Tändstift
Moderator: Toolbox
Tändstift
Skulle vara intressant om det gick att skapa en kunskapsbank angående tändstift, det kostar ju nästan 2kr/mil om man följer anvisningarna i service boken.
Vet någon om några prisvärda alternativ till de av Honda rekomenderade stiften?
Själv har jag testat att ultraljudstvätta mina uttjänta stift, och har nu använt dom i 500 mil ytterligare, de sitter fortfarande i och jag har inte haft några problem med dom!
Vet någon om några prisvärda alternativ till de av Honda rekomenderade stiften?
Själv har jag testat att ultraljudstvätta mina uttjänta stift, och har nu använt dom i 500 mil ytterligare, de sitter fortfarande i och jag har inte haft några problem med dom!
Senast redigerad av Tommy den 05 okt 2005, 12:19, redigerad totalt 2 gång.
- snake
- Mästare
- Inlägg: 773
- Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
- VTX-modell: VTX 1800, 2002
- Ort: Stockholm, VTX 1800
- Kontakt:
Våra Iridium stift har potential att hålla MYCKET längre än de rekommenderade serviceintervallet. I en bil kan ju ett Iridium-stift hålla 10.000 mil eller mer och jag ser ingen anledning till att ett stift skulle slitas mer i en VTX än i en bil. En VTX varvar ju dessutom mindre och har lägre kompression, så slitaget borde således vara LÄGRE än i en bil.
Problemet är väl att den 5-åriga garantin slutar att gälla om man inte byter stift enligt rekommenderat intervall. Jag antar att detsamma gäller om man skruvar i *billiga* stift.
Min filosofi är att det är bättre att använda "rätt" stift en längre sträcka och med jämna mellanrum rengöra och inspektera stiften än att köpa billigt skräp och byta enligt intervallen i serviceboken. VTXens stift kan ju se för gräsliga ut, men blir fina om man putsar upp dom med lite lösningsmedel eller en borste.
Så här såg mina ut efter 900 mil.
Vänster bak:
Vänster fram:
Höger bak:
Höger fram:
Problemet är väl att den 5-åriga garantin slutar att gälla om man inte byter stift enligt rekommenderat intervall. Jag antar att detsamma gäller om man skruvar i *billiga* stift.
Min filosofi är att det är bättre att använda "rätt" stift en längre sträcka och med jämna mellanrum rengöra och inspektera stiften än att köpa billigt skräp och byta enligt intervallen i serviceboken. VTXens stift kan ju se för gräsliga ut, men blir fina om man putsar upp dom med lite lösningsmedel eller en borste.
Så här såg mina ut efter 900 mil.
Vänster bak:
Vänster fram:
Höger bak:
Höger fram:
Tändstift
Om jag förstått saken rätt, så har jag fått för mej att man absolut inte på något vilkor fär röra de ytor som är belagda med iridium, då de är otroligt känsliga p.g.a. de är mycket tunna.
Så att borsta skall vara olämpligt, men jag kanske är fel informerad, det finns kanske någon som vet?
Tommy
Så att borsta skall vara olämpligt, men jag kanske är fel informerad, det finns kanske någon som vet?
Tommy
- snake
- Mästare
- Inlägg: 773
- Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
- VTX-modell: VTX 1800, 2002
- Ort: Stockholm, VTX 1800
- Kontakt:
Nej, det har jag hört också, men själva-iridium delen är väl bara den tunna elektroden i mitten. Den är typ en halv millimiter eller nåt och går lätt sönder. Iridium är ju annars en extremt stark metall och kan inte lösas upp av lösningsmedel.
Jag tvättade ett av mina stift när det blev riktigt sotigt, men fick lära mig att stiften också kan bli sotiga om man inte skruvar i dom med rätt moment eftersom stiftet då kan arbeta vid fel temperatur och därmed inte bränna bort sot och avlagringar lika effektivt. Nu använder jag alltid momentnyckel när jag skruvar i stiften...
Jag tvättade ett av mina stift när det blev riktigt sotigt, men fick lära mig att stiften också kan bli sotiga om man inte skruvar i dom med rätt moment eftersom stiftet då kan arbeta vid fel temperatur och därmed inte bränna bort sot och avlagringar lika effektivt. Nu använder jag alltid momentnyckel när jag skruvar i stiften...
- snake
- Mästare
- Inlägg: 773
- Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
- VTX-modell: VTX 1800, 2002
- Ort: Stockholm, VTX 1800
- Kontakt:
Re: Tändstift
Det var inte smält, men kraftiga sotavlagringar. Det försvann efter att jag satt på ny styrbox och dragit stiften med rätt moment.Tommy skrev:Det är väldigt stor skillnad på de stift du visar.Det övre verkar ha smält delvis och det sista verkar knappt ha gått alls, stämmer det?
Vilket moment skall stiften ha?
Stiften skall dras med 18Nm. Det gäller inte helt nya stift. De skall dras för hand tills det tar stopp och sedan ett halvt var till för att trycka ihop tätningsbrickan.
- Knodden
- Mästare
- Inlägg: 594
- Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
- VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
- Ort: Bohus
Detta hittade jag i produktinformationen på NGK IRDIUIM.
Iridium IX-tändstiften håller minst dubbelt så länge som ett standardtändstift. Återkommande tändstiftsbyten är därmed ”ute”. Dessutom reducerar det kostnaderna.
Med detta i minnet tycker jag det är konstigt att man skall byta efter 1200 mil.. eller byter "alla andra" redan vid 600 mil?
Jag får en känsla att Honda följer bytes intervallen "som den alltid varit" utan att ta hänsyn till Irdium stiftens längre livslängd.
Är det någon som varit i kontakt med Honda Sverige i detta ämne?
// Knodden
Iridium IX-tändstiften håller minst dubbelt så länge som ett standardtändstift. Återkommande tändstiftsbyten är därmed ”ute”. Dessutom reducerar det kostnaderna.
Med detta i minnet tycker jag det är konstigt att man skall byta efter 1200 mil.. eller byter "alla andra" redan vid 600 mil?
Jag får en känsla att Honda följer bytes intervallen "som den alltid varit" utan att ta hänsyn till Irdium stiftens längre livslängd.
Är det någon som varit i kontakt med Honda Sverige i detta ämne?
// Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
- Knodden
- Mästare
- Inlägg: 594
- Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
- VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
- Ort: Bohus
Hej igen..
Hittade ytterligare lite nyttig läsning som stärker glesare byten av stiften.
http://www.ngk.com/glossary.asp?kw=How+ ... ugs+last?&
Stiften som rekommenderas är ju IFR6L11
//Knodden
Hittade ytterligare lite nyttig läsning som stärker glesare byten av stiften.
http://www.ngk.com/glossary.asp?kw=How+ ... ugs+last?&
Stiften som rekommenderas är ju IFR6L11
//Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
- Knodden
- Mästare
- Inlägg: 594
- Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
- VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
- Ort: Bohus
Oj vad jag svarar mig själv...
Jag pratade idag med en kille på Honda MC Sverige.
För att säkerställa en god gnista vid den stora borrningen på 101mm som 1800C har så vill man ha en så smal spets som möjligt.
Väljer man ett "vanligt" stift med en så smal spets så klarar inte det av den höga temperatur som blir. Iriduim klarar detta betydligt bättre.
Rekomendationen står fast att byta efter 1200 mil (undra hur långt ett "vanligt" stift hade klarat).
Det finns ju två varianter på stift till 1800.
IFR6L11 som passar bäst för de som "varvar ur" lite då och då (lite hårdare körning)
IFR5L11 för de som mest ligger och drar på låga varv (arbetar vid lite lägre temeratur).
Hur det ser ut för er kära 1300 ägare vet jag faktiskt inte om ni har likadana stift eller hur det ser ut...
Jag hoppas detta kanske ger lite mer klarhet i frågan.. Eller så rörde jag till det ytterligare.
// Knodden
Jag pratade idag med en kille på Honda MC Sverige.
För att säkerställa en god gnista vid den stora borrningen på 101mm som 1800C har så vill man ha en så smal spets som möjligt.
Väljer man ett "vanligt" stift med en så smal spets så klarar inte det av den höga temperatur som blir. Iriduim klarar detta betydligt bättre.
Rekomendationen står fast att byta efter 1200 mil (undra hur långt ett "vanligt" stift hade klarat).
Det finns ju två varianter på stift till 1800.
IFR6L11 som passar bäst för de som "varvar ur" lite då och då (lite hårdare körning)
IFR5L11 för de som mest ligger och drar på låga varv (arbetar vid lite lägre temeratur).
Hur det ser ut för er kära 1300 ägare vet jag faktiskt inte om ni har likadana stift eller hur det ser ut...
Jag hoppas detta kanske ger lite mer klarhet i frågan.. Eller så rörde jag till det ytterligare.
// Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Denso VK16PRZ11 rekomenderas också, men dom kan bytas ut mot Denso IK16, som kostar nästan hälften av vad VK 16 gör, Jag har kört 1700 mil med mina, har bara tagit ur dom och ultraljudstvättat dom en gång, och tror att dom duger ett tag till!
Denso hävdar att deras iridium stift VK skall hålla 8000 mil, då är det ju besynnerligt att Honda menar att de skall bytas efter 1200mil. Är det så att Honda har valt fel sorts stift till VTX:en?
Denso hävdar att deras iridium stift VK skall hålla 8000 mil, då är det ju besynnerligt att Honda menar att de skall bytas efter 1200mil. Är det så att Honda har valt fel sorts stift till VTX:en?