Distanser sissybar.

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarens profilbild
Alfie
Wannabe
Inlägg: 14
Blev medlem: 03 sep 2018, 19:20
VTX-modell: VTX 1800, 2002

Distanser sissybar.

Inlägg av Alfie »

Har en sissybar där distanserna är ett minne blott(de är försvunna av förra ägaren) och jag är i behov av just dessa distanser.
Nån som vet var man kan få tag i dessa och med rätt mått(tror diametern är ca16 mm) där totallängden på distansen bör vara ca 30mm.
Har tillfälligt suttit fast med många brickor, men det blir liksom inte bra då spelet är lite för stort. Hojen är en vtx 1800 -02.
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Distanser sissybar.

Inlägg av Orre »

Hej.

Om jag inte missförstår dig, är din distans bara en metallbit med ett hål genom!... :sleepout:
Hitta en alu-stav eller ett tjock-väggat rör eller nå't! -Kapa till riktig längd, borra hål, och polera så det bli snyggt! ;) :good:

/Orre
Bild
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Distanser sissybar.

Inlägg av Västerlanda »

Rostfritt / syrafast rör går oxå utmärkt. Polera med Autosol och de går knappt att skilja från kromade delarna. :thumbsup: :thumbsup:
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Användarens profilbild
Alfie
Wannabe
Inlägg: 14
Blev medlem: 03 sep 2018, 19:20
VTX-modell: VTX 1800, 2002

Re: Distanser sissybar.

Inlägg av Alfie »

Orre skrev: 09 sep 2018, 02:46 Hej.

Om jag inte missförstår dig, är din distans bara en metallbit med ett hål genom!... :sleepout:
Hitta en alu-stav eller ett tjock-väggat rör eller nå't! -Kapa till riktig längd, borra hål, och polera så det bli snyggt! ;) :good:

/Orre
Japp, det är ungefär så som jag tänkt om jag inte får tag i "original", bara hitta en återförsäljare eller kanske nån skrot som har just dimensionen som behövs.

/A
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Distanser sissybar.

Inlägg av Orre »

Som sagt, "återförsäljare" och "orginal" är att övertänka problemet som jag ser det... "Skrot" är vägen att gå! :good: :))
Gå i containern bak din lokala mekaniska verkstad/metallindustri osv.
Du har säkert både borrmaskin... ;)

Hittar du inget runt material, så grov-såga till en bit metall i riktig tjocklek, borra ett hål och sätt i en skruv, sätt den i borrmaskinen och slipa den rund! :thumbsup: Aluminium är mjukast och lättast att forma. Syrefast är hårt och varigt. Stål rostar...

Som Västerlanda säger så blir både aluminium och syrefast/rostfritt nästan oskiljbart från Chrome när det blir polerat! -Dessutom håller det sig blankt!

Tyvärr har den flotta poleringsguiden vi skrev om HÄR blivit borta. Men om du så skulle såga metallen med motorsåg är det inga problem att få det blankt igen! Det handlar i princip om att använda finare och finare slip-papper, och till sist polera med lumptrissa och polerpasta.
Lamell-trissor med både duk och papper finnes i olika storlekar och grovlekar och är ett kanon verktyg! Och ett finkornigt "flap-wheel" med bägge delar (se bild) är helt suveränt för att få fina mjuka delar! -Som du kan se på mina bilder i länken över blir det blankt även om man polerar direkt efter en så'n! Och då har jag nog inte använt finare korning än 150-180. Vill man vara riktigt noga fortsätter man till 1500-2000 korn våtslippapper innan man polerar!... ;)
flapwheel.jpg
Lycka till
/Orre 8)

Ps.) Är det inte synligt så är ju plast -block -stav hiskeligt enkelt att forma! ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bild
Användarens profilbild
Alfie
Wannabe
Inlägg: 14
Blev medlem: 03 sep 2018, 19:20
VTX-modell: VTX 1800, 2002

Re: Distanser sissybar.

Inlägg av Alfie »

Strålande, vänner!

Har fått bra tips och nu även fixat en rörbit som skall passa!

Kör försiktigt, eller va fan, kör så det hörs! =)

/A
Skriv svar