Tjenare Boys!!
Jag hade bort tanken på min igår och nu när jag satt tillbaka den så blinkar "FI" lampan på displayen.Den startar och går men "FI" lampan vill inte slockna.Är det någon som råkt ut för detta??
Misstänker att det är nåt enkelt men jag kan inte hitta felet.
Tacksam för förslag.
Bikerhälsningar "Gusten"
FI-lampan lyser!
Moderator: Toolbox
- snake
- Mästare
- Inlägg: 773
- Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
- VTX-modell: VTX 1800, 2002
- Ort: Stockholm, VTX 1800
- Kontakt:
FI-lampan kan lysa om styrdatorn tappar kontakten med någon av sina sensorer, t.ex. BARO-sensor, MAP-sensorn eller lambda-sonden. Kolla att alla kontakter sitter i under tanken. MAP-sensorn sitter där.
Du kan också kolla om styrdatorn har rapporterat någon felkod. Gör så här:
1. Sätt stopp-switchen i läge "Stopp" och vrid tändningsnyckeln i läge av
2. Kortslut "servicekontakten" som sitter och dinglar under sitsen.
3. Slå på tändningen och sätt stopp-switchen i påslaget läge.
4. Om felkod finns så kommer FI lampan att blinka när du slår på tändningen.
5. Räkna hur många gånger lampan blinkar.
0 blink - Ingen felkod
1 blink - Kortsluten MAP sensor (Manifold Absolute Pressure, dvs. trycket/vacuum i insugningsröret)
2 blink - Avbrott i kabel till (glapp) MAP sensor
7 blink - Glapp till ECT sensor (vattentemp)
8 blink - Glapp till TP sensor (trottel/gasspjäll position)
9 blink - Glapp till IAT sensor (Insugningsluftstemperatur)
10 blink - Glapp till BARO sensor (Barometer)
11 blink - Glapp till hastighetsgivare
12 blink - Glapp till bakre insprutningsventil
13 bllink - Glapp till främre insprutningsventil
18 blink - Glapp till kampulsegeneratorn
19 blink - Glapp till tändningspulsegeneratorn
21 blink - Felaktig O2 sensor (Lambda sond)
23 blink - Felaktigt värmeelement i O2 sensors
33 blink - Felaktigt EE-Prom i styrdatorn (elektriskt raderbart minne)
Lycka till!
Du kan också kolla om styrdatorn har rapporterat någon felkod. Gör så här:
1. Sätt stopp-switchen i läge "Stopp" och vrid tändningsnyckeln i läge av
2. Kortslut "servicekontakten" som sitter och dinglar under sitsen.
3. Slå på tändningen och sätt stopp-switchen i påslaget läge.
4. Om felkod finns så kommer FI lampan att blinka när du slår på tändningen.
5. Räkna hur många gånger lampan blinkar.
0 blink - Ingen felkod
1 blink - Kortsluten MAP sensor (Manifold Absolute Pressure, dvs. trycket/vacuum i insugningsröret)
2 blink - Avbrott i kabel till (glapp) MAP sensor
7 blink - Glapp till ECT sensor (vattentemp)
8 blink - Glapp till TP sensor (trottel/gasspjäll position)
9 blink - Glapp till IAT sensor (Insugningsluftstemperatur)
10 blink - Glapp till BARO sensor (Barometer)
11 blink - Glapp till hastighetsgivare
12 blink - Glapp till bakre insprutningsventil
13 bllink - Glapp till främre insprutningsventil
18 blink - Glapp till kampulsegeneratorn
19 blink - Glapp till tändningspulsegeneratorn
21 blink - Felaktig O2 sensor (Lambda sond)
23 blink - Felaktigt värmeelement i O2 sensors
33 blink - Felaktigt EE-Prom i styrdatorn (elektriskt raderbart minne)
Lycka till!
- Gusten
- Guru prospect
- Inlägg: 1105
- Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
- VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
- Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS
snake skrev:FI-lampan kan lysa om styrdatorn tappar kontakten med någon av sina sensorer, t.ex. BARO-sensor, MAP-sensorn eller lambda-sonden. Kolla att alla kontakter sitter i under tanken. MAP-sensorn sitter där.
Du kan också kolla om styrdatorn har rapporterat någon felkod. Gör så här:
1. Sätt stopp-switchen i läge "Stopp" och vrid tändningsnyckeln i läge av
2. Kortslut "servicekontakten" som sitter och dinglar under sitsen.
3. Slå på tändningen och sätt stopp-switchen i påslaget läge.
4. Om felkod finns så kommer FI lampan att blinka när du slår på tändningen.
5. Räkna hur många gånger lampan blinkar.
0 blink - Ingen felkod
1 blink - Kortsluten MAP sensor (Manifold Absolute Pressure, dvs. trycket/vacuum i insugningsröret)
2 blink - Avbrott i kabel till (glapp) MAP sensor
7 blink - Glapp till ECT sensor (vattentemp)
8 blink - Glapp till TP sensor (trottel/gasspjäll position)
9 blink - Glapp till IAT sensor (Insugningsluftstemperatur)
10 blink - Glapp till BARO sensor (Barometer)
11 blink - Glapp till hastighetsgivare
12 blink - Glapp till bakre insprutningsventil
13 bllink - Glapp till främre insprutningsventil
18 blink - Glapp till kampulsegeneratorn
19 blink - Glapp till tändningspulsegeneratorn
21 blink - Felaktig O2 sensor (Lambda sond)
23 blink - Felaktigt värmeelement i O2 sensors
33 blink - Felaktigt EE-Prom i styrdatorn (elektriskt raderbart minne)
Lycka till!
Tja Snake!!
Följde dina råd och hittade felet.FI lampan blinkade 8 gånger så jag följde rådet (8 blink - Glapp till TP sensor (trottel/gasspjäll position) och hittade en dålig lödning på en kabel.Jag lödde om kabeln och startade upp hojen som går precis som vanligt igen.
Tack för hjälpen med detta,nu vart jag skyldig dig en pilsner på "Faluträffen"
Bikerhälsningar "Gusten"
- snake
- Mästare
- Inlägg: 773
- Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
- VTX-modell: VTX 1800, 2002
- Ort: Stockholm, VTX 1800
- Kontakt: