Onormalt Däckslit?

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Skriv svar
klasse

Onormalt Däckslit?

Inlägg av klasse »

En kompis till mig har köpt sig en hoy i dag och hsns framdäck är väldigt snedslitet, vad beror det på? måste tillägga att hoyen är en Intruder 1500.
Användarens profilbild
Geronimo
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 659
Blev medlem: 03 nov 2005, 10:13
VTX-modell: VTX 1300, 2006
Ort: Henån

Snedslitet däck

Inlägg av Geronimo »

Mina däck, framförallt fram, blir alltid lite snedslitna. Förklarades av tekniker på Bika att vägarna man kör på aldrig är plana, lutar lite neråt mot diket för att få regnvatten att rinna av bl.a. Vi bikers vill ändå hålla hojen upprätt när vi kör vilket gör att oftast vänstersidan på däcket slits mer. Sen finns det väl dom som sitter på tvären och kör(kanske för att det kliar där bak), då lutar ju hojen o åt något håll för attkompensera snedbelastningen.
Low, long and fat
Användarens profilbild
SWE
Adept
Inlägg: 156
Blev medlem: 29 aug 2005, 01:15
VTX-modell: VTX 1800, 2004 (Svart)
Ort: Sundbyberg / Stockholm
Kontakt:

...

Inlägg av SWE »

Vem faan åker på framdäcket när det går att åka på ett??? :P
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Är det väldigt snedslitet så är nog hjulet felmonterat så det spårar på något vis.

Jag har kört 2000 mil på mitt framdäck på VTXen. Fortfarande OK, men slitet. Dock inte alls snedslitet. Ser jämt och fint ut. Bak bytte jag vid 1400 mil.
klasse

Inlägg av klasse »

Vi var ute o körde i går och och han kan nästan inte lägga ner hoyen i en rondell, han säger att framänden beter sig mycket konstigt.
vi stannade på en mack och fylde på luft och han hadde bara 1 kg i däcket och hoyen gick bättre efter det men inte bra.
Kan det vara något mad fjädringen fram?
VTX18

Inlägg av VTX18 »

Eftersom din kompis kört med nästan tomt däck (hur länge?), så är det inte så konstigt att det kan vara lite 8-kantigt.
VTX18
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Jag kör min med 40 PSI (2.8 kg/m2) fram och 43 (3.0 kg/m2) bak. Det är mer än vad som manualen anger, men jag tycker däcket verkar hålla längre och ger bättre väghållning. Dock lite stötigare, men det är ju därför man har stötdämpare! :D
Användarens profilbild
Joe
Adept
Inlägg: 189
Blev medlem: 29 aug 2005, 13:11
VTX-modell: VTX 1800
Ort: Örebro, VTX 1800C

Inlägg av Joe »

snake skrev:Är det väldigt snedslitet så är nog hjulet felmonterat så det spårar på något vis.

Jag har kört 2000 mil på mitt framdäck på VTXen. Fortfarande OK, men slitet. Dock inte alls snedslitet. Ser jämt och fint ut. Bak bytte jag vid 1400 mil.
Så du har inte bytt framdäck än...... Kommer ihåg när vi åkte hemåt från SBM, måste varit -05. Du klagade på att ditt framdäck var slitet och vågade inte vrida på gasen då det duggade lite. Förstår nu i efterhand att det var du som bromsade upp kortegen :shock: vid vår klubbträff och inte Nesse.
Byt framdäck så du kan gasa på lite, eller vill du bara ringla fram som den Snake du är :lol:

Joe
Ju mer man vet ju mer vet man vad man inte vet
Hsun
Mästare
Inlägg: 610
Blev medlem: 26 dec 2005, 19:38
VTX-modell: VTX 1800,2005
Ort: Kallön-Njurunda, VTX 1800

Inlägg av Hsun »

Luftklockorna som mackarna har visar inte rätt alla gånger heller kan skilja många hg.

Har ni skaffat egna luftmätare?
Hsun-1800 röd så klart.
VTX18

Inlägg av VTX18 »

Japp, fyller på hemma med Mekonomens "bättre" mätare.
Framförallt för att slippa stå i dieselsörjan på macken, och ha snorhala dojor efter det.
VTX18
Skriv svar