Ang gasvajrar till en vtx 1800c 07

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Stefan
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 feb 2015, 12:21
VTX-modell: VTX 1300S 2006
Ort: Sölvesborg

Ang gasvajrar till en vtx 1800c 07

Inlägg av Stefan »

Hej alla, jag har en fråga till er som kör VTX 1800c. Nån som vet exakta längden på originalgasvajrarna??
En kompis som har aphäng och har alldeles för tunna vajrar och vill ha stålspunna istället. Jag har varit i kontakt med en firma i USA som tillverkar kompletta vajrar i olika längder men måste tydligen veta hur mycket längre från original, skrev ändå häromkvällen att dom skulle vara allt som allt 150 cm långa dvs 59 tum men det hjälpte tydligen inte, så igen nån som vet och kan hjälpa mej lite snabbt, tack på förhand!! 😎
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Ang gasvajrar till en vtx 1800c 07

Inlägg av Orre »

Hej Stefan.

Hmmm. Undrar om du blandar ihop lite?... :thinking:

Du pratar om "stålomspunnet", vilket normalt hänvisar till oljeslangen som för bromsvätska till koppling och bromsar... -Stålomspunnen för att den inte ska ge vika (utvidgas).
När du beställer sådana på nätet måste du veta den längd du önskar, samt vilken koppling som skal pressas i ändarna! -Dvs. storlek, vinkel och gängstigning. Bara att beställa den längd du önskar!

En wire löper helt enkelt i en stål-strumpa. Finnes riktigt nog i olika tjocklekar, och vilken som helst "gammeldags" verkstad kan klippa till precis den längd du önskar. -Jag har själv 3 olika tjocklekar och alla möjliga skruv och löd- nipplar ute i verkstaden. 1,5mm. 2mm och 2,5mm.
Även om det inte är någon stor påfrestan på gaswirarna, så ville jag nog gå för 2mm. (1,5mm är typ moppe och cykel. 2,5mm. kör vi på cross-cyklar)
-Tänker du för köpt i "lösvikt" på Biltema?... :unsure:

Ett enkelt Google sök ger mig 36,53 tum org. wire-längd?... -Vet inte om det stämmer..

Ps.) Org. gaswire funkar med lite om-strukturering fint på mitt 14" aphäng!"

/Orre :peace:
Bild
Stefan
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 feb 2015, 12:21
VTX-modell: VTX 1300S 2006
Ort: Sölvesborg

Re: Ang gasvajrar till en vtx 1800c 07

Inlägg av Stefan »

Hej på dej, så här ligger det till.
En kompis till mej som äger hojen som ska ha nya wirar på sin 1800c, och han har redan 16 el 18" styre som satt på när han köpte hojen och vi har mätt dom wirar som sitter där ( svarta smala som man har på en moppe) vilka brukar strula när han kör så han vågar inte ha dom längre så därför fråga han mej, har själv en 1300s med 16" styre och jag har stålspunna wirar och bromsslang som jag beställt ifrån usa.( cruiser customizing) tog en jävla tid innan jag fick dom, typ nästan två mån.
Nu till saken, vi har som sagt redan mätt dom som sitter där och måttet blir 59" dvs 1,50m på gaswirarna vilka är dom ända som ska bytas.
Har du nån koll på om det finns någon i norden som tillverkar wirar?
Mvh
Stefan.
Skriv svar