Oljeförbrukning

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

L-G

Oljeförbrukning

Inlägg av L-G »

Hallå!

Hur är det med era hojar. Brukar ni få pytsa i lite olja mellan bytena. Jag får fylla på en 2-3 deciliter. Använder Shell Advance delsyntet 10-40, och byter olja och filter varje 600 mil. Det är väl inget fel att motorn vill ha lite olja, men vad beror det på??

Mvh L-G
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Jag har aldrig behövt fylla på olja, men en motor SKA dra lite olja. Annars skulle den inte smörja ordentligt. Lite försvinner alltid i samband med förbränningen. 2-3 deciliter på 600 mil tycker jag låter helt OK. Det är ju ändå en stor motor med lång slaglängd. Det kan hända att min också minskat 2 decilitier, men det märks väl knappt på stickan?

/Håkan
Mike

Olja

Inlägg av Mike »

Vad är det för olja från shell?
Det är viktigt att använda en olja som ska funka både i motor och växellåda. Tipps kör med castrol GPS olja. Den är framtagen specielt för mc. :idea:
Min 1800 har inte tagit någon olja på 600 mil......GPS
L-G

Olja

Inlägg av L-G »

Hallå Mike!

Ja, oljan heter kort o gott Shell Advance. Speciellt framtagen för MC. Jag kör ej med Castrol, då åtminstone ett fall av koppelslir blivit följden som jag känner till.Om det berodde på oljan eller ej, vet jag inte. Motorn var dock original och ej uppskrämd på något vis, så starkare kopplingsfjädrar hade behövts. Har alltid kört med Shell, och det funkar till 100%.

Mvh L-G
Skriv svar