V-Power?
Moderator: Toolbox
- Knodden
- Mästare
- Inlägg: 594
- Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
- VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
- Ort: Bohus
V-Power?
Hallå där i vårat avlånga land!
Är det någon som som provat V-POWER?
Blir det stor skillnad om man jämför med -95 oktan?
Skulle vara kul om det går att kräma ut ytterligare lite muskler!!
// Knodden
Är det någon som som provat V-POWER?
Blir det stor skillnad om man jämför med -95 oktan?
Skulle vara kul om det går att kräma ut ytterligare lite muskler!!
// Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
- Tony. B
- Adept
- Inlägg: 147
- Blev medlem: 25 apr 2006, 09:48
- VTX-modell: 1800 C 05 Svart
- Ort: Ekerö
- Kontakt:
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- Inlägg: 4388
- Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Kan inte (som vanligt) låta bli att kommentera. Det är väl samma "skit" hos alla bensinbolag antar jag. Bättre effekt får man nog om man kör med högre oktantal än 95. Antagligen går bensinförbrukningen ner i paritet med den ökande kostnaden.
Detta är rätt intressant: http://motospeed.se/fs.asp?lang=1, klicka på nyheter och läs artikeln "Motospeed E85"
Detta är rätt intressant: http://motospeed.se/fs.asp?lang=1, klicka på nyheter och läs artikeln "Motospeed E85"
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
- snake
- Mästare
- Inlägg: 773
- Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
- VTX-modell: VTX 1800, 2002
- Ort: Stockholm, VTX 1800
- Kontakt:
På en VTX gör V-Power ingen skillnad.
En bensin med högre oktantal klarar högre kompression innan motorn börjar spika. Det gör att motorns dator kan justera fram tändningen en del utan att motorn för den delen börjar spika. Om en modern motorn börjar spika så känner motorn "knock sensor" detta och svarar omdelbart med att justera tillbaka tändningen. V-pover klarar högre kompression innan den exploderar och tändningen kan flyttas fram. Det är det som gör att motorn får mer effekt. Inte att V-power har ett högre energivärde i sig.
En VTX har ingen knock-sensor och kan således inte justera tändningen beroende på oktantal. V-power gör därför ingen som helst skillnad. Precis samma problem är det med äldre bilar (fördelardosa och brytarspetsar). Dvs. ingen effektskillnad.
En bensin med högre oktantal klarar högre kompression innan motorn börjar spika. Det gör att motorns dator kan justera fram tändningen en del utan att motorn för den delen börjar spika. Om en modern motorn börjar spika så känner motorn "knock sensor" detta och svarar omdelbart med att justera tillbaka tändningen. V-pover klarar högre kompression innan den exploderar och tändningen kan flyttas fram. Det är det som gör att motorn får mer effekt. Inte att V-power har ett högre energivärde i sig.
En VTX har ingen knock-sensor och kan således inte justera tändningen beroende på oktantal. V-power gör därför ingen som helst skillnad. Precis samma problem är det med äldre bilar (fördelardosa och brytarspetsar). Dvs. ingen effektskillnad.
Senast redigerad av snake den 15 maj 2006, 20:59, redigerad totalt 1 gånger.
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- Inlägg: 4388
- Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Ort: Örebro
- Kontakt:
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- Inlägg: 4388
- Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Ort: Örebro
- Kontakt:
98 oktan - roligare soppa?
Jag tankade upp moppen med 98 idag. Vet inte om det var jag, det bra vädret eller soppan, men motorn kändes mycket piggare än normalt... Det blir nog 98 oktan framöver...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
- snake
- Mästare
- Inlägg: 773
- Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
- VTX-modell: VTX 1800, 2002
- Ort: Stockholm, VTX 1800
- Kontakt:
Det som kanske kan göra lite skillnad med V-power är att det verkar finnas en del "rengöringsmedel" i bensinen. Den gör ren insprutningsmunstyckena, insugningsventilerna etc. Kanske kan den även till viss del åtgärda VTX:ens sotningsproblem?? Vem vet.
Vad det gäller att utnyttja det högre oktantalet, så klarar inte vår VTX detta.
Vad det gäller att utnyttja det högre oktantalet, så klarar inte vår VTX detta.
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- Inlägg: 4388
- Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Ort: Örebro
- Kontakt: