Misständningar och lösning

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

ROMEL
Wannabe
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 okt 2013, 18:05
VTX-modell: VTX 1800 -2002
Ort: Halmstad

Misständningar och lösning

Inlägg av ROMEL »

Hej!
sprider vidare:

Det gäller att många VTX har problem med misständningar och recepten på att fixa är bla följande:
Fixa jordproblem vid batteri
Fixa jordproblem vid tändspolar
Korta av tändkablar några mm
Programmera om Power Commandern
Strypa ner luftflödet något i luffiltret
mm mm

Det som löste problemet var att byta mina nästan nya NGK stift med 700 mils drift... till BRISK (75% billigare) med ett värmetal som INTE stämmer med vad som står i manualen på årsmodell 2002 (glömt tyvärr) men BRISK P7 eller P2 motsvarar NGK:s stift, välj det som INTE har samma värmetal som i 2002 manualen...tror att Honda gett ut ett servicemeddelande om att ändra värmetalet också....och använd momentnyckel när du drar dit stiften!
Går som en klocka igen sen förra året då jag fixade detta :)
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Misständningar och lösning

Inlägg av Orre »

Hej.

Tack för inspel! -Och gott att du fått hojen att gå fint! :good:

Jo dålig jord och ärgade kontakter vid batteri och spolar är ju en återkommande sak... :p

Jag har inte sett detta förr, men i manualen är det faktiskt rekommenderat ett varmare stift än vad som är rekommendationen i verkstadshandboken!? (tillgänglig för alla klubb-medlemmar) ;) -Ett märkligt stunt från Honda!?...

I verkstadshandboken är rekommendationen NGK 5/6/7 eller Denso 16/20/22. Där man uppger NGK 6 / Denso 20 som standard, -sen ett snäpp varmare stift "vid körning i kallt klimat", och ett snäpp kallare för "långtids höghastighetskörning" :p
-I manualen är det dock NGK 5 / Denso 16 som är uppgivet som standard värme?...

För Brisk blir detta värmetal 17/15/14. (motsatt med högst tal för varmast stift) (P2=15 och P7=17)
Alltså direkt kryss referens med standard rekommenderat värmetal:
NGK: IFR6-11
Denso: VK20PRZ11
Brisk: DR15YIR (P2) (Brisk rekommenderar också sitt "Premium Evo DR15SXC" och "Premium LGS DOR14LGS"

Ovanstående är alltså direkta kryss referenser! Dvs. samma tändstift med samma värme-avledande egenskaper! MEN, olika fabrikat KAN lik förbannat på något vis som jag inte förstår ge olika resultat?...
Jag har varit med om förr att vissa hoj-modeller funkar bäst med ett visst tändstift-märke! -Fatta det den som kan?... :scratch:
Exempelvis: -Den gamla cross/enduro hojen Yamaha YZ400F/YZ426F, går som ett skott! men råkar du få motorstopp i crossbanan eller ute i enduro spåret riskerar du att få stå och kicka till du blir BLÅ, utan att få fanskapet till att gå igen... :fierce: Du måste skruva ur tändstiftet, torka det, och sätta tillbaka det. -DÅ går hojen som ett skott igen!
Lösningen på problemet: Sätt i DENSO i stället för NGK! -Samma stift, men ett annat fabrikat?? -Ja inte fan begriper jag... :question:

När det gäller VTX'en är rekommendationen NGK eller Denso. Jag har aldrig förr hört att dessa inte skulle funka? Och jag har nästan aldrig ens hört om "Brisk", men jag vill ändå inte förkasta möjligheten att ett annat tändstift-märke kan lösa ett obegripligt problem.

Honda har valt IRIDIUM stift till VTX'en! Dessa ger en snabbare, renare, och mer fullständig förbränning, och en längre livstid än ett standard stift.
Jag vet inte hur mycket detta i realiteten betyder för förväntad funktion och livstid av motorn? -ett vilket som helst stift tänder ju bränsle/luft-blandningen!?... Men jag kommer oavsett inte köpa standard stift till min hoj bara för att spara nån hundring om året!...
Hur det är med dessa ÄNNU BÄTTRE racing-stiften vet jag inte, men det kan väl aldrig vara fel? :lookaround:

Jag vill dock utfärda en varning när det gäller bränsle/luft blandning (PC och förgasar inställningar) och värmetal och typ av tändstift!
Här bör man absolut veta vad man håller på med för att undgå att bränna ventiler, topp, och kanske fullständigt motor haveri! :exclaim:
För att veta om man har rätt värmetal (och rätt bränsle/luft-blandning) måste man kunna läsa av stiften! -Hur man gör detta ska jag inte gå in på. Det är diskuterat många gånger här på forumet!
Detta är helt essentiell kunskap, och man ska inte bara byta ut värmetal utan att kunna läsa sina stift. -Detta kan definitivt leda till total-ras! :exclaim: :eek:

Nåväl... Jag tvivlar på att man med vanlig körning kan haverera sin motor bara med att byta till ett snäpp varmare stift. -Och definitivt inte med att byta till ett kallare, så ROMEL har ett bra inspel!
MEN, man måste vara medveten om vad man håller på med.
Ska man på långtur och hård-köra i ett klimat som är betydligt varmare än här hemma, och kanske dessutom har gett hojen en mager blandning, så är det inte omöjligt att man kan råka illa ut!!

Jag säger bara, -tro inte! utan vet vad du gör! :teeth:

/Orre :peace:
Bild
Användarens profilbild
Alfie
Wannabe
Inlägg: 14
Blev medlem: 03 sep 2018, 19:20
VTX-modell: VTX 1800, 2002

Re: Misständningar och lösning

Inlägg av Alfie »

Tjena!

Följt er diskussion om tändstift och jordningar mm och blev lite nyfiken på de där BRISK-tändstiften.
Vet ni om det finns återförsäljare i Sverige förutom Biltema(som inte har alla modeller) eller om det går att beställa från Tjeckien direkt?

/A
Användarens profilbild
Alfie
Wannabe
Inlägg: 14
Blev medlem: 03 sep 2018, 19:20
VTX-modell: VTX 1800, 2002

Re: Misständningar och lösning

Inlägg av Alfie »

Fick tag i de där Brisk Premium LGS DOR14LGS och rackarns vad jämnt och fint maskinen morrade, helt klart skillnad och snabbare gasrespons.
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Misständningar och lösning

Inlägg av Orre »

Alfie skrev: 03 okt 2018, 15:15 Fick tag i de där Brisk Premium LGS DOR14LGS och rackarns vad jämnt och fint maskinen morrade, helt klart skillnad och snabbare gasrespons.
Så bra! :good:

Men har inte hojen gått helt bra tidigare då eller? Hörs ju konstigt ut att ett annat stift-fabrikat skulle göra märkbar skillnad på gången annars!?...

Lägg gärna upp en länk till var du har handlat! :exclaim:

/Orre :peace:
Bild
Användarens profilbild
Alfie
Wannabe
Inlägg: 14
Blev medlem: 03 sep 2018, 19:20
VTX-modell: VTX 1800, 2002

Re: Misständningar och lösning

Inlägg av Alfie »

Orre skrev: 03 okt 2018, 17:02
Alfie skrev: 03 okt 2018, 15:15 Fick tag i de där Brisk Premium LGS DOR14LGS och rackarns vad jämnt och fint maskinen morrade, helt klart skillnad och snabbare gasrespons.
Så bra! :good:

Men har inte hojen gått helt bra tidigare då eller? Hörs ju konstigt ut att ett annat stift-fabrikat skulle göra märkbar skillnad på gången annars!?...

Lägg gärna upp en länk till var du har handlat! :exclaim:

/Orre :peace:
Först skicka jag mail till Brisk i Tjeckien, men de har inte svarat och deras enda återförsäljare i Sverige är BIltema(som endast tar in ett fåtal tändstiftsmodeller), så jag gjorde en sökning på Ebay och hitta en säljare från Slovakien som sålde dessa stift. Bidde ca 500 riksdaler för 4 stift(inkl frakt) istället för 599:- st för NGK(via XLmoto). Hojen misstände och hade en del avgasknallar, vilket bland annat kan tyda på ett felaktigt stift, har inga avgasknalalr alls nu då de nya stiften är på plats.
Skriv svar