Varselljus

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Varselljus

Inlägg av Raffe Gbg »

Är det någon här som har erfarenhet av varselljus på hojen kopplat till halvljuset? Jag talade med en expert på Transportstyrelsen, och han sa att det måste vara varselljus enligt ECE 87-reglerna om det ska vara godkänt. Minst 250 mm från backen och högst 1,20 m.
Dom vanliga extraljusen är alltså inte godkända för bruk tillsammans med halvljuset, inte ens på dagtid, vilket jag anser är helt galet eftersom det är otroligt viktigt att man syns så bra som möjligt i trafiken. Jag talar av sur erfarenhet ...
Jag skulle gärna vilja få tag i varselljus som ser ut som riktiga strålkastare, fast mindre förstås. Men hittar bara en massa LED-tjafs på plastbryggor. Man kan ju antingen montera varselljusen på motorbågen, eller om det finns riktiga fästen så man har dom på ömse sidor om huvudstrålkastaren.
Jag tar tacksamt emot alla tips :!: :!: :!:

Varsellykta
Övergripande krav
55 § Tre- och fyrhjulig motorcykel får ha två varsellyktor som kan avge vitt eller gult ljus framåt.
Annan motorcykel får ha en eller två varsellyktor som kan avge vitt eller gult ljus framåt.
Ljuset från varsellykta skall ha sådan ljusstyrka att det vid dagsljus och klar sikt är väl synligt på ett avstånd av 150 m.

56 § Varsellykta på motorcykel av 1984 eller senare års modell skall vara typgodkänd
1. enligt ECE-reglemente 87 (se 3 kap. 1 §), eller
2. av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket.
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Varselljus

Inlägg av Nesse »

Rent generellt så säger jag, skit i regelverket, använd extraljusen som varsellyse, men se till att du enkelt kan koppla från dem (stänga av dem ifall polisen av någon anledning skulle klaga). Alternativt kör med helljus dagtid... Kvällstid så är det kanske ingen bra lösning eftersom mötande trafik ev blir bländadOm du vill ha en annan form av varselljus så finns det faktiskt väldigt starkt lysande LED. jag funderar att skruva på en LED som jag hittat på www.LED1.de, men som sagt, jag hinner väl skaffa och raka av mig skägget innan det blir gjort... :P
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Varselljus

Inlägg av Raffe Gbg »

Okej, nu undrar jag hur många av er som kör med extraljusen påslagna på dagtid, tillsammans med halvljuset. Och om ni har fått problem med farbror blå för den sakens skull. :?:
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
alba
Mästare
Inlägg: 893
Blev medlem: 12 okt 2005, 15:01
VTX-modell: vtx 1800c
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Varselljus

Inlägg av alba »

Raffe Gbg skrev:Okej, nu undrar jag hur många av er som kör med extraljusen påslagna på dagtid, tillsammans med halvljuset. Och om ni har fått problem med farbror blå för den sakens skull. :?:
Tja, jag kör med mina 2 extralysen på halvljus, när jag kör på landsväg, det märks att jag syns tydligt, många bilar går till höger
när jag närmare mej dom bakifrån, sen vet jag att jag syns väldigt bra framifrån, jag har aldrig haft några problem med trafikanter som har kört ut snålt framför mej, ingen har gnällt på mina extraljus, förutom när jag har helljus på,(165 watt framåt) då kan dom vara lite bländande för mötande bilar på håll, Polisen har inte kommit med några synpunkter.
Black med tangerin flames 1800c
106,07Hk 170,67Nm !!!! More is less !!
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Varselljus

Inlägg av Raffe Gbg »

Okej, det kanske är riktiga extraljus jag ska satsa på då trots allt. Få se hur jag gör, men nåt ska jag göra hur som helst. :?
alba skrev:
Raffe Gbg skrev:Okej, nu undrar jag hur många av er som kör med extraljusen påslagna på dagtid, tillsammans med halvljuset. Och om ni har fått problem med farbror blå för den sakens skull. :?:
Tja, jag kör med mina 2 extralysen på halvljus, när jag kör på landsväg, det märks att jag syns tydligt, många bilar går till höger
när jag närmare mej dom bakifrån, sen vet jag att jag syns väldigt bra framifrån, jag har aldrig haft några problem med trafikanter som har kört ut snålt framför mej, ingen har gnällt på mina extraljus, förutom när jag har helljus på,(165 watt framåt) då kan dom vara lite bländande för mötande bilar på håll, Polisen har inte kommit med några synpunkter.
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
alba
Mästare
Inlägg: 893
Blev medlem: 12 okt 2005, 15:01
VTX-modell: vtx 1800c
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Varselljus

Inlägg av alba »

Raffe Gbg skrev:Okej, det kanske är riktiga extraljus jag ska satsa på då trots allt. Få se hur jag gör, men nåt ska jag göra hur som helst. :?

DET ÄR BARA ATT SLÅ TILL http://hellhopp.se/forsale.htm HELT RÄTT GREJER TILL RÄTT PRIS :P 8)
alba skrev:
Raffe Gbg skrev:Okej, nu undrar jag hur många av er som kör med extraljusen påslagna på dagtid, tillsammans med halvljuset. Och om ni har fått problem med farbror blå för den sakens skull. :?:
Tja, jag kör med mina 2 extralysen på halvljus, när jag kör på landsväg, det märks att jag syns tydligt, många bilar går till höger
när jag närmare mej dom bakifrån, sen vet jag att jag syns väldigt bra framifrån, jag har aldrig haft några problem med trafikanter som har kört ut snålt framför mej, ingen har gnällt på mina extraljus, förutom när jag har helljus på,(165 watt framåt) då kan dom vara lite bländande för mötande bilar på håll, Polisen har inte kommit med några synpunkter.
Black med tangerin flames 1800c
106,07Hk 170,67Nm !!!! More is less !!
Hasse-c
Senior adept
Inlägg: 234
Blev medlem: 03 dec 2007, 14:13
VTX-modell: VTX 1800 2007
Ort: Rottne

Re: Varselljus

Inlägg av Hasse-c »

Jag kör med Små Silver Bullets på motor bågarna har kopplatt så jag kan ha dom tända på halvljus eller fungera som extraljus, inga klagomål från farbror blå än så länge.
Löste prpblemet med kamera här kommer kopplingsförslag
DSC_0001.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Hasse-c den 24 aug 2010, 19:28, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Varselljus

Inlägg av Raffe Gbg »

Nja, jag hade egentligen bara tänkt mig två extraljus, inte Kurys hela kit ... :?
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Varselljus

Inlägg av Orre »

Tjena Raffe!

Gott att ha dig tillbaka i sadeln!! :D

Jag håller med Alba! Kör med extraljusen! Absolut!!
Det är en milsvid skillnad på hur man uppfattas i trafiken! Inte minst syns det omedelbart att det INTE är en EU-moppe som går 45 knyck!... :P

Jag har löst det så att jag har kopplat extraljusen reglementsenligt till helljuset, och så har jag hellre riktat ner helljuset något för att inte blända. Det är vartfall ytterst sällan någon mötande anmärker på det! (Men faktiskt kan det hända att nå'n mötande mc tydligen inte har fattat grejen viftar och har sig?? -tullingar!) :twisted:

Skulle t.ex. nå'n snut inte fatta hur det fungerar och anmärka, så har man så klart bara glömt att byta till halvljus!

Nu hör det ju till saken att jag sällan kör efter mörkrets och älgarnas frambrott, och har mina små extraljusen enkom för att synas. Då faller så klart också kravet på hur bra det lyser upp drastiskt!... -och därmed storlek, kvalitet och pris!... :wink:
Bild
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Varselljus

Inlägg av Raffe Gbg »

Tack, det ÄR gott att vara tillbaka, om än på en hyrd Honda Shadow tills min egen 1300 blir klar i verkstaden.
Vad har du för sorts extraljus, och var köpte du dom? Ett aber kan vara att jag har en ruta som alltid är på hojen, av märket Rifle.
orre skrev:Tjena Raffe!

Gott att ha dig tillbaka i sadeln!! :D

Jag håller med Alba! Kör med extraljusen! Absolut!!
Det är en milsvid skillnad på hur man uppfattas i trafiken! Inte minst syns det omedelbart att det INTE är en EU-moppe som går 45 knyck!... :P

Jag har löst det så att jag har kopplat extraljusen reglementsenligt till helljuset, och så har jag hellre riktat ner helljuset något för att inte blända. Det är vartfall ytterst sällan någon mötande anmärker på det! (Men faktiskt kan det hända att nå'n mötande mc tydligen inte har fattat grejen viftar och har sig?? -tullingar!) :twisted:

Skulle t.ex. nå'n snut inte fatta hur det fungerar och anmärka, så har man så klart bara glömt att byta till halvljus!

Nu hör det ju till saken att jag sällan kör efter mörkrets och älgarnas frambrott, och har mina små extraljusen enkom för att synas. Då faller så klart också kravet på hur bra det lyser upp drastiskt!... -och därmed storlek, kvalitet och pris!... :wink:
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Schassen

Re: Varselljus

Inlägg av Schassen »

Raffe Gbg skrev:Är det någon här som har erfarenhet av varselljus på hojen kopplat till halvljuset? Jag talade med en expert på Transportstyrelsen, och han sa att det måste vara varselljus enligt ECE 87-reglerna om det ska vara godkänt. Minst 250 mm från backen och högst 1,20 m.
Dom vanliga extraljusen är alltså inte godkända för bruk tillsammans med halvljuset, inte ens på dagtid, vilket jag anser är helt galet eftersom det är otroligt viktigt att man syns så bra som möjligt i trafiken. Jag talar av sur erfarenhet ...
Jag skulle gärna vilja få tag i varselljus som ser ut som riktiga strålkastare, fast mindre förstås. Men hittar bara en massa LED-tjafs på plastbryggor. Man kan ju antingen montera varselljusen på motorbågen, eller om det finns riktiga fästen så man har dom på ömse sidor om huvudstrålkastaren.
Jag tar tacksamt emot alla tips :!: :!: :!:

Varsellykta
Övergripande krav
55 § Tre- och fyrhjulig motorcykel får ha två varsellyktor som kan avge vitt eller gult ljus framåt.
Annan motorcykel får ha en eller två varsellyktor som kan avge vitt eller gult ljus framåt.
Ljuset från varsellykta skall ha sådan ljusstyrka att det vid dagsljus och klar sikt är väl synligt på ett avstånd av 150 m.

56 § Varsellykta på motorcykel av 1984 eller senare års modell skall vara typgodkänd
1. enligt ECE-reglemente 87 (se 3 kap. 1 §), eller
2. av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket.
Är på jobbet just nu, men skall försöka komma ihåg att kolla vad som står i MC boken gällande höjd och avstånd mellan lyktor samt hur de skall vara kopplade. Jag vill minnas att det står något litet avsnitt om detta i boken.
Schassen

Re: Varselljus

Inlägg av Schassen »

Jag har fått ett erbjudande av en kille i min Alingsås klubb (Two Wheels Club) om att eventuellt få köpa extra lampor till min hoj. Jag har inte sett dem men det skall gå att montera dem så stången de sitter på monteras över min framlykta. Kan inte säga att jag sett någon sådan lösning tidigare, finns det någon i VTX Riders som har sett lösningen. Det skall tydligen fungera bra på min hoj eftersom jag har en liten vindruta. Med en stor vindruta skall det inte fungera med just denna lösning???????? Priset han har nämnt är 1000 kr, rimligt eller ej på rak arm?????? För övrigt får jag väl ta en titt på dem innan jag kan bestämma om det är ett rimligt pris och om jag över huvud taget vill ha dem...
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Varselljus

Inlägg av Orre »

Raffe Gbg skrev:Vad har du för sorts extraljus, och var köpte du dom? Ett aber kan vara att jag har en ruta som alltid är på hojen, av märket Rifle.
Jo jag har ett par små "Kuryakyn" silver bullet liknande för att det skal passa ihop med blinkersen. Fästena från "Kewl Metal".
Handlade från USA. Sitter vanliga spottar i dom, så dom lyser ju inte upp så mycket precis... :P

Bild

---
Jag har ju inte så mycket custom prylar, och den Norska kursen du vet...
Men den här Hepco & Becker spotlight-baren kan du få för ca. sek. 2400,- i posten.
Hur den passar med vindskärm har jag ingen aning om. -Du får Googla lite.. :wink:

Bild

Så hittade jag dessa 4" lyktor hos http://www.duells.se
Kostar dig ca. sek.450,- plus frakt. Någon egen VTX-bar hittade jag inte där. -Kanske ett universalfäste runt gaffelbenen gör susen?

Bild

---
Du finner nog många alternativ om du googlar runt lite. Inte minst från staterna!
Här har ju Biltema en 4" lykta för 299,- :wink:

Orre
Bild
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Varselljus

Inlägg av Raffe Gbg »

Tack Orre. Jag har nästan bestämt mig för Kurys silver bullets och ska se om det blir snyggt och bra att montera dom på motorbågen (Cobra Fattys).
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Skriv svar