Bromsbelägg bak VTX 1800 2002

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Skriv svar
Pålis
Wannabe
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 sep 2017, 12:10
VTX-modell, årsmodell: VTX 1800 2002
Namn: Roland Lager

Bromsbelägg bak VTX 1800 2002

Inlägg av Pålis » 25 feb 2018, 15:31

Hej!
Någon som har tips om bra och billiga bromsbelägg bak och var man köper dom?
Pålis

Användarvisningsbild
Orre
Styrelsemedlem
Inlägg: 1862
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell, årsmodell: VTX 1800 C -07
Namn: Jan Orre
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Bromsbelägg bak VTX 1800 2002

Inlägg av Orre » 25 feb 2018, 20:42

Hej.

Billigt och bra finns inte.
Du vill ha det dyraste du hittar! Brembo, SBS, Ferodo t.ex. Gärna sinter klossar.
Gå för ett erkänt märke! Du har ingen felmarginal när du kör hoj! Och speciellt inte ett ekipage på närmare 500 kg!

Ett billigt belägg slits så mycket fortare (och kan förstöra skivan) så det lönar sig inte på något som helst vis! Dessutom kan det uppföra sig oväntat med t.ex. vatten, smuts och hög värmeutveckling.

Vilken som helst MC affär kan beställa åt dig! Annars finns det så klart en uppsjö med nät-affärer! :good:

/Orre 8)
Bild

Smokey
Wannabe
Inlägg: 42
Blev medlem: 16 okt 2016, 16:26
VTX-modell, årsmodell: VTX 1800, 2004
Namn: Smokey Pete

Re: Bromsbelägg bak VTX 1800 2002

Inlägg av Smokey » 02 apr 2018, 12:27

Läser man på de amerikanska forumen så säger de allra flesta att man ska köpa Hondas original och att 3e parts belägg är no no. Tänkte köpa original till min i år. Ca 500kr för bak och 1000kr för fram (för båda sidor).

Bak
06435-MCV-016

Fram (Tror de är identiska men det finns 2 part nr verkar det som)
06455-MBT-612
06455-MAT-E22

Användarvisningsbild
Orre
Styrelsemedlem
Inlägg: 1862
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell, årsmodell: VTX 1800 C -07
Namn: Jan Orre
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Bromsbelägg bak VTX 1800 2002

Inlägg av Orre » 03 apr 2018, 01:45

Smokey skrev:
02 apr 2018, 12:27
Läser man på de amerikanska forumen så säger de allra flesta att man ska köpa Hondas original och att 3e parts belägg är no no. Tänkte köpa original till min i år. Ca 500kr för bak och 1000kr för fram (för båda sidor).

Bak
06435-MCV-016

Fram (Tror de är identiska men det finns 2 part nr verkar det som)
06455-MBT-612
06455-MAT-E22
Tack för original nr.
Och visst kan man utan att vara rädd köpa standard klossar! som då ofta kommer från t.ex. Nissin, EBC och Akebono...
Standard-klossarna ger en anpassad upplevelse av t.ex. lagom mjuk broms-känsla, hållbarhet, skiv-slitage, damm, ljud. osv. osv.
Men "ska köpa oem" och "3'e part är no no" vittnar bara om att du har hittat oseriösa forum!

Det finnes en uppsjö av olika klossar med olika egenskaper. Många har som nämnt så dålig prestanda att man bör styra undan! (MIN erfarenhet är t.ex att man bör hoppa över Biltema!...)
Men det finnes också en uppsjö av material och egenskaper samman-sydda för att passa just DINA behov! Och med milsvid bättre prestanda än en standard-kloss! Att påstå något annat är rätt och slätt inte sant!
(Kör du t.ex. racing så är detta en självklarhet att vara insatt i!)

Vi som kör cruiser är kanske mer upptagna av att t.ex. samma kloss ska funka i både vått och torrt, och kanske vill vi inte ha så mycket broms-damm på fälgarna heller?...
Oavsett menar jag man är i trygga händer om man håller sig till dom stora producenterna. Sen vilken kloss man väljer är efter personliga preferenser. T.ex. har en sinter-kloss lite mer "nyp", och en oöverträffad hållbarhet, men kanske går lite hårdare ut över skivan än en med organiska material med lite mer "känsla"...

Hör med din försäljare vad som kan verka passa till dig!
Och inte minst, hör vad din broms-skive-producent rekommenderar!

/Orre
Bild

Smokey
Wannabe
Inlägg: 42
Blev medlem: 16 okt 2016, 16:26
VTX-modell, årsmodell: VTX 1800, 2004
Namn: Smokey Pete

Re: Bromsbelägg bak VTX 1800 2002

Inlägg av Smokey » 03 apr 2018, 09:31

Vet inte om VTXOA anses oseriöst direkt men det finns garanterat många synpunkter i ämnet :p

Jag kör Snell sintered fram och EBC semi sinter bak. Ingen direkt koll på vad det innebär utan gick på förslag från xlmoto när man valt sin hoj 8)

Användarvisningsbild
Orre
Styrelsemedlem
Inlägg: 1862
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell, årsmodell: VTX 1800 C -07
Namn: Jan Orre
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Bromsbelägg bak VTX 1800 2002

Inlägg av Orre » 03 apr 2018, 19:52

Ha ha ha... Ja det är bra Smokey... :))
VTXOA är ett kanon forum! -och så klart med många synpunkter.... :p
Man måste bara sortera mellan vad folk menar, tycker och tror, och vad som är fakta.

Där som överallt annars vimlar det så klart av människor som aldrig skulle drömma om att handla delar utan att dom ligger i en påse med Honda märke! (Och vem som sen egentligen producerar vill man inte veta...)
Som jag också sa så är det självklart inte fel! Men jag ville poängtera att verkligheten är mer nyanserad än så. Vi vill ju inte sprida osanningar!!

Detta med broms-material är så klart en vetenskap och stor-industri! Jag kan absolut inte detta! Men en stor faktor är nog hur mycket skadliga ämnen producenten får tillåtelse att utsätta oss för...
Likaså är vi nog alltid hänvisade till att mer eller mindre kompromissa!... -lite åt det här hållet typ:

"Sintering". Betyder att förena metallpartiklar under tryck och värme.
En sinter kloss är alltså en "hårdare" metall-partikkel-kloss med helt oöverträffad hållbarhet och grepp även om det är vått och lerigt, och även om den blir rykande varm!.
Nästan alla hojar är originalt utstyrda med sinter klossar i dag!
För den som håller på med MotoCross eller något annat skit-göra är inte något annat ens att tänka på... Det samma gäller nog på roadracing banan.
Sinter-klossen "biter" dock hårdare och kanske mer abrupt. Den sliter naturligt nog hårdare på broms-skivan, den hörs mer, skapar damm, och den är dyrare.

"Organisk". Är tillverkad med liten del metallpartiklar, och i stället t.ex. glas, fiber, kevlar, karbon, gummi, hartz...
Alltså en betydligt "mjukare" kloss som slits betydligt fortare, och som också är billigare än en sinter-kloss. Den ger dock mer "känsla" över bromsandet, är tyst, och producerar lite damm.
Framför allt sliter den mindre på bromsskivan. Har man en snygg blank-polerad "utställar-hoj-skiva" är detta valet!
Det funkar INTE i lera, och heller inte så gott i vått som en sinter kloss. Den gillar heller inte värme så gott, och kan i värsta fall t.o.m. "glaseras" om den får gå varm länge! (Kommer ni ihåg dom gamla folka-bubblorna?) :o
Kör man bara och cruisar så är det säkert inget som helst problem att använda organiska klossar! Man får väga den dåliga hållbarheten upp mot pris, skiv-slitage och kanske känsla?...
De flesta bruksbilar kommer nog fortfarande med organiska (eller semi sinter) klossar.

"Semi-sinter" ska naturligt nog kombinera det goda från två världar. Innehåller förutom organiska ämnen en större procent-del metall-partiklar för att få med den värme-tålighet och slitstyrka som detta ger.

"Keramisk". Är väl egentligen bara en fancy benämning på en "tätare" organisk kloss med lite metall?
Förstår jag det riktig är det (hittill) prestandamässigt ett mellanting mellan en organisk och en sinter kloss. En bromskloss "under utveckling" med tanke på strängare miljökrav?. Ger mindre damm och skiv-slitage, men ska inte funka så bra varken med mycket värme eller kyla. Dessutom dyrare.
Köpte faktiskt själv i fjor EBC's "The Red Stuff" (till bilen) i hopp om att få mindre broms-damm på fälgarna... :p

Sen är det så klart ett hav av olika sammansättningar och märken...
Men som sagt, håller man sig till dom stora producenterna så är man säker på att få bromsklossar som funkar! -På samma sätt som att Honda går i god för de klossar som dom sätter sitt "original del nr." på!... ;)

Det är dock inte dumt att vara medveten om de begränsningar / kompromisser man måste göra med SAMTLIGA typer och fabrikat!

/Orre :peace:
Bild

Smokey
Wannabe
Inlägg: 42
Blev medlem: 16 okt 2016, 16:26
VTX-modell, årsmodell: VTX 1800, 2004
Namn: Smokey Pete

Re: Bromsbelägg bak VTX 1800 2002

Inlägg av Smokey » 04 apr 2018, 16:32

Tack för utförlig info! Grymt!

Vet du om det är identiskt bromsbelägg för höger och vänster fram på VTX1800C dvs om det står höger på en internetsida så kan man köpa 2 set höger och ändå bli nöjd? 8)

Användarvisningsbild
Orre
Styrelsemedlem
Inlägg: 1862
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell, årsmodell: VTX 1800 C -07
Namn: Jan Orre
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Bromsbelägg bak VTX 1800 2002

Inlägg av Orre » 05 apr 2018, 08:00

:good: ;)

Ja höger och vänster fram är likadana par!

/Orre
Bild

Skriv svar