ja! :wink: 8)
Så får vi se om vi inte kan göra oss lite bättre tid på väg söderut igen! Om det blir Norge eller inlandet... :!: 8)

Tänkte köra i morrn bitti, men på väderprognosen ser det ut som om vi då följer med regnet hela vägen... :evil: Ser bättre ut på söndag!...

@hsun. Du kan väl sända ditt tel.nr! Så kanske det passar att vi hör av oss på vägen! :)

@Dosan. Jag sms'ar när vi är på vägen, så ser vi hur det passar!

@Gusten. Tack för tipsen! :D Det kan tänkas att vi tar lite inlands-vägar ner igen då! -Kommer vi åt dina trakter hör vi av oss så klart! 8)

Orre
Bild
Skriv svar