Tur: Väst - Mitt - Norr

Skriv din reseberättelse och ge eller fråga om resetips.

Moderator: Gusten

Hsun
Mästare
Inlägg: 610
Blev medlem: 26 dec 2005, 19:38
VTX-modell: VTX 1800,2005
Ort: Kallön-Njurunda, VTX 1800

Re: Tur: Väst - Mitt - Norr

Inlägg av Hsun »

Orre!

Jag har skickat mina telnr till dej :lol:
Hsun-1800 röd så klart.
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Tur: Väst - Mitt - Norr

Inlägg av Nesse »

Om du åker på lördag kanske vi möts efter vägen. Annars så kan du skriva här ifall du är i trakterna av Örebro på söndag
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Tur: Väst - Mitt - Norr

Inlägg av Orre »

Hsun skrev:Orre!
Jag har skickat mina telnr till dej :lol:
Bra! Vi hörs! 8)
Nesse skrev:Om du åker på lördag kanske vi möts efter vägen. Annars så kan du skriva här ifall du är i trakterna av Örebro på söndag
Jo vi drar i morr'n lördag! -Men vi kör över Trysil som sagt, så när vi närmar oss E45 är väl du redan söderut skulle jag tro?..
Jag hör av mig på vägen!

Simma lugnt! 8)
Bild
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Tur: Väst - Mitt - Norr

Inlägg av Orre »

Ok. Hemma igen! Sitter och filosoferar med en kanna wiskey och susningar i öronen...Bild En vecka fick vi till! Och jäklar vilken häftig båge vi har!! 8) 8) :D :D

Körde med en rejäl rulle på styret för första gången, och det var verkligen en god hjälp för att styra undan fartvinden!! -Enda abret att man får va lite försiktig över 160 knyck! -Speciellt om det blåser!... :P :lol:
(Här tidig morgon utanför Särna)
Bild

---

Har ju glömt vilka vägar det är i Sverige... -Bakdäcket är ju helt jävla flatt på mitten!! :shock: Har mest kört rätt fram hela veckan känns det som... Undantagsvis ute på Höga Kusten och lite i Dalarna.

Utanför Ånge hittade vi på en avstickare (den omdiskuterade) Sveriges Geografiska Mittpunkt
Fantastisk utsikt från ett torn som fick det till att vrida sig i min mage!... :shock: Tyckte det gungade väldigt i trä-konstruktionen... :shock: Har du vart med och byggt Nesse??... :roll: :lol:
Bild
Bild
Bild

---

Tack för tipset om Höga Kusten Michael! Fast dom södra öarna var en miss!... Det var helt igenvuxet längs vägarna, så det var bara träd att se... Och dessutom var vägarna RIKTIGT JÄVLA DÅLIGA!! :evil: Den biten kan man GÄRNA skippa!!
Däremot var den norra delen kanonfin! :D Härligt svängig och backig mc-väg! Och att campa på STORSAND BADSTRAND var ju en riktig höjdare!!! :D 8) Jäklar vilken fin plats!!! 8) 8) 8)
Bild
Bild
Bild

---

Stannade till hos familj utanför Umeå, och Kevin fick en uppenbarelse??... :roll: :lol:
Bild

---

Efter att ha campat i "middle of noware" bland 787 miljoner myggjävlar passerade vi äntligen Polcirkeln!
Bild

---

Väl i Lappland hälsade vi på hos en gammal vän i Porjus, och campade vid Luspenbryggan en halvmeter från Stora Lulevattnet.
(Här med Stora Sjöfallets Nationalpark i bakgrunden)
Bild

---

Tyvärr sa alla väderprognoser, och folk vi mötte att det var ett jäkla regnväder längs hela Norska kusten.
Bl.a. träffade vi i Gällivare på ett gäng på 20 cyklar i regi av SMC på väg till Nordkapp, och efter att ha pratat med dem bestämde vi oss för att ta av österut, och körde ner mot Torneälven.
Men JÄVLAR vilket regnväder vi körde in i!!! :shock: Max 15m. sikt och vind så stark så jag trodde vi skulle blåsa av vägen!! :shock: (Dessutom en jävla massa vägarbete så vi måtte köra i GROVT grus!! :evil: :evil: (Fan va skitig Den Store Starke blev!!...) :evil:
Dock lugnade sig vädret, och vi kunde dy-blöta ta in på ett hotellrum i Yllitorneo i Finland.

---

Nästa dag var klar, kall och fin! :D
Ett obligatoriskt stopp vid den mäktiga Kukkolaforsen för att kolla det spektakulära sikfisket med håv!
Bild
Bild

---

Sen vart det bara raka vägen... Tiden medgav inga stora utflykter, och det blev E4'an rakt ner till Söderköping.
Ett stopp när vi körde in och slog läger i skogen någonstans ovanför Hernösand.
Bild

---

Därifrån satte vi cruise-kontrollen på 160 och körde rakt hem!... :twisted:
Nästan 90 mil gick på ganska precis 12 timmar.

---

Totalt blev turen på 340 mil.
Flottaste utsikten längs alla dessa mil var nog ändå i Dalarna! Orsa-Mora längs Siljan var riktigt fint!
Överraskande är också att Naturen längs vägarna i Lappland inte är VÄLDIGT olik fjäll-vägarna i mellersta Sverige!?... :roll: Dock utan dom stora karga avstånden!...

Fast vi har så gott som till 100% klarat att undgå några riktigt fina MC-vägar!!??... :twisted: -Fan, det går ju bara rakt fram överallt!!??... Har man bråttom så är det ju perfekt! -Att köra 130-160 km./t. i snitt är inga som helst problem! (Och har man en plast-raket så kan man plussa på 100 km./t.! :twisted:)
Nästa gång får vi nog ha dubbelt så god tid, och så ta de där små vägarna som nästan inte syns på kartan i stället!... (Fast med närmare 600 kg. har vi INTE rätta cykeln att köra på grus-vägar! -Det kan man bara erkänna! :oops: )

---

Nu skal vi ned till Skåne en tur.
Tack alla för tips och erbjudande! :D

Ha en fortsatt fin sommar! 8) 8)
Simma Lugnt!
Kevin och Jan Orre.
Bild
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Tur: Väst - Mitt - Norr

Inlägg av Nesse »

En härlig tur Orre. Ska göra något liknande jag med nåt år...

P.S.
Alla byggnader jag bygger håller för en stridsvagn, minst... ;-)
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Re: Tur: Väst - Mitt - Norr

Inlägg av Gusten »

Flottaste utsikten längs alla dessa mil var nog ändå i Dalarna! Orsa-Mora längs Siljan var riktigt fint!


Som sagt man bor ju i det vackraste landskapet i Sverige 8)

Gusten 8) 8) 8)
VTX 1800 svart 2007 FAT ASS
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Tur: Väst - Mitt - Norr

Inlägg av Nesse »

Gusten skrev:Som sagt man bor ju i det vackraste landskapet i Sverige 8)

Gusten 8) 8) 8)
hmmm, finns fler landskap som aspirerar på det ;-) INTE Närke dock... men Ljungandalen från Sveriges mittpunkt och upp till Borgsjö är väldigt vacker, och det ligger i Medelpad...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Re: Tur: Väst - Mitt - Norr

Inlägg av Gusten »

Nesse skrev:
Gusten skrev:Som sagt man bor ju i det vackraste landskapet i Sverige 8)

Gusten 8) 8) 8)
hmmm, finns fler landskap som aspirerar på det ;-) INTE Närke dock... men Ljungandalen från Sveriges mittpunkt och upp till Borgsjö är väldigt vacker, och det ligger i Medelpad...
fan vad skrapar /&=()(=(??))?))?)?scccczzzz...hör inte vad du säger Nesse :?
VTX 1800 svart 2007 FAT ASS
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Tur: Väst - Mitt - Norr

Inlägg av Nesse »

Gusten skrev:...

fan vad skrapar /&=()(=(??))?))?)?scccczzzz...hör inte vad du säger Nesse :?
Testa REVAXÖR kompis!!! :lol:
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Skriv svar