PowerCommander
Moderator: Toolbox
- Mange
- Wannabe
- Inlägg: 99
- Blev medlem: 11 feb 2011, 20:30
- VTX-modell: Svart VTX-1800C 2002
- Ort: Munsö
PowerCommander
Har lite funderingar på PowerComander 3 som sitter på hojen, jag köpte just AntonW´s Big shot rör och har lite funderingar runt mappningen osv. På PowerCommandern så sitter ett klistermärke märkt med M109-001.MAP och enl PowerCommanders hemsida är den mappen: 49 state model, completely stock bike. Har just nu ingen USB till Seriell Adapter RS232 DB9ha kabel att ansluta med så jag kan inte kolla vilken map som jag kör med, skall fixa det i veckan, men jag kör ju just nu med ett Road House slipon men orginal luftburk och filter och får lite avgassmällar ibland annars så går den som X2000:), men när man läser på om PowerCommandern så sitter det lambda eliminator på vissa hojar men jag vet ej om det sitter på min, sitter den på själva sonden eller någon annanstans? för nu så har jag sonden i röret. Är det okristligt att köra utan eliminator och måste man mappa om man kör utan? och om man mappar om hojen till: 109-503 European Model, Vance & Hines Staggered Big Shots with power chamber, Stock or aftermarket air filter and Dynojet O2 Sensor Eliminator kit installed, så måste man väl ha eliminatorn, eller? Blev lite rörigt men hoppas att någon vänlig själ hajjar:)
If you need a reason to ride,You are not on the right bike.
-
- Senior adept
- Inlägg: 234
- Blev medlem: 03 dec 2007, 14:13
- VTX-modell: VTX 1800 2007
- Ort: Rottne
Re: PowerCommander
Om jag inte minns fel så är lamba eliminatorn bara till för att man inte ska få felmeddelande på Fi lampan, följ kabel från lambasonden den ska vara bortkopplad vid en delnings plint där sitter lamba eliminatorn om du har en det är bara ett motsatånd för att lura elektroniken, skulle tro att du har en annars skulle du få felmeddelande vet inte om det är olika på årsmodellerna min hoj är en 2007. jag kör med power commander III ock en lamba eliminator.
- Orre
- Site Admin
- Inlägg: 2054
- Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
- VTX-modell: VTX 1800 C -07
- Ort: Tønsberg-Norge
- Kontakt:
Re: PowerCommander
Tjena Mange!
Som jag har förstått det används O2-eliminatorn för att kunna mappa till avgaskraven i bl.a. California.
Jag har inte kopplat in den, och får heller inget felmeddelande.
Det är en liten plugg (hona) som kopplas på kontakten bak höger sidokåpa i stället för lambdan. (Bara följ sladden från sonden) Själva sonden finns ingen grund till att ta bort även om man använder eliminatorn, eller är kristen.
Då passar väl kanske mapp nr. 109-008, 109-008b, eller 109-009 i stället?...
Kör en sväng och ta ut tändstiften och kolla läget!:
Svart/sotigt = för fet blandning
Vitt/gråvitt = för mager blandning VARNING!!
Chokladbrun = perfekt!
Du kan t.o.m. slå av motorn vid ett specifikt varvtal för att kolla blandningen vid just det varvtalet, men då ska du vara snabb att skruva ut stiften!...
Lycka till!
/Orre
Som jag har förstått det används O2-eliminatorn för att kunna mappa till avgaskraven i bl.a. California.
Jag har inte kopplat in den, och får heller inget felmeddelande.
Det är en liten plugg (hona) som kopplas på kontakten bak höger sidokåpa i stället för lambdan. (Bara följ sladden från sonden) Själva sonden finns ingen grund till att ta bort även om man använder eliminatorn, eller är kristen.
Då passar väl kanske mapp nr. 109-008, 109-008b, eller 109-009 i stället?...
Kör en sväng och ta ut tändstiften och kolla läget!:
Svart/sotigt = för fet blandning
Vitt/gråvitt = för mager blandning VARNING!!
Chokladbrun = perfekt!
Du kan t.o.m. slå av motorn vid ett specifikt varvtal för att kolla blandningen vid just det varvtalet, men då ska du vara snabb att skruva ut stiften!...
Lycka till!
/Orre
- Mange
- Wannabe
- Inlägg: 99
- Blev medlem: 11 feb 2011, 20:30
- VTX-modell: Svart VTX-1800C 2002
- Ort: Munsö
Re: PowerCommander
Kopplade in datorn idag, tog lite tid att få drivrutinerna till kabeln att funka samt att få in rätt port.
Någon som kan tyda dessa värden? Den enda mappen jag hittar är denna: 109-019 California model with Cobra Boulevard slash cut exhaust, stock air filter and O2 eliminator kit
Eller kan det va nån custom map?
Någon som kan tyda dessa värden? Den enda mappen jag hittar är denna: 109-019 California model with Cobra Boulevard slash cut exhaust, stock air filter and O2 eliminator kit
Eller kan det va nån custom map?
If you need a reason to ride,You are not on the right bike.
- Orre
- Site Admin
- Inlägg: 2054
- Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
- VTX-modell: VTX 1800 C -07
- Ort: Tønsberg-Norge
- Kontakt:
Re: PowerCommander
Detta är väl bara "Hardware Info"?...
Du måste ha ström på PowerCommander'n, så ska mappen laddas upp automatiskt i dator-programmet. (Är den inte monterad på cykeln så finns det som tillbehör en kontakt att sätta 9V batteri på)
Så kan du ju lagra map-filen till datorn om du vill ta vara på den.
Du måste ha ström på PowerCommander'n, så ska mappen laddas upp automatiskt i dator-programmet. (Är den inte monterad på cykeln så finns det som tillbehör en kontakt att sätta 9V batteri på)
Så kan du ju lagra map-filen till datorn om du vill ta vara på den.
- Mange
- Wannabe
- Inlägg: 99
- Blev medlem: 11 feb 2011, 20:30
- VTX-modell: Svart VTX-1800C 2002
- Ort: Munsö
Re: PowerCommander
Men det lyser en grön diod på den och man ser varvtalet osv när man gasar? Du råkar inte ha en manual Orre?
If you need a reason to ride,You are not on the right bike.
-
- Senior adept
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 05 aug 2012, 17:06
- VTX-modell: VTX 1800, 2006
- Ort: Sandviken
- Mange
- Wannabe
- Inlägg: 99
- Blev medlem: 11 feb 2011, 20:30
- VTX-modell: Svart VTX-1800C 2002
- Ort: Munsö
Re: PowerCommander
Jo det vet jag redan:) Men eftersom min power commander troligtvis är mappad för mitt nuvarande system så antar jagAntonW skrev:Det finns uttag för lamban på piporna
att det kan bli lite problem när man byter till ett annat, vill bara vara beredd om det skulle bli så.
If you need a reason to ride,You are not on the right bike.
- Orre
- Site Admin
- Inlägg: 2054
- Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
- VTX-modell: VTX 1800 C -07
- Ort: Tønsberg-Norge
- Kontakt:
Re: PowerCommander
Jo du bör absolut byta map när du byter uppsätt! -Som sagt, följ med på stiften!!
Mjukvara, manualer och tutorials på PowerCommander hemsida!
Mjukvara, manualer och tutorials på PowerCommander hemsida!
- Mange
- Wannabe
- Inlägg: 99
- Blev medlem: 11 feb 2011, 20:30
- VTX-modell: Svart VTX-1800C 2002
- Ort: Munsö
Re: PowerCommander
Nu sitter piporna på, fina är dom
Men jag behöver fortfarande lite hjälp med hur man skall ladda ner den mappan men har i hojen för att spara den samt hur man laddar upp en ny till hojen
alla manualer som finns är bara för USB modellen, jag har den med en 9 pin kontakt, någon vänlig själ som kan skriva en liten steg för steg maual.
Men jag behöver fortfarande lite hjälp med hur man skall ladda ner den mappan men har i hojen för att spara den samt hur man laddar upp en ny till hojen
alla manualer som finns är bara för USB modellen, jag har den med en 9 pin kontakt, någon vänlig själ som kan skriva en liten steg för steg maual.
If you need a reason to ride,You are not on the right bike.
- Orre
- Site Admin
- Inlägg: 2054
- Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
- VTX-modell: VTX 1800 C -07
- Ort: Tønsberg-Norge
- Kontakt:
Re: PowerCommander
Hej.
Har ingen egen erfarenhet med den seriella, men här är:
Mjukvaran till din dator
Tutorials
Innst. guide och mappar. (.map filerna är för seriell, .djm för USB)
Du hittar nog massa mer info om du letar lite! -Google is your friend!
/Orre
Har ingen egen erfarenhet med den seriella, men här är:
Mjukvaran till din dator
Tutorials
Innst. guide och mappar. (.map filerna är för seriell, .djm för USB)
Du hittar nog massa mer info om du letar lite! -Google is your friend!
/Orre
- Raffe Gbg
- Mästare
- Inlägg: 751
- Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
- VTX-modell: VTX 1300, 2008
- Ort: Göteborg
Re: PowerCommander
Man måste tydligen vara dataexpert för att åka 1800. Tacka vet jag en hederlig förgasare... :-)
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
"Det är mycket bättre att vara glad"
- Mange
- Wannabe
- Inlägg: 99
- Blev medlem: 11 feb 2011, 20:30
- VTX-modell: Svart VTX-1800C 2002
- Ort: Munsö
Re: PowerCommander
Efter lite klurande och trail and error så lyckades jag spara min gamla map och ladda upp en, kunde inte provköra för att
det ösregnade, men det verkar va svårt och hitta en klockren map.
http://www.youtube.com/watch?v=MqnLjOArNU8
det ösregnade, men det verkar va svårt och hitta en klockren map.
http://www.youtube.com/watch?v=MqnLjOArNU8
If you need a reason to ride,You are not on the right bike.
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- Inlägg: 4383
- Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: PowerCommander
GILLA :-)Raffe Gbg skrev:Man måste tydligen vara dataexpert för att åka 1800. Tacka vet jag en hederlig förgasare... :-)
VTR:en går som en oljad blixt, förgasare inget tjafs ;-)
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
- kapten
- Mästare
- Inlägg: 567
- Blev medlem: 01 mar 2009, 08:01
- VTX-modell: VTX1300S 2007
- Ort: Strängnäs
Re: PowerCommander
Raffe Gbg skrev:
Man måste tydligen vara dataexpert för att åka 1800. Tacka vet jag en hederlig förgasare... :-)
GILLA :-)
VTR:en går som en oljad blixt, förgasare inget tjafs ;-)
Man måste tydligen vara dataexpert för att åka 1800. Tacka vet jag en hederlig förgasare... :-)
GILLA :-)
VTR:en går som en oljad blixt, förgasare inget tjafs ;-)
kapten och Mimmi
----------------------------------------------
Var glad att du lever det är många som inte är födda än.......
VTX 1300 -07 SVART
----------------------------------------------
Var glad att du lever det är många som inte är födda än.......
VTX 1300 -07 SVART