Bildäck - The darkside...

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Bildäck - The darkside...

Inlägg av Orre »

:worried: Mooohaahahahahaaaaaaaaa....... :cry:



Kan du stanna på rött ljus utan att sätta ner fötterna?... :question:
Kan du parkera utan att fälla ut sidostödet?... :question:



Ohh Yes! :exclaim: 8)














20140828_200243.jpg
20140828_200306.jpg
20140828_200338.jpg
Ha-ha-ha... :heristical:
Detta är den knasigaste mod'en jag har gjort hittills!... :lol1:

Har bara kört 5 mil ännu, och både jag och däcket behöver helt klart lite mer inkörning!...
Men jäkla kul är det!! :clap:

Här är en första resumé:


Alltså, 240 mm. är ganska brett däck! Det betyder som ni kan se att cykeln står av sig själv! och följaktligen strävar den åt att vilja stå i rak vinkel mot underlaget...
Dvs. i sakta fart, när vägen är "bomberad" eller lutar ner mot hjulspår eller liknande, så vill alltså cykeln luta i samma vinkel...
När det då är en grop i asfalten, eller en skarv eller någon annan skada, så vill ju hojen liksom välta mot lägsta punkten i skadan!... :o
-En mycket, mycket märklig erfarenhet!!... Jag hade skit-ont i korsryggen när jag kom hem, efter att ha försökt "hålla emot" alla krumbukter cykeln ville ha mig ut på... :p

MEN!
Detta var alltså den allra första, och mycket ovana känslan när jag gav mig ut på första prov-turen.
Att lägga ner känns fullständigt odramatiskt! Jag tror faktiskt inte att jag har mindre anlägg än på MC-däcket! Och det finnes inget obehagligt alls i att köra på kurvig väg! -Den konstiga känslan ligger alltså i att när cykeln INTE ligger i sväng, så vill den luta efter underlaget...
Efter att ha smugit runt ett par mil körde jag ut på landsvägen, och JÄKLAR va kul!!!... :yahoo:
Hojen är ju stadig som en en lastbil för tusan!! Och känslan att den vill luta efter underlaget försvinner helt över ca. 70 km/t.!
Däremot känns den fantastisk rättningsstabil! Och vilket jäkla grepp!!! :exclaim: :bigups:

Nu börjar mitt exalterade smil snart nå runt skallen! och efter någon mil på 70-120 km/t. -väg körde jag in på en riktigt slingrig sträcka där jag vet man kan ösa på lite... :p
Fy för tusan!! Detta är ju skit-kul!!! :teeth: Det biter ju som om jag satt limmad mot asfalten!!! :thumbsup:

Tillbaka till stan, och nu lite mer avslappnad i kroppen, så känns inte hjulspår o.l. lika otäckt... men fortfarande tyckte jag att jag måste hålla full koncentration över sår i asfalten osv...
Börjar att fatta att det handlar INTE om att försöka hålla emot, utan hellre lita på och flyta med i köregenskaperna!...
(Hörs det känt ut från ni var tonåringar och aldrig hade åkt hoj förr?...)

Ja detta var som sagt en absolut färsk första erfarenhet på bara några mil.
Det står helt klart för mig att detta är något som kräver tillvänjning och inkörning av däck. Tror nog också det kräver lite experimentring med däck-tryck!...

Mitt däck är ett "Triangle"?? 225/40-18.
Beställde först ett 245-40/18 men det visade sig att vara 255 mm? så det fick inte plats.... (245mm. är max jag får plats med i svingen)
Jag vet ju att de olika fabrikanterna uppenbart har olika storlek på sina tumstockar...? :sleepy: Och Triangle 225/40-18 däcket är exakt 240 mm. på min 8" fälg!?... Så nu har jag alltså 2.5 mm. klarning till kardanen!... :p

Helt spontant ville jag sagt att med "vanlig" däck-bredd på 180-200 mm. så ville jag inte tvekat! Prova bildäck!!!!
Greppet är helt fantastiskt! -Och vartfall jag är skit-trött på att inte få ut mer än 1000 mil på ett svindyrt MC-däck!... :sorry:
Detta är dock ganska säkert inte något för en R-cykel! Då lutar man allt för långt ner i svängarna. Vad jag kan se på däcket nu efter första prov-turen, så kommer detta aldrig att bli något problem på en VTX...

Det visade sig dock vara en "mode-grej" med däckmönster?... Så det var inte jätte-lätt för däck-handlaren att hitta ett symmetriskt mönster, och då gärna ett "pil-mönster"...
På nätet hittar man dock en god del coola mönster! Bara man så får någon till att lägga över det sen...

Lägger ut lite fler bilder i mitt 2014-album på Gallerian om ni vill kolla.
Ser ganska coolt ut! 8)

/Orre
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bild
Användarens profilbild
Kulan
Mästare
Inlägg: 596
Blev medlem: 19 apr 2007, 09:19
VTX-modell: VTX 1800C, 2007 (svart)
Ort: Sundsvall

Re: Bildäck - The darkside...

Inlägg av Kulan »

Hej Orre.
Det ser j-ligt COOLT ut, :good: man blir sugen på att prova. :thinking:
Mitt bakdäck är slut så kanske jag också kommer åkande på ett bil-däck. 8)
Ha De
Kulan.
Användarens profilbild
XY
Guru prospect
Inlägg: 1145
Blev medlem: 08 maj 2006, 12:49
VTX-modell: Tidigare VTX 1800C, 2006
Ort: Älvsjö

Re: Bildäck - The darkside...

Inlägg av XY »

:good:

:peace: /xy
Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Bildäck - The darkside...

Inlägg av Västerlanda »

Häftigt. :perfect:
Men :stop: Lasta inte för mycket "Norsk Vin" i väskan. Detta kräver side stand.

/ M N
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Bildäck - The darkside...

Inlägg av Nesse »

Ha ha :drinks:
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Bildäck - The darkside...

Inlägg av Västerlanda »

Norwegian VTX 1800 2007 FLAT ASS :rolleyes: :rolleyes:
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Användarens profilbild
Martin
Guru prospect
Inlägg: 1300
Blev medlem: 01 nov 2005, 20:55
VTX-modell: VTX1300 2004
Ort: Skövde

Re: Bildäck - The darkside...

Inlägg av Martin »

SNYGGT :good: :perfect: :swingin: :hugging:

Martin
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Bildäck - The darkside...

Inlägg av Orre »

Kul att ni gillar looken! 8)
Inget att tveka över Kulan! Bara att prova! :good: (Kostar ju inte all världen att prova heller)

Provtur nr.2 i kväll. Bara några mil nu med...
Nu var det nästan inte så jag tänkte på det när jag körde iväg!
Förutom ett par tillfällen med kö och sakta fart då det var fula sår i asfalten då jag måtte konca lite... Annars helt fint flyt och idel smil!
Tror faktisk inte bredden kommer att bli något problem!
Kan verka som om det bara är inkörning av däck (och mig själv) som ska till!
Kul! :perfect:

/Orre :drinks:
Bild
Sudden
Oinvigd mästare
Inlägg: 355
Blev medlem: 30 apr 2007, 09:03
VTX-modell: VTX 1800, 2005
Ort: Örebro, VTX1800C Grön

Re: Bildäck - The darkside...

Inlägg av Sudden »

Det skulle vara kul att prova. Någon som har koll på vilken dimension som passar std-fälg, skärm och sving. Med 16 tum finns det inte hur många dimensioner som helst att välja på. 185/55 16 skulle den passa? eller till och med 195/55 16?
Passar bildäck rakt på std-fälg?
Sudden
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Bildäck - The darkside...

Inlägg av Orre »

Standard bakdäck på 1800'an är 180/70-16. men det är inget problem att få plats med 200mm. utan några modifieringar!

55% av 185mm. eller 195mm. är ju en betydligt lägre profil än 70% av 180mm. Ser säkert coolt ut! ;)

Alla däckfabrikanter har dock olika långa tumstockar... Så om just det däck du ser på är bredare än 200mm. vet man ju inte...
Jag ville nog inte valt något annat än ett symmetriskt mönster!

Fälg är det samma. Om man inte har ekerfälg... Då krävs det ju att få tätat den! (Bobby gjorde väl det!)

Kör på Sudden! :swingin:
Bild
Användarens profilbild
Leffe
Regionskontakt Uppsala
Inlägg: 559
Blev medlem: 11 sep 2007, 19:12
VTX-modell: VTX 1800 2005 Blå
Ort: Rasbo Blå VTX 1800-05

Re: Bildäck - The darkside...

Inlägg av Leffe »

Snyggt jobbat Orre :good:
Klart intresant test något att tänka på fram över :thinking:

Mvh Leffe 8)
STOR STARK BLÅ 1800-05
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Bildäck - The darkside...

Inlägg av Bobby »

Laborera med lufttrycket. Kan göra enorm skillnad.
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Hsun
Mästare
Inlägg: 610
Blev medlem: 26 dec 2005, 19:38
VTX-modell: VTX 1800,2005
Ort: Kallön-Njurunda, VTX 1800

Re: Bildäck - The darkside...

Inlägg av Hsun »

Tja det är dags för mig att byta bakdäck.
Jag har kollat runt lite och Triangle däck hittar jag inte.
Jag funderar på att testa Uniroyal Rain sport 2, 205-55-16 www.dackonline.se
Har även tittat på Bridgestone EXP S02 N3 hos www.alven-ingvarsson.se
vad tror ni om det :question:
Hsun-1800 röd så klart.
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Bildäck - The darkside...

Inlägg av Orre »

Kul Håkan! Helt klart värt att prova! :thumbsup:

Har inte blivit så mycket hojåka i höst... Men efter 70-mila-turen med spätta till Hällekis kändes däcket helt klart "rundare"! :exclaim: (Alltså typ mindre övergång mellan stående och liggande....) :scratch:
Spättan (ja Sissel då alltså) tyckte att HON fick ont i ryggen av att sitta och hålla emot när det "vill luta av sig själv"??...
Detta tyckte nog jag var lite konstigt, eftersom jag själv tyckte att den där "flata" känslan försvann mer och mer med milen, och så småningom inte kändes alls!...
(Säg det inte, men hade jag inte berättat vitt och brett om mina upplevelser med det nya däcket, och hellre hållit käft om att jag köpt nya däck, så är jag inte så säker på att hon hade märkt något alls...) :tomato:

Alltså, den där känslan jag har beskrivit om att hojen "lutar efter underlaget" ser ut att bli mer och mer borta med milen!
-Jag kan dock inte SE att däck-kanterna har blivit slitna!?...

Oavsett så tror jag ganska säkert att detta kommer att vara mycket mindre kännbart på ett smalare däck!
-Det kan väl Bobby gå i god för!

@Håkan. Båda de däcken du har kollat på ser ju bra ut! Det är ju inte så jäkla dyrt att prova heller, men det är ju bra om någon vet om det är ett mjukt och fint däck! -Nåt hårt och glatt plast-däck vill du ju absolut inte ha!! :exclaim:
Sen måste du ju veta om någon som vill lägga om däck du handlat på nätet!...
Och så ska ju däcket få plats! Här kan det nog vara lite individuella skillnader på nån millimeter hit och dit, men mitt 200/60-16 Avon Cobra mätte jag till 195mm. och så hade jag ca. 4mm. klarning till original-skärmen.

/Orre 8)

Ps.) Här är en info-sida på temat: http://darkside.nwff.info/?p=tires
Bild
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Bildäck - The darkside...

Inlägg av Orre »

Heia! :wave:

Lite off topic i en gammal tråd, mest som kuriosa...

Köpte två nya däck till bilen i vinter, och först nu när jag tagit av alla 4 ser jag vilken enorm skillnad det är! :o
Bägge ska liksom vara 235mm. breda... Korea-däcken jag köpte dock med 5% lägre profil.

Det är alltså 2st. Nokian Hakkapeliitta, som jag mäter till ca.243mm! -varav ca.205mm. faktisk slityta...
2 st. Nexen, som jag mäter till ca.231mm. -varav ca.200mm. faktisk slityta.
Höjden mäter jag till 687 mot 671mm. Alltså 16mm. skillnad! (5% av 235mm. skulle enligt kalkylatorn inte vara mer än knappa 12mm.!?...)

Ja ja... Däcken står på fälg, och det är så klart en del variabler mtp. fälg-storlek och luft-tryck, men ändå överraskande stora skillnader!

Som jag skrev över måtte jag lämna tillbaka ett 240 däck som visade sig att vara 255mm. och därmed inte fick plats i svingen. Så på hojen står nu ett 225 däck som är exakt 240mm.!... :scratch:

Det om det...
Nu är det dags för besiktning igen, och eftersom jag inte fick genom mitt bildäck sist har jag efter tips från Leffe beställt "Michelin Commander II" både fram och bak. Ska bli spännande att se hur det uppför sig! 8)

Vi ses i Sälen!
/Orre :peace:
nokian-vs-nexen1.jpg
nokian-vs-nexen.jpg
nokian.jpg
nokian-size.jpg
Nokian-bredd.jpg
nokian-wear.jpg
nokian-hight.jpg
nexen.jpg
nexen-size.jpg
nexen-bredd.jpg
nexen-wear.jpg
nexen-hight.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bild
Skriv svar