V-Power?

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

V-Power?

Inlägg av Knodden »

Hallå där i vårat avlånga land!

Är det någon som som provat V-POWER?
Blir det stor skillnad om man jämför med -95 oktan?

Skulle vara kul om det går att kräma ut ytterligare lite muskler!! :wink:
// Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Användarens profilbild
Tony. B
Adept
Inlägg: 147
Blev medlem: 25 apr 2006, 09:48
VTX-modell: 1800 C 05 Svart
Ort: Ekerö
Kontakt:

Inlägg av Tony. B »

Jo jag har provat men det är nog marginelt, jag märkte igen störra skillnad
8)

/ Tony. B
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4388
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Nesse »

Kan inte (som vanligt) låta bli att kommentera. Det är väl samma "skit" hos alla bensinbolag antar jag. Bättre effekt får man nog om man kör med högre oktantal än 95. Antagligen går bensinförbrukningen ner i paritet med den ökande kostnaden.

Detta är rätt intressant: http://motospeed.se/fs.asp?lang=1, klicka på nyheter och läs artikeln "Motospeed E85"
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

På en VTX gör V-Power ingen skillnad.

En bensin med högre oktantal klarar högre kompression innan motorn börjar spika. Det gör att motorns dator kan justera fram tändningen en del utan att motorn för den delen börjar spika. Om en modern motorn börjar spika så känner motorn "knock sensor" detta och svarar omdelbart med att justera tillbaka tändningen. V-pover klarar högre kompression innan den exploderar och tändningen kan flyttas fram. Det är det som gör att motorn får mer effekt. Inte att V-power har ett högre energivärde i sig.

En VTX har ingen knock-sensor och kan således inte justera tändningen beroende på oktantal. V-power gör därför ingen som helst skillnad. Precis samma problem är det med äldre bilar (fördelardosa och brytarspetsar). Dvs. ingen effektskillnad.
Senast redigerad av snake den 15 maj 2006, 20:59, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4388
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Nesse »

OK. Nu är det förklarat och utrett av vår egen professor. Tackar tackar 8) :) :D
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4388
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

98 oktan - roligare soppa?

Inlägg av Nesse »

Jag tankade upp moppen med 98 idag. Vet inte om det var jag, det bra vädret eller soppan, men motorn kändes mycket piggare än normalt... Det blir nog 98 oktan framöver...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Det som kanske kan göra lite skillnad med V-power är att det verkar finnas en del "rengöringsmedel" i bensinen. Den gör ren insprutningsmunstyckena, insugningsventilerna etc. Kanske kan den även till viss del åtgärda VTX:ens sotningsproblem?? Vem vet.

Vad det gäller att utnyttja det högre oktantalet, så klarar inte vår VTX detta.
Zäta

V-power

Inlägg av Zäta »

Testad i tyskland av diverse mc&biltidningar: Tron försätter berg- V-Power
-Inget mätbart resultat för oss icke troende.
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4388
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Nesse »

Vad det gäller att utnyttja det högre oktantalet, så klarar inte vår VTX detta.
Jaha, då var det väl det fina vädret, gashanden och det goda humöret då... 8)
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Skriv svar