Erfarna ögon

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Freddy
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 mar 2015, 07:40
VTX-modell: VTX 1800 '06
Ort: Göteborg

Erfarna ögon

Inlägg av Freddy »

Tjena gubbar,

Jag behöver lite hjälp av er erfarna rävar. Jag har hittat en build som i mitt tycke är det snyggaste jag sett. Problemet är att jag inte är riktigt säker på allt man gjort med hojen. Jag ser att de har ett 240-kit bak men jag är osäker på om det har ett 8 graders triple tree för totalt 45 grader eller o, den är rejkad till hela 45 grader. Ni som har lite koll kan väl ta en titt vid tillfälle och låta mig veta vad ni upptäcker? Länken hittar ni nedan.

Tack på förhand

Freddy

http://kewlmetalgallery.com/product_inf ... cts_id=622
Freddy
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 mar 2015, 07:40
VTX-modell: VTX 1800 '06
Ort: Göteborg

Re: Erfarna ögon

Inlägg av Freddy »

Slarvade lite när jag skrev. En av frågorna är alltså om den är rejkad till 40 eller 45 grader :D
Användarens profilbild
Geronimo
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 659
Blev medlem: 03 nov 2005, 10:13
VTX-modell: VTX 1300, 2006
Ort: Henån

Re: Erfarna ögon

Inlägg av Geronimo »

Ser det inte ut som en liten 6 graders rake. Tycker mej se en liten vinkel-skillnad mellan gaffelben och styrkrona. Sen verkar ju benen va lite längre, fjädrar från Goldwingen kanske.
Low, long and fat
Användarens profilbild
Toolbox
VTX-Shopen
Inlägg: 637
Blev medlem: 20 dec 2005, 12:31
VTX-modell: vtx 1800 2002
Ort: VTX 1800c -02 Dyltabruk Örebro
Kontakt:

Re: Erfarna ögon

Inlägg av Toolbox »

Raket På den är nog mellan 6, 8 ,12
Men tänk på att det krävs en del andra justeringar för att den ska bli åk bar
Att montera rake på en original cykel fungerar men den blir inte trevlig att åka på
För att hitta det optimala måste man mäta försprånget på cykeln och då är det flera faktorer som spelar roll
Höjd på stötdämpare bak gaffel längd mm


Bild




MÄTA FÖRSPRÅNG
Rätt försprång ligger någonstans mellan 5-13 cm beroende på om du har fjädrad eller stel ram. Man kan aldrig veta exakt, därför är en Tolle ställbar gaffelkrona överlägsen. Den går alltid att ställa in. Väljer du en fast krona är det viktigt att välja rätt vinkel så att försprånget blir rätt! KÖRGLÄDJE ÄR ETT MÅSTE!!

För stort försprång
Om måttet är över 13 cm känns hojen tung och stadig i höga farter rakt fram, men mycket svår att manövrera. I kurva blir plötsligt cykeln överstyrd och svår att balansera i låg fart. Den känns allmänt tungstyrd och vill falla in i kurvan så man får hämta upp den.
Normalt försprång
Måttet ligger mellan 5-13 cm. Motorcykeln är lättmanövrerad i både höga och låga farter samt att den följer med bra i kurvorna utan att bli överstyrd. Har du mycket brett bak- däck bör du ligga vid den övre gränsen, runt 10-13 cm.
För litet försprång
Med för litet försprång blir det lätt vingligt i höga farter, cykeln styr inte upp sig själv. I extrema fall kan försprånget vara negativt (bilden), dvs hjulaxeln är framför styrhuvudets punkt. Skulle du få högfartswobbel är det klart livsfarligt!
Punkt 1
Loda framhjulets axel ner till golvet. Markera denna punkt med en krita eller liknande.

Punkt 2
Måtta med ett snöre, lysrör eller dylikt i linje med styrhuvudsvinkeln på ramen ner till golvet. Markera även denna punkt.

Sen är det bara att mäta mellan punkterna så har du försprånget!

Lagom mått på stelbensram och choppers ligger mellan 5-10 cm. Har du en standardcykel med fjädring ligger försprånget mellan 8-14

//TB
Skriv svar