Oljeläckage kardan.

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Crpd
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 aug 2018, 18:52
VTX-modell: VTX 1800, 2004
Ort: Nynäshamn

Oljeläckage kardan.

Inlägg av Crpd »

Köpte en VTX 1800 -04 hösten 2017.
Det blev en provkörning och sedan vinterförvaring.
Nu i våras bokade jag en stor service då hojen inte har blivit ompysslad på länge (rullat 600 mil 2009-2018)
Ventilspelskontroll och samtliga vätskor byttes.
Nu till problemet.....
När jag åker själv på hojen går det helt problemfritt, men när gumman åker bakpå så läcker det kardanolja ur den kromade avluftningen som sitter monterad överst på kardanknuten.
Det är inga stora mängder men efter 3-4 mils körning kan man tydligt se att det rinner en strimma längs kardanknuten.
Har pratat med Honda MC center i Södertälje och dom har inte den blekaste vad f-n det kan vara.
Någon VTX broder... eller syster som har någon visdom att bidraga med i ärendet.
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Oljeläckage kardan.

Inlägg av Orre »

Hej!
Och grattis med en så gott som ny VTX!! :good:

Hörs ut som dom har överfyllt bakväxeln för dig. (Kardanen går inte i olja, utan har endast infettade splines i ändarna (molybden-fett!)
När hojen (oljan) är kall: -Ställ hojen så den står rakt upp, och skruva ut påfyllning-skruven. (den stora på mitten bak). 17mm. pipa tror jag...
"Knuten" ska vara fylld till nederst på denna skruven. Alltså så det just rinner över. Så bara låt överskottet rinna ut.

Nästa gång när du själv byter olja (eftersom det är peanuts) ska du köpa "Hypoid gear oil SAE 80"!
-Det är alltså bara att tömma ut i bottnen, skruva i bulten igen, och fylla på till det rinner över! (Rymmer max 1.5dl. tror jag.)

Passagerare eller inte kan jag inte se någon logisk förklaring till, annat än möjligen att varm olja tar större plats... :p

/Orre 8)
Bild
Skriv svar