Luftfilter / Luftburk

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarvisningsbild
alba
Mästare
Inlägg: 893
Blev medlem: 12 okt 2005, 15:01
VTX-modell, årsmodell: vtx 1800c
Namn: lennart ullhag
Ort: Stockholm
Kontakt:

bra

Inlägg av alba » 06 mar 2006, 13:05

Snyggt.
Jag hade ett sånt där på en dragstar, är det inte baron?
Funkade hur bra som helst, jag behövde inte ställa om några nålar


!!!!!!!!!!!! Hoppsan lite för snabb i vändningarna. Nu såg jag i ditt inlägg att det va kn;s egna produkt, men som sagt var väldigt likt barons teardrop......... tror jag att det heter ???

Användarvisningsbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell, årsmodell: VTX 1800, 2004 Röd
Namn: Jörgen Martinsson
Ort: Bohus

Re: Matcho Luftburk

Inlägg av Knodden » 15 mar 2006, 07:07

Knodden skrev:
Janne skrev: Jag undrade också vad man skulle ha för någon, Hypercharger eller vad?? Till sist fick jag information från CruiserCustomizing .
Att man mäter luftmängden, Cubic Feet per Minute (CFM)
Här är en lista som jag fick på några kåpor

Stockl-less than 100CFM
Stock+K&N Slightly over 100CFM
Hypercharger 180-190 CFM
Terdrop 300 CFM
Big Air Kit 300 CFM
Hurricane 320 CFM
Tornado 320 CFM

Hoppas att dett kan hjälpa någon till ett bra val.Smilies
Janne :D :D
Jag har inte fått några siffror på vad filtret kan släppa igenom, men det påminner ganska mycket om Barons BAK,
En ren gissning är att det ligger någonstans i trakterna runt 250-300 CFM!

// Knodden
Hittade denna tråd på vtxoa.com/forums
PITVTX skrev:Hey John and the rest of you guys. I just got off the phone with a tech from K&N because my sick mind had to know the answer to this question:

What is the flow rate for the RK-3906 (and variants since they are the same size)? He came up with 648 cfm. Now if my memory serves me correctlly the stock intake tubes flow 130 - 140 each.
648 - 280 = 368 extra

The tech guy didn't have the flow rate for the K&N HA-1802 handy, and since the shape is odd he didn't have a quick formula to calculate it. However for those math wizards out there he did say they have a miminum of 6 cfm per square inch. Now the problem is how to figure out the length of the surface area since it makes all those twists. I'll probally be making another call soon. More than likely it will be to a therapist.:lol:
Kan detta verkligen stämma? :shock:
Är det sant så sopar detta filter banan med allt som finns?!

Bra info iaf att "they have a miminum of 6 cfm per square inch". Så nu är det bara ut och mäta total YTA!

Användarvisningsbild
Toolbox
Mästare
Inlägg: 631
Blev medlem: 20 dec 2005, 12:31
VTX-modell, årsmodell: vtx 1800 2002
Namn: Peter Töndel
Ort: VTX 1800c -02 Dyltabruk Örebro
Kontakt:

Inlägg av Toolbox » 06 apr 2006, 20:09

Hej Knodden

var bestälde du filtret i från? Pris?
behövdes det några övriga inställningar för att cykeln skulle gå bra?

mvh Örebro

Användarvisningsbild
MC
Regionskontakt Södermanland
Inlägg: 744
Blev medlem: 01 nov 2005, 13:16
VTX-modell, årsmodell: Laserblå 1800C-02
Namn: Martin "M C" Centerwall
Ort: ESKILSTUNA

Inlägg av MC » 06 apr 2006, 22:15

Jag kan förstå att du har fått bra "sug" i VTX:n. Ha´ bara koll på så att du får rätt blandning mellan luft & bränsle. Sticker filtret ut mer eller ser Jag fel på bilderna. Undrar hur det blir när monsunregnet kommer då blir det kanske vattenjetdrift :lol:

Användarvisningsbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell, årsmodell: VTX 1800, 2004 Röd
Namn: Jörgen Martinsson
Ort: Bohus

Inlägg av Knodden » 07 apr 2006, 05:53

Peter Töndel skrev:Hej Knodden

var bestälde du filtret i från? Pris?
behövdes det några övriga inställningar för att cykeln skulle gå bra?

mvh Örebro
Hallå!

Jag beställde från en lokal firma i GBG, jag hittade art-nummret via K&N´s USA sida och ringde runt till firmor som säljer K&N.
Hondadirectline har nu filtret som "NYHET", Jag har även sett att Motospeed har det på sidan..

Då till Priset; Jag fick ge 2100:- Motospeed tar härliga 2670:- för samma filter.
Som jag skrivit i tidigare inlägg så var jag tidigare "sugen" på skallen. Jag hade fått ett pris på ca 2500:- så resultatet blev BILLIGARE, SNYGGARE och troligen BÄTTRE!

Rent spontant behövs nog ingen större ändring av inställningar eftersom jag fortfarande har kvar lamdasonden och kör men bågens "eget" system för luft/bränsle.
Vill man däremot optimera bågen med lite med vrid och effekt så är det ju andra saker som gäller.
Jag kommer montera PCIII och bänka ganska snart :lol:

Gällade regn och rusk.. Så är filtret inojlat och bör tåla en del regn. Tittar man på en Hypercharger så ligger filtret lika öppet skillnaden är flärpana som inte ger mycket skydd mot regn :wink:
Då tror jag att damm är en större fiende för filtret..

Jag vet inte vad det har gjort för skillnad änn eftersom jag inte knäckt årets första sväng.. Det kommer att ske här i dagarna då jag äntligen börjar få ordning på saker och ting...

// Knodden

VTX18
Wannabe
Inlägg: 81
Blev medlem: 25 nov 2005, 14:05
Ort: Huddinge svart 1800

Inlägg av VTX18 » 01 dec 2006, 08:57

Hej Knodden!

Sticker nya KN-luftburken ut mycket längre än original?

MVH
/VTX18

Användarvisningsbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell, årsmodell: VTX 1800, 2004 Röd
Namn: Jörgen Martinsson
Ort: Bohus

Inlägg av Knodden » 01 dec 2006, 13:16

VTX18 skrev:Hej Knodden!

Sticker nya KN-luftburken ut mycket längre än original?

MVH
/VTX18
Tjipp..
Den sticker ut ngt mer kontra orginal, men jag tycker inte att den stör mig allt för mycket.
Visserligen sträcker jag 190cm barfota och har ju därmed styltor där efter.

Bild
Jag är mycket nöjd med burken,
:arrow: Ljud (kan verkligen höra insugsventilerna!!)
:arrow: Utseende
:arrow: Prestanda!!
"Bättre" och billigare än Hypercharger, som snart sitter på varenda v-twin..

// Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010

VTX18
Wannabe
Inlägg: 81
Blev medlem: 25 nov 2005, 14:05
Ort: Huddinge svart 1800

Inlägg av VTX18 » 02 dec 2006, 12:29

Knodden!

Tack för bilden på Kn-burken.

/VTX18

Användarvisningsbild
Toolbox
Mästare
Inlägg: 631
Blev medlem: 20 dec 2005, 12:31
VTX-modell, årsmodell: vtx 1800 2002
Namn: Peter Töndel
Ort: VTX 1800c -02 Dyltabruk Örebro
Kontakt:

Inlägg av Toolbox » 13 apr 2007, 20:05

jaha Knodden då är vi stall kompisar
montera mitt kn filter i dag passa utmärkt så nu får den lite mer av den friska luften 8)

enda nackdelen är väl att man borde vara hjulbent eller flytta ut fotpinnen på höger sida :shock:

monterar pc lll i morgon (känner på mig att 105 hk snart är slaget :twisted: )
bänkning nästa vecka :D

//Toolbox

Användarvisningsbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell, årsmodell: VTX 1800, 2004 Röd
Namn: Jörgen Martinsson
Ort: Bohus

Inlägg av Knodden » 16 apr 2007, 05:36

Peter Töndel skrev:jaha Knodden då är vi stall kompisar
montera mitt kn filter i dag passa utmärkt så nu får den lite mer av den friska luften 8)

enda nackdelen är väl att man borde vara hjulbent eller flytta ut fotpinnen på höger sida :shock:

monterar pc lll i morgon (känner på mig att 105 hk snart är slaget :twisted: )
bänkning nästa vecka :D

//Toolbox
Grattis...
Men huruvida 105:an passeras återstår ju att se. ÄR det så kanske vi skall starta en separat avdelning [VTX 105+] :lol:

Vad har du för rykrör?
Den totala kraften har ju mycket att göra även med blåset ut..

Hur som helst lycka till!!
// Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010

Mimmie

Inlägg av Mimmie » 16 apr 2007, 15:35

Jag tror nog ( helt övertygad ) att dom här skillnaderna på effekt mellan nästan orörda motorer mer beror på vilket humör bromsbänken är på än någon riktig effektskillnad.
Kolla in vilken effekttest som helst i Bike, där poänterar man alltid att alla värden bara gäller för detta test, det är för många parametrar som man ska ta hänsyn till för att det ska bli rättvist om man inte gör testet med samma bromsbänk och samma förutsättningar som temperatur/lufttryck samma dag.
Man är väl en jävla glädjedödare men så ser nog verkligheten ut.

Mvh
Tomas W

Användarvisningsbild
Toolbox
Mästare
Inlägg: 631
Blev medlem: 20 dec 2005, 12:31
VTX-modell, årsmodell: vtx 1800 2002
Namn: Peter Töndel
Ort: VTX 1800c -02 Dyltabruk Örebro
Kontakt:

Inlägg av Toolbox » 16 apr 2007, 15:49

jag har monterat Roade house korta på min cykel 8)

vi får väl se mimmie om du har rätt över 105,2 då snackar du bara goja
under 105 då stämmer nog din teori :lol:


//Toolbox 8)

Mimmie

Inlägg av Mimmie » 16 apr 2007, 16:13

Peter Töndel skrev:jag har monterat Roade house korta på min cykel 8)

vi får väl se mimmie om du har rätt över 105,2 då snackar du bara goja
under 105 då stämmer nog din teori :lol:


//Toolbox 8)
Själv har jag 98 Hk (precis samma som Moto Speed har på deras identiska kit med V&H pipor / Power comander / HYPERCHARGER )
Bromsad hos AVA Mc i stockholm när cykeln rullat 100 mil.

Mvh
Tomas W

Användarvisningsbild
Joe
Adept
Inlägg: 189
Blev medlem: 29 aug 2005, 13:11
VTX-modell, årsmodell: VTX 1800
Namn: Johan
Ort: Örebro, VTX 1800C

Inlägg av Joe » 16 apr 2007, 17:08

Peter Töndel skrev:jag har monterat Roade house korta på min cykel 8)

vi får väl se mimmie om du har rätt över 105,2 då snackar du bara goja
under 105 då stämmer nog din teori :lol:


//Toolbox 8)
Se till att du har rätt förutsättningar. Informera killen/tjejen som gör testet att det är ett måste med resultat över Knottet´s ååååå förlåt jag menar Knodden.

Joe
Ju mer man vet ju mer vet man vad man inte vet

Användarvisningsbild
Toolbox
Mästare
Inlägg: 631
Blev medlem: 20 dec 2005, 12:31
VTX-modell, årsmodell: vtx 1800 2002
Namn: Peter Töndel
Ort: VTX 1800c -02 Dyltabruk Örebro
Kontakt:

Inlägg av Toolbox » 16 apr 2007, 19:15

Kosta vad det vill men 105,3 borde gå :twisted:

Skriv svar