framgaffel

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

froggen
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 jul 2011, 16:27
VTX-modell: VTX 1800 2002
Ort: örnsköldsvvik

framgaffel

Inlägg av froggen »

hej jag undrar om det finns ett annat set att byta olja i framgaffeln. en att suga ur oljan vill hellst inte ta lös framgafälln
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: framgaffel

Inlägg av Orre »

Tjena froggen.

Sorry. Inga genvägar där...
Finns nog dom som suger ut oljan, men det skulle jag absolut inte rekommendera!
När man har haft i ny olja, så måste man pumpa många gånger (10-12) för att oljan ska distribueras, och för att få ut all luft! -Mycket viktigt! :exclaim:
Du får heller inte ut all gammal olja utan att pumpa gaffeln...

Det är inte så stora jobben! Du ska ju bara ha av framhjul, skärm och broms-ok. :yes:

Förbise inte att den viktiga mätningen för att få rätt och lika mängd olja i bägge benen görs med en mät-sticka av något slag från topp av gaffelben! Alltså inte med ml. måttet!
Standard ca. 7dl. i högra och 7,8dl. i vänstra benet. 102mm. från toppen (utan fjädern). -Detta måttet kan du variera ca 1cm. hit eller dit beroende på vilket uppsätt du vill ha. Likaså kan du så klart ändra viskositet på gaffeloljan om önskvärt. Standard är 10W.
Skulle du vilja ha ut lite olja, så sug ut det! Om du häller med gaffelbenet så måste du ta luftningen (pumpandet) igen!!

Progressiva fjädrar är att rekommendera om du inte har det.
Jag hade i en cm. mer olja sist för att kompensera de svampiga orginal-fjädrarna.
Och så tyckte jag det kändes bättre med en lite snabbare olja (ca.7.5W)

Ps.) Skulle det va kul med en manual? -Ta en titt i Gallerian! ;)

Lycka till! :good:
/Orre
Bild
froggen
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 jul 2011, 16:27
VTX-modell: VTX 1800 2002
Ort: örnsköldsvvik

Re: framgaffel

Inlägg av froggen »

ofan jag får väll meka lite. tack för det orre jag ska skaffa nya fjädrar ochså sen blir det att bara köra :yahoo:
Skriv svar