tändstift,

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarvisningsbild
Gusten
Styrelsemedlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell, årsmodell: VTX 1800 svart 2007
Namn: T.G
Ort: Ludvika//VTX 1800 FAT ASS
Kontakt:

Re: tändstift,

Inlägg av Gusten » 01 mar 2010, 13:41

Går att få tag på billigare i England om man vill det 8)

Gusten 8) 8) 8)
VTX 1800 svart 2007 FAT ASS

Användarvisningsbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 738
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell, årsmodell: VTX 1300, 2008
Namn: Ralf Börjesson
Ort: Göteborg

Re: tändstift,

Inlägg av Raffe Gbg » 01 mar 2010, 14:16

Nesse skrev:Jag har kört med NGK och har inte haft några problem även fast främre cylindern gått fett, är väl inga pengar att tjäna på det egentligen? Hoppa över en kväll på krogen och du har några mil bensin och 4 nya tändstift ;-)

Det är inte fråga om nån hundralapp hit eller dit. Jag vill ha det som är bäst för hojen helt enkelt. Och det verkar ju smartast att följa rekommendationerna, särskilt om man vill att garantin ska gälla. Men hoppa över en kväll på krogen..?? Vad tänker du på Nesse... :shock:
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"

Användarvisningsbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4057
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell, årsmodell: VTX 1300, 2005
Namn: Nils A 'Nesse' Forsman
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: tändstift,

Inlägg av Nesse » 01 mar 2010, 15:11

Raffe Gbg skrev:...Men hoppa över en kväll på krogen..?? Vad tänker du på Nesse... :shock:
1 pilsner på krogen = 6 härliga mil på vägen, ungefär i allafall... en kväll på krogen = 60 mil på vägen... ja du kanske fattar vad jag menar. Hellre hoj än baksmälla :->
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, XL 1000 V

Sudden
Senior adept
Inlägg: 286
Blev medlem: 30 apr 2007, 09:03
VTX-modell, årsmodell: VTX 1800, 2005
Namn: Anders Sundin
Ort: Örebro, VTX1800C Svart

Re: tändstift,

Inlägg av Sudden » 11 mar 2010, 19:53

Jag har stift NGK IZFR6K11. Vet någon på forumet om dom kan passa till VTX1800? Jag har letat så gott jag kan på nätet och inte lyckats hitta något svar. Vad skiljer mot det som står som rekommenderade?
Sudden

Användarvisningsbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4057
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell, årsmodell: VTX 1300, 2005
Namn: Nils A 'Nesse' Forsman
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: tändstift,

Inlägg av Nesse » 11 mar 2010, 20:27

---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, XL 1000 V

Användarvisningsbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1172
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell, årsmodell: VTX 1800C -06
Namn: H Michael N
Ort: VÄSTERLANDA

Re: tändstift,

Inlägg av Västerlanda » 11 mar 2010, 22:55

Sudden skrev:Jag har stift NGK IZFR6K11. Vet någon på forumet om dom kan passa till VTX1800? Jag har letat så gott jag kan på nätet och inte lyckats hitta något svar. Vad skiljer mot det som står som rekommenderade?
Kolla längst ner på denna sida. http://www.vdo.se/marin/pdf/Honda.pdf :?: :?: :?: ( Honda Marin )
Skulle inte plugga dom i min lilla Bettan :roll: :roll: Om Du inte tänkt o ta en sjötur förstås :lol: :lol: :lol: :lol: Och använda kaminen som bojsänke :wink: :wink:

Michael
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream

Användarvisningsbild
Orre
Styrelsemedlem
Inlägg: 1871
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell, årsmodell: VTX 1800 C -07
Namn: Jan Orre
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: tändstift,

Inlägg av Orre » 11 mar 2010, 23:53

HÄR kan du dekoda ditt NGK stift.
(Klicka på E-learning om du vill gå lite djupare inn i hur det är uppbyggt.)

IZFR6K11 är ett hög-effektivt stift som sitter orginal i bl.a. en del Honda bilar (bl.a. Accord och Acura) och större Honda båtmotorer.

IZ = Mittelektroder av iridium och utökat elektrodavstånd.
F = 14Ø x 19 mm. gänga , 16 mm. sexkantnyckel.
R = Resistor (radioskyddad)
6 = Värmevärde.
K = Två sidoelektroder.
11 = 1,1 mm. elektrodavstånd.

VTX original NGK stift:

I = iridium.
F = 14Øx19, 16 mm.
R = Resistor.
5 = Värmevärde.
L = Specialdesign ?.
11 = 1,1 mm. elektrodavstånd.

Det är alltså två skillnader:
"Ditt" stift har två sido-elektroder, och har ett högre värmevärde.

Det där med två elektroder skal ju ge en bättre gnist och en mer effektiv förbränning. Det är ju ofta både två och fyra elektroder på nyare bilar.
Om det förändrar på andra egenskaper som t.ex. värmeutveckling, eller vad det ev. annars skulle göra för skillnad på VTX'en vet jag ingenting om, men jag tvivlar på att någon märker någon som helst skillnad...
BARA INTE ELEKTRODERNA SKJUTER UT LÄNGRE ÄN PÅ ORIGINALSTIFTET!!! (max 4,5 mm. skulle jag tro utan att ha mätt) Detta framgår som du ser inte av betäckningen...

Värmevärde 6 i stället för 5 betyder ett "kallare" stift, ägnat för hårdare körning/varmare klimat.
Om du bara glider omkring på halv-gas borde du kanske hålla dig till 5, men det är inte jättestor skillnad på de två värdena.
När du skruvar ur stiftet och kollar skal färgen optimalt vara brun utan avlagringar.
Blir det svart med avlagringar är stiftet för kallt, och/eller du har för fet bränsleblandning.

Orre
Bild

Sudden
Senior adept
Inlägg: 286
Blev medlem: 30 apr 2007, 09:03
VTX-modell, årsmodell: VTX 1800, 2005
Namn: Anders Sundin
Ort: Örebro, VTX1800C Svart

Re: tändstift,

Inlägg av Sudden » 14 mar 2010, 15:55

Tack, det är underbart att man alltid får svar och förklaringar från dom som kan och hittar lite mer. Får ta mig en funderare på om jag vågar stoppa i dom i VTXen...
Sudden

Skriv svar