Snabbt, enkelt sätt att få tanken tom?

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Skriv svar
Cyanide

Snabbt, enkelt sätt att få tanken tom?

Inlägg av Cyanide »

Tja! Ska lacka om hojen och har just tömt det som gick med den sittandes kvar på hojen via bränsleslangen. Men det blir ju kvar ca 1 liter eller nåt och jag undrar hur man får ut den sista slatten?

Jag har testat att vända den upp och ned och vickat fram och tillbaka men de va inte så effektivt... Hmm, poppade just upp för mej att man kanske borde använda sej av en hävert? Eller slänga ner en tändsticka går nog snabbare... :lol:

Aja... rätta mej eller kom med tips, de e bråttom nu.. solen skiner!

Jens
Hsun
Mästare
Inlägg: 610
Blev medlem: 26 dec 2005, 19:38
VTX-modell: VTX 1800,2005
Ort: Kallön-Njurunda, VTX 1800

Inlägg av Hsun »

Tja pröva med att skruva bort bränslekranen det borde vara lägsta punkten i tanken.
Hsun-1800 röd så klart.
Användarens profilbild
Ryssen
Regionskontakt Västernorrland
Inlägg: 586
Blev medlem: 28 aug 2005, 19:46
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Sundsvall Kör 1800 VTX Grön
Kontakt:

Inlägg av Ryssen »

Tja
Ta bort tanklocket så bör soppan dunsta bort ganska omgående.
Tänk bara på vart du ställer den så att ingen får i sig ångorna
eller andtänder den.
Lycka till.
Mvh Ryssen
Användarens profilbild
Ryssen
Regionskontakt Västernorrland
Inlägg: 586
Blev medlem: 28 aug 2005, 19:46
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Sundsvall Kör 1800 VTX Grön
Kontakt:

Inlägg av Ryssen »

Håkan med all respekt men det sitter ingen soppakran på en 1800 :twisted:
Det är bara på lillasyrran möjligtvis som är utrustad med en sådan.
Mvh Ryssen
Hsun
Mästare
Inlägg: 610
Blev medlem: 26 dec 2005, 19:38
VTX-modell: VTX 1800,2005
Ort: Kallön-Njurunda, VTX 1800

Inlägg av Hsun »

Jaha ja på 1300 är det soppakran :lol: :lol:

1800 har insprutning, men bränslepumpen suger förmodar jag från lägsta punkten i tanken :roll:

Ta ett djupt andetag och blås ut i tankpåfyllningen 8) 8) 8)
Någonstans kommer något ut i :shock: vilket hål beror på om det är i tanken eller den som blåser :twisted:

Hehehe

Tur att man har bränslekran :D :D :D
Hsun-1800 röd så klart.
xrider

Inlägg av xrider »

När jag lackade om min så plockade jag även bort bränslepumpen o sedan fick jag vicka o hälla om vartannat. Det sista fick bara dunsta bort,men det är bara bita ihop det går att få ut allt.
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Hälla och vicka ur merparten. Låt resten dunsta. Jag plockade inte bort bränslepumpen när jag lackade om tanken. Det fungerade bra ändå. Från 2005 så sitter inte pumpen i tanken, så då är det väl ännu enklare att få den tom.
Användarens profilbild
Joe
Adept
Inlägg: 189
Blev medlem: 29 aug 2005, 13:11
VTX-modell: VTX 1800
Ort: Örebro, VTX 1800C

Inlägg av Joe »

Tjena!
Jag körde ner en slang och sög ur det sista, fungerade hur bra som helst. Använd gärna en transparent slang så du ser när soppan kommer, inget kul att få munnen full :P

Joe
Ju mer man vet ju mer vet man vad man inte vet
Cyanide

Inlägg av Cyanide »

Kommer just från garaget efter några plågsamma försök att suga ur soppan med munnen via slang. Gick skitdåligt... hade stora problem att ens hitta fram med slangen till soppan, trångt och tanken verkar labyrintformad på insidan tammefan... De kom några skvättar sen slutade de lika snabbt. Men den ljuva smaken av bensin består och man slipper gonattpussen te käringa.

Jag tror de blir Snake's stuk - vicka, tippa dunsta!

Tack i alla fall grabbar!
Hondini

Enkelt sätt att får ut soppan

Inlägg av Hondini »

Ta en petflaska och en plastkork. Ta även en meter plastslang, dela den i 2 olika stora delar, borra 2 hål i korken som passar slangens ytterdiameter. Trä i slangarna i korkens hål, en i vardera, och täta med exvis teip. Skruva på korken på flaskan. Håll flaskan upprätt. Sätt en långa slangen i tankens lägsta punkt och sug i den andra korta slangänden. Du får ut soppan som är kvar, den hamnar i flaskan, och du slipper soppa i munnen. Ingenjörskonst för somliga!
Spar smaklökarna för trevligare ting hälsar
Skriv svar