Konstigt ljud från kardanen?!

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Skriv svar
Nappe

Konstigt ljud från kardanen?!

Inlägg av Nappe »

Tjena alla!
Under körning (ofan) så hör jag ett vinande ljud från kardanen, tror jag. Ljudet är mer likt som när ett hjullager på bilen är dåligt. Men så fort jag frikopplar så upphör ljudet direkt. Så det är nog inget lagerproblem. Eller så ska det kanske låta så??? Annars tycker man ju att det ska mycket till om kardandriften ska börja strula. Är det någon som känner igen sig? Har möjligtvis vår VTX-guru :twisted: Snake något svar...?
Gäst

Inlägg av Gäst »

När bytes oljan sist skall bytas vart annat år, min har gått 7500mil jag byter varje 1200mil 65kr för att byta den det är det värt pommen :?:
Nappe

Inlägg av Nappe »

Min har gått 1200 mil, ska göra service på den inom kort där jag även kommer att byta kardanoljan. Kardanoljan är inte bytt innan dess, vad jag vet i alla fall. Frågan är bara om det hjälper... :?: Återstår att se....
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Provkör en annan hoj och jämför. Visst viner min också lite grann. Urkoppling påverkar ju inte kardanens och slutväxelns rotation, så frågan är om ljudet verkligen kommer därifrån eller från motorn/växellådan? Har du syntetisk olja i motorn? Jag har hört rapporter om att vinandet minskar med helsyntetisk olja i motorn. Jag har alltid kört syntetiskt själv, så jag har inte jämfört med hur det låter med vanlig bond-olja.
Nappe

Inlägg av Nappe »

OK, gracias för tipset. Ska kolla detta när jag gör service på cykeln. Ska faktiskt ta och prova en annan VTX för att jämföra.
boberga

Honda byter hela bakväxeln på garanti

Inlägg av boberga »

Jag har ett ljud när vi är två på cykeln, påtalade detta så Honda byter hela bakväxeln på garanati utan att titta på eller provköra cykeln
Troligen är det ett standarfel

Boberga
Micke F

Re: Konstigt ljud från kardanen?!

Inlägg av Micke F »

" byter hela bakväxeln på garantin" Försvann det då?

Har oxå råkat ut för oljud, när jag har passagerare och svänger det minsta så låter det som ett dåligt hjullager på en bil samt vibbrerar i fotpinnarna.Det är inte däcken, dom är nya utan skillnad. Hojen har gått 1200mil och ja har haft det några hundra mil.
Någon som känner igen sig?
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Konstigt ljud från kardanen?!

Inlägg av Orre »

Micke F skrev:" byter hela bakväxeln på garantin" Försvann det då?

Har oxå råkat ut för oljud, när jag har passagerare och svänger det minsta så låter det som ett dåligt hjullager på en bil samt vibbrerar i fotpinnarna.Det är inte däcken, dom är nya utan skillnad. Hojen har gått 1200mil och ja har haft det några hundra mil.
Någon som känner igen sig?
Tjena Micke F!

Har läst att det var ett fabrikationsfel på bakväxeln som ju faktiskt kan va livsfarligt om den "skär" och låser seg!.. :shock:
Därför byter man den utan frågor på garantin.
Trodde dock att detta fel inte fanns på nyare cyklar? Inbillade meg en stund att jag också hade vin-ljud i min -07'a men har slutat att lyssna så noga... :roll: Några vibrationer har jag inte märkt!

Jag ville låtit byta ut delarna gratis! Förhoppningsvis är då problemet (och faran) borta!
Bild
Användarens profilbild
birdie
Oinvigd mästare
Inlägg: 378
Blev medlem: 11 okt 2005, 14:22
VTX-modell: Svart VTX 1800C, -05
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Konstigt ljud från kardanen?!

Inlägg av birdie »

Tjena,

Ett visst vinande ljud har även jag. Är det ev förknippat med vissa årsmodeller, tro? Min är -05.

Skulle det här vara ett allvarligt fabrikationsfel borde väl ändå Honda gått ut till alla ägare av VTX 1800 och informerat att ett byte av bakväxeln är nödvändigt, eller...?

/birdie
Never up - never in!
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Konstigt ljud från kardanen?!

Inlägg av Orre »

birdie skrev:Tjena,

Ett visst vinande ljud har även jag. Är det ev förknippat med vissa årsmodeller, tro? Min är -05.

Skulle det här vara ett allvarligt fabrikationsfel borde väl ändå Honda gått ut till alla ägare av VTX 1800 och informerat att ett byte av bakväxeln är nödvändigt, eller...?

/birdie
Kollade runt lite på "VTXOA" sitt forum nu, och det verkar som om det är lagren som det är problem med.
Kolla bl.a. denna klistrade tråden.

Du hittar säkert mer info om du letar, men jag kan tänka meg att Honda i utgångspunktet inte vill/kan erkänna att en leverantör har levererat dåliga lager, då ju det blir en "andrahands" reklamation...
Dock har ju "boberga" erfarit att få nya delar utan frågor!

Med en snabb koll såg det ut som om det var mest -02'or som rapporterat fel. Hittade ingen nyare än -05.
Det ser ju vartfall ut som om det finns all grund att kolla lagren (inklusive ev. nya lager innan man sätter i dom) när man ändå t.ex. byter däck! :!: Men det är väl ganska naturligt att man gör eller?
-Kan väl va på sin plats att spesiellt säga ifrån om, om man nu inte gör den jobben själv!

Man är tydligen också upptagen av att använda "rätt sorts" molybden-fett... -Men den diskutionen har väl gått här på forumet också menar jag och ha sett... :roll:
Bild
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Konstigt ljud från kardanen?!

Inlägg av Nesse »

orre skrev:... Man är tydligen också upptagen av att använda "rätt sorts" molybden-fett... -Men den diskutionen har väl gått här på forumet också menar jag och ha sett... :roll:
Japp, jag har skänkt ett antal gram Loctite molybdenfett till VTX-ägare... Hondas gick inte att få tag i men Loctites är ett fullvärdigt (om inte bättre) substitut.
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Micke F

Re: Konstigt ljud från kardanen?!

Inlägg av Micke F »

Har pratat med Bike i Trollhättan, det var inget dom påstod sig känna igen, men jag ska åka dit med cykeln så ska dom få provköra.
Skriv svar