Inställd Tur - Lufta kopplingen

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarens profilbild
Kulan
Mästare
Inlägg: 596
Blev medlem: 19 apr 2007, 09:19
VTX-modell: VTX 1800C, 2007 (svart)
Ort: Sundsvall

Inställd Tur - Lufta kopplingen

Inlägg av Kulan »

Tjena.

Jag skulle ta den första turen för året, men det blev inget av det. :devil:
Har problem med kopplingen, det värkar som jag inte får fram någon olja.
Har plockat isär kopplingshandtaget och gjort rent, värkar inte vara något fel i handtaget.
Är det någon som har ett förslag på vad det kan vara.
Har inte kollat cylindern i motorn, vet inte riktigt hur det ser ut där nere. :thinking:

Ha De

Kulan.
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Inställd Tur

Inlägg av Orre »

Hej Kulan.

Det fungerar precis på samma sätt som en hydraulisk broms. Alltså ett "stängt" system med luft-nippel i botten. -Och kan va lika knepigt att lufta, eftersom behållaren sitter överst, och luften vill upp... :fierce:

Jag har en sån där "broms-luftare" som det har pratats om i div. trådar. Ett genialisk enkelt system där du suger genom oljan med undertryck skapat av tryckluft. Rekommenderas starkt!!
Dom är ganska dyra, men BILTEMA har en variant till 700,- som jag menar några i Gbg-distriktet har köpt?

Man kan ju gå samman om ett sånt verktyg!...
Man använder det ju inte så ofta, men vartannat år ska man byta broms/kopplings-vätska!
Bromsvätska har nämligen egenskapen/nackdelen att ta till sig fukt. Alltså blir den "svampig" och riskerar att koka! -I värsta fall blir man alltså utan broms när man allra minst vill!! :o

En annan variant:
Om du kan få en slang till att bli tät i en mjuk flaska, så kan du "klämma" bromsvätska nerifrån och upp. Men se för fasen till att INTE söla på lacken!! Och om du gör det, så måste det TVÄTTAS av direkt!! Räcker inte att bara spola av!... (bromsvätska etsar)

Men du måste ju finna ut varför det inte funkar också!
Har du haft av styret? (och vänt behållaren uppochned?)
Eller läcker det? -Fattas det vätska? Det borde i så fall va på den nedre pumpen, och då borde du se det. Bara en packning att byta i så fall. Inget hokus pokus!
Eller är det pumpen uppe på behållaren som läcker? Den läcker i så fall "internt", alltså inte att det rinner någon vätska ut, men så du inte får upp något tryck. -Heller inget hokus pokus. Finns rep-satser komplett med kolv och packningar till en billig peng.
(Du behöver som regel en seg-ring-tång för att få av det bara.)

Lycka till! :good:
/Orre
Bild
Användarens profilbild
Geronimo
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 659
Blev medlem: 03 nov 2005, 10:13
VTX-modell: VTX 1300, 2006
Ort: Henån

Re: Inställd Tur

Inlägg av Geronimo »

Jag har en sådan till utlåning mot fraktkostnad :yes:
Low, long and fat
Användarens profilbild
Kulan
Mästare
Inlägg: 596
Blev medlem: 19 apr 2007, 09:19
VTX-modell: VTX 1800C, 2007 (svart)
Ort: Sundsvall

Re: Inställd Tur

Inlägg av Kulan »

Hejsan, Tack för tipsen. :good:
Jag har luftat slangen och gjort ren behållaren på styret.
Provade att sätta fingret för och trycka ihop cylindern, kunde då konstatera att tätningarna var hela.
Den fungerar nu men jag tycker den tar lite för långt in mot handtaget.
Kommer att byta lameller och fjädrar vid nästa service, (3/4) då får dom samtidigt kolla kopplingen.

Ha De

Kulan.
Användarens profilbild
Kulan
Mästare
Inlägg: 596
Blev medlem: 19 apr 2007, 09:19
VTX-modell: VTX 1800C, 2007 (svart)
Ort: Sundsvall

Re: Inställd Tur - Lufta kopplingen

Inlägg av Kulan »

Hejsan.
Tänkte bara tala om att hojen är ute på vägarna nu och den trivs som fisken i vattnet. :yahoo:

Ha De

Kulan.
Skriv svar