Buckla i tanken... -Solved!-

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Buckla i tanken... -Solved!-

Inlägg av Orre »

Jo jag fick en ganska rejäl buckla i tanken i fjor... Riktigt hur ska jag inte gå in på, men det handlar om Telemarks-semester och en övnings-körande 15-åring... :club:
Jag måste erkänna att det var ganska traumatiskt! :o Och jag har länge rätt och slätt förträngt det hela, och klarat att INTE se bucklan...
Detta blev dock satt på prov på Högbo, då jag fick MÅNGA kommentarer!... :p OCH en lösning! :good:

Lösning 1.
Jag försökte mig på värme-kyla varianten. Alltså att utnyttja det faktum att metall utvidgas/krymper när det blir varmt/kallt.
Det är överraskande effektivt, och jag fick NÄSTAN bort hela bucklan utan någon som helst mekanisk bearbetning. Så här funkar det:
Värm bucklan rejält med en värme-pistol. Var försiktig och inte håll pistolen stilla på samma ställe så inte lacken kokar!!
Kyl så FORT ned kanterna runt bucklan! Det enda som är kallt nog till detta är TORR-IS! -Den krympande metallen vill då "dra ihop" bucklan!
Upprepa..............

Detta har jag upprepat MÅNGA gånger, och som sagt nästan fått bort hela bucklan. Tyvärr så var bucklan på sidan av tanken där den är som mest avrundat, så här är det så klart väldigt mycket spänn i metallen.
Det är ju också så, att ju mindre bucklan blir, ju hårdare blir den... Så detta har jag till slut gett upp.
Det är dock inte tvivel om att om det hade varit på en "flatare" ställe (typ bil-dörr) så hade det helt säkert funkat prick-fritt! Ett bra tips med andra ord! :good:
(Som en bonus har jag också fått lära mig att skador på den där eländiga miljö-klar-lacken rätt och slätt smälter ihop!)

Lösning 2.
Tryckluft. Alltså att hålla typ en fuktig pappers-sudd över tank-locket och runt blås-pistolen och blåsa tryckluft i tanken för att blåsa ut bucklan.
Jag försökte göra detta tillsammans med värme/kyla, men problemet är som sagt att det är för mycket spänn i plåten där den är kurvad...
(Det finns för övrigt ett inte obetydligt risk-moment här: Tanken KAN bli hel-rund!!! :eek1: -Därför pappret...)

Lösning 3. The solution! :yahoo:
I Högbo fick jag till slut lösningen av Snake som hade egen erfarenhet. -SMÄLT-LIM! :good:
Gör så här: Såsa in en bult-skalle med rikligt med smält-lim och låt styvna.
Lägg så på smält-lim mitt i bucklan, värm lite på limmet på bult-skallen, och limma fast bulten mitt i bucklan.
INNAN limmet har torkat helt, skruva fast bulten i änden på din slag-hammare, (en sån där med en vikt som glider på en stång så att man kan slå utåt) och SLÅ TILL!
VOILA! Limmet håller precis nog till att ta med sig bucklan ut, men är inte starkt nog för att göra någon skada på lacken.
Det kan behövas några försök för att få smält-limmet i precis rätt tillstånd. Har det fått styvna för länge så blir det för hårt och släpper från bucklan...
Ev. kvar-sittande lim lossnar lätt med typ citrus-spray eller nåt.

Så blev bucklan borta! :teeth:
HELT jämt är det fortfarande inte, men det är nästan osynligt.
Och har jag förträngt den där jävla bucklan i nästan ett år, så ska jag väl kunna förtränga den lilla ojämnhet som finns kvar!

Vid en om-lack är det så klart något helt annat. Då är det ju bara att få tryckt ut, tennat upp, och slipa till.

Många tack för tipset Snake! :peace:

/Orre 8)
Bild
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Re: Buckla i tanken... -Solved!-

Inlägg av Knodden »

Morsning!

För er som inte äger en slaghammare och ändå har behovet av att "dra ut en buckla", kan detta "kitt" vara en lösning.
Vettiga pengar dessutom!

// Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Buckla i tanken... -Solved!-

Inlägg av Västerlanda »

Knodden skrev:Morsning!

För er som inte äger en slaghammare och ändå har behovet av att "dra ut en buckla", kan detta "kitt" vara en lösning.
Vettiga pengar dessutom!

// Knodden
Hepp
Köper man i UK slipper man moms o tull :perfect: :perfect:
http://www.amazon.co.uk/Ding-King-Repai ... B000PPJQMS

Michael
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Skriv svar