Skiten startar inte...

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Skriv svar
Cyanide

Skiten startar inte...

Inlägg av Cyanide »

Tja!

Vetifan vad som hänt. Hojen har stått sen september, sen har jag meckat lite i vår (nya forwards, baklyse, lackat etc.) och när jag skulle starta den förra veckan ville den inte gå på främre cylindern. Den tände till nån enstaka gång bara.

Gick in på VTXOA forumet och hittade att det kunde vara jordfel till främre coilen eller ev. powercommandern som glappar, så jag började skruva bort tanken för att komma åt jordningen. De skulle tydligen "bara" komma ca 3 matskedar soppa när man kopplade loss soppaslangen från bränslepumpen, men för mej verkade det aldrig sluta rinna, blötte ner 4 handdukar i bensin... så jag gav upp och skruvade ihop skiten igen. Och nu till nåt ännu roligare... nu tänder den inte på nån cylinder!!

Sen tog jag lös tändstiften, dom vänstra var en massa svarta små "klumpar" på, dom högra givetvis blöt av bensin. Rengjorde, skruva dit, provade starta igen.... stendöd!! :(

Va fan kan de va? Ska jag måsta ta den till verkstan?? Säkert nåt pissenkelt fel, men jag blir fan galen! Kan de va powercommandern som glappar eller nåt? Har provat att röra kablarna samtidigt som jag försöker starta den för att se om den kanske tänder till... men icke sa nicke.

Tips välkomna!
Tommy

Inlägg av Tommy »

Prova att starta med ett bil batteri, kan vara så att ditt batteri inte klarar att dra runt motorn, och samtidigt ge gnista! Har du underhållsladdat något i vinter? Om motorn går runt så är det inte jordfel.
Cyanide

Inlägg av Cyanide »

Tommy skrev:Prova att starta med ett bil batteri, kan vara så att ditt batteri inte klarar att dra runt motorn, och samtidigt ge gnista! Har du underhållsladdat något i vinter? Om motorn går runt så är det inte jordfel.
Yes, jag har underhållsladdat. Grejen e ju den att jag har haft igång den, men den har inte velat gå på främre cylindern (och nu ingen alls). Det sitter separata jordar för tändspolarna som jag fattat det, och de va den jorden jag tänkte va dålig kontakt i. Dom kan tydligen strula... Men men, de va ju några veckor sen den satt på laddning så jag testar köra på laddaren ett tag iaf. Hoppas du har rätt!
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Prova att spruta startgas i insuget (om du har Hyper Charger eller liknande så du kommer åt). Om den tänder till så vet du att tändningen är OK.

Om den tänder på startgas är det antagligen insprutning eller bränslepump som felar. Prova att hälla i en flaska "injector cleaner" så att ev. avlagringar i insprutningssystemet rensas bort. Om du ser att stiften är blöta, men ändå inte startar så prova att ge full gas och kör startmotor samtidigt. På fullgas vid start stängs insprutningen av så att motorn för en chans att kasta ut överflöd av bränsle i cylindrarna.

Har du haft bort tanken under vintern? Kom du i så fall ihåg att koppla in elkabeln till bränslepumpen?

Går du ändå bet kan jag kanske komma förbi med oscilloskopet och mäta upp felet. Vi bor ju rätt nära varandra.

/Snake
Användarens profilbild
Joe
Adept
Inlägg: 189
Blev medlem: 29 aug 2005, 13:11
VTX-modell: VTX 1800
Ort: Örebro, VTX 1800C

Inlägg av Joe »

Tycker vi alla ska döpa om Snake till vår lilla tekniktomte. Det känns som julafton varje gång........

Joe
Ju mer man vet ju mer vet man vad man inte vet
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Varje gång man kör en VTX känns det bättre än julafton (hjulafton?)
:lol:
Cyanide

Inlägg av Cyanide »

Kom just hem, ska bara käka sen åker jag och köper injection cleaner och startgas och testar. Elkabeln till bränslepumpen sitter där den ska.
Tack för tipset Snake!

Återkommer med hur det gick, men är ändå lur på att de kan va vampyrklämman från Powercommandern... dom strular tydligen förr eller senare, så jag tänker löda den för att vara på den säkra sidan.
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Vampyrklämmor!!??? Använd ALDRIG sådana. Löd och kör med krympslang eller eltejp.

Jag fick precis ombesiktning på min gamla BMW för trasig sidoblinkers. Visade sig vara en glapp vampyrklämma!
Cyanide

Inlägg av Cyanide »

Ok... har lött, hällt i injection cleaner, sprayat startgas...... pissdöd!
Tog ut tändstiften och då visade det sej att båda främre stiften va döda när jag testade att byta plats på främre och bakre... märkligt. Ännu märkligare va att den inte ens tände på bakre cylindern med dom hela stiften, iofs va alla stiften sura, så jag låter den stå utan stift inatt och lufta, sen drar jag och köper nya i morron....

Nu är de bara att hålla tummarna!
Cyanide

Inlägg av Cyanide »

Japp! Nu går den som en skållad råtta igen! Startade på rot efter 2 st nya tändstift för den nätta summan av 937 kr. Sjukt dyrt... men va fan gör man?

Halleluja, nu ska de gasas!
Nosse
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 okt 2005, 08:11
Ort: TORSLANDA - VTX1800_NOS

Inlägg av Nosse »

Jag hade liknande problem i April.
Lösningen jag har är att ta ur stiften lufta cylindrarna (som du gjorde) spruta fälgsyra (sådant som man har att tvättabort skiten från bilfälgar) på stiften. Låta syra verka i ca 15 minuter sedan tvätta stiften under ljummet vatten samtidigt som jag borstar dem med en nagelborste.

Är bara formen på elektroden OK samt att avståndet är innom gränsen så är det bara att åk!

Mitt trix har hjälpt mig 2 ggr. :D
Ha de gôtt

Nosse
Skriv svar