Desmog mod

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Desmog mod

Inlägg av Raffe Gbg »

Jag har ett smärre problem med att min VTX 1300 "skjuter" på avslag. Inte extremt mycket, men tillräckligt för att jag ska bli lätt mobbad av bl a Mattin när vi är ute på turer tillsammans. Pernilla tycker dock att smällandet har en viss coolhetsfaktor som måste beaktas ... ;)
Jag har Roadhouse 2-2 slipon, allt annat är original. Nu har jag beställt "block off plates" från USA, och dessutom en permanent A/F-skruv som gör det möjligt att justera luft/soppa ungefär lika enkelt som att ställa tomgången.
Är det någon här på forumet som har gjort samma mod och kan delge erfarenheter av hur det artade sig? På VTX Cafe USA verkar dom närmast lyriska över denna mod (som väl inte är helt godkänd eftersom ingreppet troligen ökar utsläppen en aning, men SBP kollar ju aldrig detta på hojar).
Det påstås att "backfire" upphör helt, att man får djupare "rumble" och att man kan glömma choken helt och hållet.

Tar gärna emot synpunkter och bifogar länkar.

Block off plates:
http://www.biglry.com/BlockOffPlates.html

Desmog:
http://tech.bareasschoppers.com/engine/vtx-1300-desmog/

/ Raffe Gbg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
88:an
Mästare
Inlägg: 933
Blev medlem: 01 okt 2006, 18:02
VTX-modell: vtx1800 2006 Röd
Ort: Åsa

Re: Desmog mod

Inlägg av 88:an »

Raffe om du köper en 1800 så får du inga problem, ursäkta men 500 kubik gör mycket ;)

Köpte min 1300+500 år 2006 bara bytt däck + årliga kontrollen + fyllt på lite bränsle :good:

En 1800 gör att man kan få över tid att pussas kramas + ja vet i fan mer men gött e de :))

Något förslag om en 3:e träff om året ? Tänk till o hör av er :yes:

Hälsn. En som bara lever EN gång :flush:

Alltså 22 gånger 4 kram +kram :drinks:
Användarens profilbild
Martin
Guru prospect
Inlägg: 1301
Blev medlem: 01 nov 2005, 20:55
VTX-modell: VTX1300 2004
Ort: Skövde

Re: Desmog mod

Inlägg av Martin »

Och en del åker BIL till våra träffar, utan att ha bytt reservdelar i kroppen! Kram på dig, 11X8.
Användarens profilbild
88:an
Mästare
Inlägg: 933
Blev medlem: 01 okt 2006, 18:02
VTX-modell: vtx1800 2006 Röd
Ort: Åsa

Re: Desmog mod

Inlägg av 88:an »

Martin jag har inga reservdelar kvar till kroppen dom är förvärkligade alla.

Ha de Martin gött mä tak över huvet om vattnet kommer åvanifrån.

Eller hur ?

Vi ses grabben !
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Desmog mod

Inlägg av Bobby »

När någon ber om hjälp säger du till honom att byta hoj? Inte så snällt 88:an.

Raffe, kolla lite på forumet. Tror att jag var först att byta och Nesse gjorde det i år. Det funkar fin-fint. Saken är den att PAIR systemet matar in luft i toppen efter förbränningen skett för att avgasrester ska förbrännas bort för att sänka utsläppen. Det ger förstås en avgas knall när den tänds. Det hörs inte med original systemet på men vem vill ha det?
Ett annat vanligt ställe som luft kan komma in är vid avgaspackningen på utblåset. Läcker det där så får det samma effekt.
Det är vanligare med avgasknallar om den får en snål blandning.
:good:
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Desmog mod

Inlägg av Raffe Gbg »

Bobby skrev:När någon ber om hjälp säger du till honom att byta hoj? Inte så snällt 88:an.

Raffe, kolla lite på forumet. Tror att jag var först att byta och Nesse gjorde det i år. Det funkar fin-fint. Saken är den att PAIR systemet matar in luft i toppen efter förbränningen skett för att avgasrester ska förbrännas bort för att sänka utsläppen. Det ger förstås en avgas knall när den tänds. Det hörs inte med original systemet på men vem vill ha det?
Ett annat vanligt ställe som luft kan komma in är vid avgaspackningen på utblåset. Läcker det där så får det samma effekt.
Det är vanligare med avgasknallar om den får en snål blandning.
:good:
Bobby, bry dig inte om 88:an - han är från Åsa ... :yes:
Det läcker inte vid utblåset, det är noga kontrollerat. Och jag har läst att våra hojar är snålt ställda vid nyleverans, men det hjälpte inte särskilt mycket att justera upp A/F-skruven eller att byta lågfartsmunstycke. Så nu återstår desmog-moden, och jag känner mig rätt säker på att det är lösningen.
Tack för ditt svar förresten, det var ungefär vad jag ville höra/läsa! /Raffe :good:
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
88:an
Mästare
Inlägg: 933
Blev medlem: 01 okt 2006, 18:02
VTX-modell: vtx1800 2006 Röd
Ort: Åsa

Re: Desmog mod

Inlägg av 88:an »

Bobby kompis det e inget illa menat man bara vill hålla på sitt o slänga små

gliringar det hör till. Har man vtx så får man tåla lite hugg, jag tål mycket tuta å kör !

Man lever bara en gång :good:

Kramar från 88:an.....///// :perfect:
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4388
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Desmog mod

Inlägg av Nesse »

Jag monterade bort skrotet i vintras när jag ändå var tvungen att fixa membranet till bensinkranen. Det blev rent och snyggt under tanken och moppen går inte sämre av det. Bara att montera bort skrotet tycker jag.
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Skriv svar