Ta loss tanken VTX1800-06

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Skriv svar
robert_l
Wannabe
Inlägg: 46
Blev medlem: 04 nov 2009, 22:43
VTX-modell: VTX1800 2006

Ta loss tanken VTX1800-06

Inlägg av robert_l »

Hej

Tänkte lacka om pärlan och behöver ta loss tanken och bakskärm. Är det Någon som gjort det och kan ge lite tips?

Robert
Användarens profilbild
Totte
Regionskontakt Dalarna
Inlägg: 373
Blev medlem: 16 nov 2007, 07:38
VTX-modell: VTX 1800, 2006 mattsvart. Honda VFR1200f, 2010 Röd
Ort: Ludvika, Dalarna

Re: Ta loss tanken VTX1800-06

Inlägg av Totte »

Ta bara bort skruvarna så löser det sig ska du se ;) :good:
robert_l
Wannabe
Inlägg: 46
Blev medlem: 04 nov 2009, 22:43
VTX-modell: VTX1800 2006

Re: Ta loss tanken VTX1800-06

Inlägg av robert_l »

Hej

Tack,det låter lugnande...
Kan du beskriva handhavandet lite? jag kikar och det sitter typ 3 olika slangar till den. Kan jag lyfta tanken utan att släppa dom först? Vad är vitsen med dessa förresten..
Är det sedan bara ta bort bulten vid sadeln och släppa krompanelen så sitter den skruvad där. Sedan bara lyfta?
Tacksam för tips så jag inte pajar nåt...

Rob
Användarens profilbild
Toolbox
VTX-Shopen
Inlägg: 637
Blev medlem: 20 dec 2005, 12:31
VTX-modell: vtx 1800 2002
Ort: VTX 1800c -02 Dyltabruk Örebro
Kontakt:

Re: Ta loss tanken VTX1800-06

Inlägg av Toolbox »

Hej

soppa slangen sitter på vänster sida bak mot sadeln ca 1,5cm i diameter (när du tar bort den så rinner det soppa om du inte tömt den innan)
dom mindre slangarna är är bara att ta bort luftning
på krom kåpan tar du bort 3 skruvar och skjuter den framåt så lossar den från fästet (ta bort tanklocket före)
demontering tank ta bort skruven vid sadeln och dra tanken bakåt (obs det sitter 2 gummibussningar vid tankskruven) kom ihåg dom när du monterar tillbaka den

Lycka till det löser du lätt

TB 8)
robert_l
Wannabe
Inlägg: 46
Blev medlem: 04 nov 2009, 22:43
VTX-modell: VTX1800 2006

Re: Ta loss tanken VTX1800-06

Inlägg av robert_l »

Tack Peter.

Men är det verkligen soppan som sitter längst bak till vänster? Jag försökte klura själv och kom fram till att den bakre (smalare som försvinner under batterilådan) borde vara luftningslangen som sticker ut under hojen, och de 3 (fetare) mellan cylindrarna är typ 2 matning till insprutning för varje cylinder och 1 retur?
Oavsett; ska jag lyfta tanken innan jag plockar slangarna? Det är rätt trångt och jobbigt om sista decilitrarna börjar rinna ut innan jag fått bort tanken. Och i o m att kylarpåfyllning sitter under tanken borde det vara gjort för att kunna lyftas utan att tömma på soppa tycker man. (J a dumt ställe för kylarpåfyllning förresten...)

R

Robert
Användarens profilbild
MC
Regionskontakt Södermanland
Inlägg: 1010
Blev medlem: 01 nov 2005, 13:16
VTX-modell: Laserblå 1800C-02
Ort: ESKILSTUNA

Re: Ta loss tanken VTX1800-06

Inlägg av MC »

En rulle dasspapper mellan ram & tank längst ner kan göra livet lite lättare, (el. bra att ha om man blir nödig)
8)
Honda VTX 1800C-02
Victory Hammer S-07


Keep The Streets Empty For Me!
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Ta loss tanken VTX1800-06

Inlägg av Orre »

Hej Robert!

Kul med ny lack! -och bra att du ger dig på lite enkel skruvande själv! :good:

Det är nog så att antingen GÖR man det, eller sätter man bort det... Och själva handhavandet är det bara erfarenhet som kan ge lärdom om.
Någon bättre beskrivning än du fått av Totte och Toolbox kan du nog tyvärr inte få. ;)

När det är sagt så kan man ju försöka råda bot mot lite fällor som alla har gått i en eller annan gång.
-Det jag kan komma på är t.ex. att 17kg. bensin faktiskt är jäkligt tungt när man försöker att inte repa något!... -Så töm tanken!
-Ja den ÄR lite klumpig att ta bort! Vill minnas att man också riskerar att det tar i styret om man "fäller upp" den för långt i bak-kant. Kanske MC's dass-rulle inte är så dum?... :p
-I framkant har de flesta tankar ett "öra" på varje sida tunneln som är vända med den öppna sidan framåt, och tanken skjuts inpå två motsvarande runda gummi-kuddar. Den ska alltså lyftas upp i bak-kant, och skjutas bakåt för att tas av. Det kan behövas lite vickande och kraft här...
-Ja det är en dålig lösning med bensinslangen. Många passar på att klippa av den och sätta in en snabb-koppling.
-Ett fint verktyg i sammanhanget är en kläm-tång för att strypa bensin-flödet.

Nu återstår bara att göra det! :exclaim:
Lycka till!
Och skicka bilder på lack-jobbet! -Eller ännu bättre, bli medlem i VTX Riders Sweden och kom till årsträffen så vi får se live! :teeth:
Ps. Som medlem kommer du också till hela "Garaget" här på forumet, och inte minst Verkstads-handboken! ;)

/Orre 8)

klämtång.jpg
snabbkoppling.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bild
robert_l
Wannabe
Inlägg: 46
Blev medlem: 04 nov 2009, 22:43
VTX-modell: VTX1800 2006

Re: Ta loss tanken VTX1800-06

Inlägg av robert_l »

Hej

Tack alla för tipsen.
Allt gick bra att ta loss och grejerna är på lack nu. Postar bilder när den är klar så klart.

Jag var medlem tidigare men hade knappt tid för hojen, än mindre för årsmöten och engagemang i en klubb till, så det rann ut i sanden lite. (Kör dessutom bana och leker lite enduro)
Men jag är in på sidan och kollar då och då..

Robert
robert_l
Wannabe
Inlägg: 46
Blev medlem: 04 nov 2009, 22:43
VTX-modell: VTX1800 2006

Re: Ta loss tanken VTX1800-06

Inlägg av robert_l »

Hej

Tack för all hjälp!
Pärlan är klar för säsong! :yahoo:
En bild gör inte Candy lack rättvisa, satan i gatan vad fin den blev! Skickar med en bild som bilaga.

Noterade just att höger gaffelpackning börjat läcka och kollade You tube. Verkar lite jorpigt att byta. Bäst att lämna in?

Robert
robert_l
Wannabe
Inlägg: 46
Blev medlem: 04 nov 2009, 22:43
VTX-modell: VTX1800 2006

Re: Ta loss tanken VTX1800-06

Inlägg av robert_l »

Ser ni bilden? Jag lyckas inte se den i telefon.. :sleepy:
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Ta loss tanken VTX1800-06

Inlägg av Orre »

robert_l skrev: 05 maj 2019, 21:35 Ser ni bilden? Jag lyckas inte se den i telefon.. :sleepy:
Beklagar, tänkte mig inte om. -Bilagor är förbehållet betalande medlemmar.

Ang. framgaffel är det inga problem att göra själv. (olja ska oavsett bytas vartannat år)
Sök på forumet efter tips. Handbok finnes som nämnt!..

Tycker det hörs ut som du kunde ha nytta av ett medlemskap ändå Robert! :taunt:
Hur mycket eller lite man vill engagera sig är så klart fritt val!
Förutom några träffar och körningar kan man nog kalla VTX Riders Sweden en internet-klubb!.. Och med nyaste hojen i sitt 12'e år, är det inte så mycket aktivitet på forumet längre... De flesta har väl rett ut vilka mod's och ombyggningar man vill göra, och med att använda sök-funktionen finner man nog de flesta frågor allaredan omtalade.
-Det är en enorm kunskapsbas här! :good:

/Orre :peace:
Bild
Skriv svar