Hojen ville inte starta - Hjälp med förslag!!!!

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Schassen

Hojen ville inte starta - Hjälp med förslag!!!!

Inlägg av Schassen »

Var nere på ICA på väg hem nu ikväll, satte i nyckeln och vred den, tryckte på start knappen och ingenting hände. Försäkrade mig om att växellådan var i neutralt läge och försökte igen men nä-hä ingen tändning alls bara helt dött. Knuffade hojen upp för en backe och lade in 3:an, drog in kopplingen och knuffade hojen för att få fart och släpte kopplingen men nejdå, den ville inte starta. Men nu fick jag fram el till instrumenten tills att jag än en gång trykte på startknappen så dog allt igen. Jag upprepade detta några gånger till utan önskat resultat. Jag drog in kopplingen med första växeln i och trykte på startknappen. Helt plötsligt startade min VTX igen. Efter att jag körde hem hojen och ställde den i garaget stängde jag av hojen med nyckeln eftersom jag aldrig gör det med nödstoppet. Två gånger startade jag upp hojen i garaget.

Finns det någon klok medlem som vet/anar vad felet är? Alltså jag fick inte ens fram ström trots att nykeln var påvriden.
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Hojen ville inte starta - Hjälp med förslag!!!!

Inlägg av Nesse »

Glapp kontakt, kontrollera kablarna på batteripolerna
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Schassen

Re: Hojen ville inte starta - Hjälp med förslag!!!!

Inlägg av Schassen »

OK, tack Nesse. Jag skall kolla det med det samma.
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Hojen ville inte starta - Hjälp med förslag!!!!

Inlägg av Raffe Gbg »

Nesse har säkert rätt. Batterikablarna måste dras rätt hårt med en skruvnyckel, det räcker inte med skruvmejsel.
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Schassen

Re: Hojen ville inte starta - Hjälp med förslag!!!!

Inlägg av Schassen »

Jo, jag kom just in från garaget efter att ha demonterat sadeln och plastlocket ovanpå batteriet. Jordkabeln satt åt ordentligt, men den positiva kabeln var rejält lös. Eftersom jag bara har en skruvmejsel således ingen skruvnyckel i hojen använde jag det jag har till mitt förfogande och drog åt den positiva kabeln allt vad jag orkar. Kommer den loss igen får jag väl investera i en skruvnyckel. Tack för hjälpen.

Sergeant
Användarens profilbild
Martin
Guru prospect
Inlägg: 1300
Blev medlem: 01 nov 2005, 20:55
VTX-modell: VTX1300 2004
Ort: Skövde

Re: Hojen ville inte starta - Hjälp med förslag!!!!

Inlägg av Martin »

Lurigt fel, men ack så vanligt på VTX:er. Tror att det är rätt så många som har haft detta problem, inklusive på min egen hoj. Hoppas det löser sig med denna åtgärd.

Martin
Schassen

Re: Hojen ville inte starta - Hjälp med förslag!!!!

Inlägg av Schassen »

Martin skrev:Lurigt fel, men ack så vanligt på VTX:er. Tror att det är rätt så många som har haft detta problem, inklusive på min egen hoj. Hoppas det löser sig med denna åtgärd.

Martin
Efter att jag drog åt den positiva polen har problemet inte återuppstått :-)
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Hojen ville inte starta - Hjälp med förslag!!!!

Inlägg av Nesse »

Martin skrev:Lurigt fel, men ack så vanligt på VTX:er. Tror att det är rätt så många som har haft detta problem, inklusive på min egen hoj. Hoppas det löser sig med denna åtgärd.

Martin
Japp, precis det hände mig efter ett besök hos Toolboxen. Åkte in på Coop för att handla och när jag skulle åka därifrån så var den tvärdöd. Det klickade till sedan inget. Ringde toolbox och frågade om han hade någon ide, "den låter såhär" sa jag och höll telefonen ner mot motorn - tryckte på start knappen - och motorn startade... Kommer inte ihåg svaret, men mycket garvande blev det. Sedan åkte jag hem och kollade batteriskruvarna, och visst var det så att de satt lösa...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Skriv svar