tändstift,

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Re: tändstift,

Inlägg av Gusten »

Går att få tag på billigare i England om man vill det 8)

Gusten 8) 8) 8)
VTX 1800 svart 2007 FAT ASS
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: tändstift,

Inlägg av Raffe Gbg »

Nesse skrev:Jag har kört med NGK och har inte haft några problem även fast främre cylindern gått fett, är väl inga pengar att tjäna på det egentligen? Hoppa över en kväll på krogen och du har några mil bensin och 4 nya tändstift ;-)

Det är inte fråga om nån hundralapp hit eller dit. Jag vill ha det som är bäst för hojen helt enkelt. Och det verkar ju smartast att följa rekommendationerna, särskilt om man vill att garantin ska gälla. Men hoppa över en kväll på krogen..?? Vad tänker du på Nesse... :shock:
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: tändstift,

Inlägg av Nesse »

Raffe Gbg skrev:...Men hoppa över en kväll på krogen..?? Vad tänker du på Nesse... :shock:
1 pilsner på krogen = 6 härliga mil på vägen, ungefär i allafall... en kväll på krogen = 60 mil på vägen... ja du kanske fattar vad jag menar. Hellre hoj än baksmälla :->
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Sudden
Oinvigd mästare
Inlägg: 355
Blev medlem: 30 apr 2007, 09:03
VTX-modell: VTX 1800, 2005
Ort: Örebro, VTX1800C Grön

Re: tändstift,

Inlägg av Sudden »

Jag har stift NGK IZFR6K11. Vet någon på forumet om dom kan passa till VTX1800? Jag har letat så gott jag kan på nätet och inte lyckats hitta något svar. Vad skiljer mot det som står som rekommenderade?
Sudden
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: tändstift,

Inlägg av Nesse »

---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: tändstift,

Inlägg av Västerlanda »

Sudden skrev:Jag har stift NGK IZFR6K11. Vet någon på forumet om dom kan passa till VTX1800? Jag har letat så gott jag kan på nätet och inte lyckats hitta något svar. Vad skiljer mot det som står som rekommenderade?
Kolla längst ner på denna sida. http://www.vdo.se/marin/pdf/Honda.pdf :?: :?: :?: ( Honda Marin )
Skulle inte plugga dom i min lilla Bettan :roll: :roll: Om Du inte tänkt o ta en sjötur förstås :lol: :lol: :lol: :lol: Och använda kaminen som bojsänke :wink: :wink:

Michael
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: tändstift,

Inlägg av Orre »

HÄR kan du dekoda ditt NGK stift.
(Klicka på E-learning om du vill gå lite djupare inn i hur det är uppbyggt.)

IZFR6K11 är ett hög-effektivt stift som sitter orginal i bl.a. en del Honda bilar (bl.a. Accord och Acura) och större Honda båtmotorer.

IZ = Mittelektroder av iridium och utökat elektrodavstånd.
F = 14Ø x 19 mm. gänga , 16 mm. sexkantnyckel.
R = Resistor (radioskyddad)
6 = Värmevärde.
K = Två sidoelektroder.
11 = 1,1 mm. elektrodavstånd.

VTX original NGK stift:

I = iridium.
F = 14Øx19, 16 mm.
R = Resistor.
5 = Värmevärde.
L = Specialdesign ?.
11 = 1,1 mm. elektrodavstånd.

Det är alltså två skillnader:
"Ditt" stift har två sido-elektroder, och har ett högre värmevärde.

Det där med två elektroder skal ju ge en bättre gnist och en mer effektiv förbränning. Det är ju ofta både två och fyra elektroder på nyare bilar.
Om det förändrar på andra egenskaper som t.ex. värmeutveckling, eller vad det ev. annars skulle göra för skillnad på VTX'en vet jag ingenting om, men jag tvivlar på att någon märker någon som helst skillnad...
BARA INTE ELEKTRODERNA SKJUTER UT LÄNGRE ÄN PÅ ORIGINALSTIFTET!!! (max 4,5 mm. skulle jag tro utan att ha mätt) Detta framgår som du ser inte av betäckningen...

Värmevärde 6 i stället för 5 betyder ett "kallare" stift, ägnat för hårdare körning/varmare klimat.
Om du bara glider omkring på halv-gas borde du kanske hålla dig till 5, men det är inte jättestor skillnad på de två värdena.
När du skruvar ur stiftet och kollar skal färgen optimalt vara brun utan avlagringar.
Blir det svart med avlagringar är stiftet för kallt, och/eller du har för fet bränsleblandning.

Orre
Bild
Sudden
Oinvigd mästare
Inlägg: 355
Blev medlem: 30 apr 2007, 09:03
VTX-modell: VTX 1800, 2005
Ort: Örebro, VTX1800C Grön

Re: tändstift,

Inlägg av Sudden »

Tack, det är underbart att man alltid får svar och förklaringar från dom som kan och hittar lite mer. Får ta mig en funderare på om jag vågar stoppa i dom i VTXen...
Sudden
Skriv svar