Jag läste inläggen från -05 ang. ventilerna och konstaterar följande.
Efter 100-milaservicen "räknar" någon ventil på min hoj lika som innan servicen, utan belastning vid låg jämn fart, nu 260mil.
Enda som hjälper är att kräva ett serviceprotokoll som är signerat av verkstaden, lika bilar. Som det är nu vet vi nog inte vad som är gjort och inte gjort. Ni har väl sett hur man lägger lackade/kromade delar på mc-lyftarna etc. det späglar väl om något hur "noggran" man är med "andras" prylar.
Har man råd från mc-leverantörerna att utföra servicen utan protokoll, så börjar man undra hur stor del av dåligt utförda sevisar man räknat in i nypriset för att täcka detta med tanke på garantiskador.
Kräv att få ett signerat protokoll vid nästa besök hos "mc-doktorn" så får ni till svar att: nej sånt har man inte till mc:n!
Den som börjar dokumentera servicen mot kund kommer att sno alla kunder av dom andra firmorna.
Sen kan det vara så att man måste trycka på hos importören (men jag tror om man kräver det på många ställen att ÅF skall trycka på , så kanske det löser sig), för det är i allra högsta grad ett dokument som känns viktigt när vi betalar servicen.
/VTX18
PS: någon som har koll på om man protokollför/signerar en kontrollista som bifogas vid hämtning av hojen i andra länder?
Ventiljustering igen
Moderator: Toolbox
Helförbannad ?
Absolut inte!
Tycker bara att det brister i kedjan från tillverkning till kund, alltså servicen på hojar. Det finns ju kontrollistor vid tillverkningen som kan spåras till en viss montör, lika bilar (ingår i kvalitetssäkringen, som borde gälla hela garantiserviceperioden i alla fall).
Men när en hojen kommer till ÅF så skall man bara "lita på" att det nog blir gjort. Sen tror jag nog att checklistor finns vid servicen, men så kryssa i dom då och signera, och lämna till kunden. Då har ÅF tagit hand om hojen/kunden på ett schysst sett.
Jag ser ingen skillnad på att lämna in Volvon till Bilia och att lämna i hojen till en auktoriserad verkstad.
VTX18
Absolut inte!
Tycker bara att det brister i kedjan från tillverkning till kund, alltså servicen på hojar. Det finns ju kontrollistor vid tillverkningen som kan spåras till en viss montör, lika bilar (ingår i kvalitetssäkringen, som borde gälla hela garantiserviceperioden i alla fall).
Men när en hojen kommer till ÅF så skall man bara "lita på" att det nog blir gjort. Sen tror jag nog att checklistor finns vid servicen, men så kryssa i dom då och signera, och lämna till kunden. Då har ÅF tagit hand om hojen/kunden på ett schysst sett.
Jag ser ingen skillnad på att lämna in Volvon till Bilia och att lämna i hojen till en auktoriserad verkstad.
VTX18
- Toolbox
- VTX-Shopen
- Inlägg: 637
- Blev medlem: 20 dec 2005, 12:31
- VTX-modell: vtx 1800 2002
- Ort: VTX 1800c -02 Dyltabruk Örebro
- Kontakt:
jag gorde min 600 mila service hos Olsens motor i Fjugesta
och jag fick ett protokoll
http://www.ribbodamc.com/
med det är klart i Örebro är vi seriösa av oss :twisted:
//Toolbox
och jag fick ett protokoll
http://www.ribbodamc.com/
med det är klart i Örebro är vi seriösa av oss :twisted:
//Toolbox
Mycket bra att veta vid nästa servicebesök, att man vid service på mc så måste man uppmärksamma vid inlämnandet till verkstad att, seviceprotokoll är självklart vid hämtning av mc:n.
Ni förstår mig om jag säger att jag tjatat om ett serviceprotokoll i veckor sommaren -05. Till sist fick jag en arbetsorder :?: hemskickad till mig där det står följande med bläck skrivet: Detta är vad jag hittat! och ett förnamn med /J.... som underskrift.
Återigen är jag inte sur :( utan jag förutsatte nog bara att det fungerar lika som med bilar.
Men vi bör nog alla, alltså alla, kräva dessa papir vid hämtning ,det bör aviseras vid beställandet av tid redan :!: så att dom märker att det är en "vaken" kund :!: :!: eller så får någon annan sköta servicen :!:
Jag börjar känna mig som en petitessnisse, men har Honda standardprotokoll till kund :?: , eller är det godtyckligt som det verkar lite idag. Vore ändå intressant att se dom olika protokollen: kan ni som fått dessa skanna till pdf. så vi andra kan jämföra .
Självklart "mörkar" ni firmanamn och summor, för det är inte alls av interesse.
Jag är faktiskt redo själv att kolla med Honda hur det ligger till med standardformulären, efter att jag sett några av dessa.
VTX18
Ni förstår mig om jag säger att jag tjatat om ett serviceprotokoll i veckor sommaren -05. Till sist fick jag en arbetsorder :?: hemskickad till mig där det står följande med bläck skrivet: Detta är vad jag hittat! och ett förnamn med /J.... som underskrift.
Återigen är jag inte sur :( utan jag förutsatte nog bara att det fungerar lika som med bilar.
Men vi bör nog alla, alltså alla, kräva dessa papir vid hämtning ,det bör aviseras vid beställandet av tid redan :!: så att dom märker att det är en "vaken" kund :!: :!: eller så får någon annan sköta servicen :!:
Jag börjar känna mig som en petitessnisse, men har Honda standardprotokoll till kund :?: , eller är det godtyckligt som det verkar lite idag. Vore ändå intressant att se dom olika protokollen: kan ni som fått dessa skanna till pdf. så vi andra kan jämföra .
Självklart "mörkar" ni firmanamn och summor, för det är inte alls av interesse.
Jag är faktiskt redo själv att kolla med Honda hur det ligger till med standardformulären, efter att jag sett några av dessa.
VTX18