Var sitter blinkersreläet?

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Skriv svar
robert_l
Wannabe
Inlägg: 46
Blev medlem: 04 nov 2009, 22:43
VTX-modell: VTX1800 2006

Var sitter blinkersreläet?

Inlägg av robert_l »

Hej

Jag tänkte sätta in resistorer för att få rätt hastighet och för att göra det hela lätt tänkte jag koppla in mig på ingående matning till reläet. Men var sitter det?

Robert
robert_l
Wannabe
Inlägg: 46
Blev medlem: 04 nov 2009, 22:43
VTX-modell: VTX1800 2006

Re: Var sitter blinkersreläet?

Inlägg av robert_l »

givetvis är det blinkers hastigheten jag menar....
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Re: Var sitter blinkersreläet?

Inlägg av Gusten »

Läs tidigare tråd i samma kategori "LED-blinkers problem " :D finns nog fler trådar längre ner på detta forum.

Gusten 8) 8) 8)
VTX 1800 svart 2007 FAT ASS
Hasse-c
Senior adept
Inlägg: 234
Blev medlem: 03 dec 2007, 14:13
VTX-modell: VTX 1800 2007
Ort: Rottne

Re: Var sitter blinkersreläet?

Inlägg av Hasse-c »

På en 1800 07 sitter reläet under höger sidoskydd reläet längs fram
på kabel kontakten stå det (MEC) hoppas det hjälper dig lycka till

8) :roll:
robert_l
Wannabe
Inlägg: 46
Blev medlem: 04 nov 2009, 22:43
VTX-modell: VTX1800 2006

Re: Var sitter blinkersreläet?

Inlägg av robert_l »

Hej Gusten

Jo jag har följt den tråden och flera andra, men allt verkar så knöligt med dioder och equalisers och allt vad det heter, så jag plockade istället fram gymnasiekunskaperna och tänkte att om vi nu ska elda bort 2x21w (orginallamporna) blir det R=U*U/P dvs R=(12v*12v)/(2x21w) =3.3 ohm typ. Jag råkade ha ett 2.5 ohm 100w effektmotstånd och provade helt sonika att koppla in det rätt över mellan jord och blinkspänning. Och "violá" allt blinkar så fint så. Utan dioder eller annat. Är det årsmodellberoende? Jag har en 06'a.
Grunden i min fråga var f ö att jag bara hade ett motstånd, så jag tänkte lägga det redan på utgående på reläet. Men skippar nog det och hämtar ett till istället. Blir snyggare kopplat. Men som sagt -varför går det så här enkelt för mig?

Rob
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Re: Var sitter blinkersreläet?

Inlägg av Gusten »

Det kallas för tur :wink:

Gusten 8) 8) 8)
VTX 1800 svart 2007 FAT ASS
Användarens profilbild
alba
Mästare
Inlägg: 893
Blev medlem: 12 okt 2005, 15:01
VTX-modell: vtx 1800c
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Var sitter blinkersreläet?

Inlägg av alba »

Jag tror att det går lika enkelt för alla. Pice of cake :idea:
Det du har fixat är ju el-imitärt el-jobb :twisted:
Ps jag tycker din uträkning ser lite konstig ut :?: bör det inte bli 3.1 ohm
Användarens profilbild
Totte
Regionskontakt Dalarna
Inlägg: 373
Blev medlem: 16 nov 2007, 07:38
VTX-modell: VTX 1800, 2006 mattsvart. Honda VFR1200f, 2010 Röd
Ort: Ludvika, Dalarna

Re: Var sitter blinkersreläet?

Inlägg av Totte »

Utsökt robert_I,

Jag har en -06:a med samma problem kan du skicka en utförlig beskrivning till mig. El-iminära problem är inte min starka sida :) .

Tack på förhand

Totte
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Re: Var sitter blinkersreläet?

Inlägg av snake »

Hej alla turknuttar. Känner att detta behöver förklaras. En "equalizer" som man pratar om på engelska är inget annat än ett motstånd med samma resistans som en glödlampa. Normalt monterar man två stycken. En i vänster krets samt en i höger krets. (Orange kabel och ljusblå kabel). För att spara på motstånd kan man använda ETT motstånd. Man måste då sätta på två stycken dioden som komplement för att förhindra att strömmen kryper över på fel sida, dvs. det blinkar på båda sidor. Motståndet är precis som beskrivits, dvs. runt 3.3 ohm. Det är inte så kinkigt så länge motståndet inte blir för litet för då går säkringen.

Motståndet med sina dioder, eller de två motstånden kopplar man in precis var som helst på kretsen. Fram eller bak eller under sidokåpan. Spelar ingen roll.

Ytterligare ett problem uppstår om man byter ut orginalblinkers både fram och bak. Då blir det bara LED-lampor som drar extremt lite ström. På de flesta Honda Customs så är blinkerskretsarna otroligt korkat konstruerade. Det finns bara en indikatorlampa. Denna lampa jordas i vänster eller höger krets beroende på om du blinkar höger eller vänster. Om du blinkar höger så matas lampan via höger krets och jordas in på vänster sida genom lamporna. Blinkar du vänster så blir det tvärt om. Det är inget problem när du använder vanliga glödlampor eftersom den lilla strömmen som går genom indikatorlamplan är för liten för att tända blinkerslamporna. Lampan blir bara en "tråd" till jord. Problemet uppstår när du bara har LED-lampor. Lysdioder tänds vid ett fåtal milli-ampere (mA) vilket gör att det börjar blinka på båda sidor när du har enbart LED-lampor. Lösningen på det är att koppla om indikatorlampan så den jordas direkt till jord och sätta två dioder som skiljer vänster från höger krets. Då blinkar indikatorlampan utan att båda sidors blinkers blnkar samtidigt. Två sådana dioder, som man kan köpa på Clas Ohlson för 10 kr, kallas oftast "Diode kit" när man beställer via t.ex. Kuryakyn.

Jag har ritat några bilder på detta som dessutom har "stulits" av Bareass. Fullständiga instruktioner finns på http://www.bareasschoppers.com


På bilden nedan anger jag 10 ohms motstånd, men de sitter parallellt vilket motsvarar ett motstånd på 5 ohm. 3.3 fungerar lika bra. Kom ihåg att det måste vara ett effektmotstånd. Dvs. klara ung 20W. Har du två stycken som på bilden så räcker det med 10W styck. Egentligen räcker det med hälften för lampan lyser ju bara halva tiden, men det är bra med lite marginaler för motsåndet blir lika het som en lampa om du ligger på marginalen.

Bild

Den andra bilden här nedan beskriver hur du kopplar in dioderna för indikatorlampan. Jag satte min i lamphuset. Många sätter den under mittkonsolen, men jag tycker det är lättare att göra det i lamphuset.

Bild

Jag måste tillägga att ovanstående togs fram under 2002/2003 för att lösa problemet med LEDs. På senare tid har det kommit nya typer av blinkersreläer som INTE är lastkänsliga. De är helt elektroniska och kan lätt anslutas till VTXen. De kostar runt 200-300 kr, men då slipper man allt skit med equalizers och motstånd. Dock måste du fortfarande ha dioderna för indikatorlampan.

Ett exempel på ett sådant relä är:

http://www.customdynamics.com/trick_fla ... OT_Flasher

Denna kostar en hundring drygt.

Hoppas detta gav lite kött på benen.

/Snake
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
robert_l
Wannabe
Inlägg: 46
Blev medlem: 04 nov 2009, 22:43
VTX-modell: VTX1800 2006

Re: Var sitter blinkersreläet?

Inlägg av robert_l »

Hoppsan förra bilden blev stor... Moderatorn please delete.. Jag repeterar med bättre pxs.

Totte;

Varje lampa du plockar bort behöver ersättas av ett motstånd. Dina orginalblinklampor är på 21w styck. Ohms lag ger att (jag tänker inte härleda det hela ) motståndet som krävs för att bränna 21w är R=U*U/P där U är spänningen(12volt) och P är effekten (21w, eller 42w om du tar både fram och bak). Det blir 6.8 ohm eller 3.4 för två.

Men notera att 42w är en hel del effekt att bränna bort. Det blir ordentligt varmt och du måste montera motstånden på någon som kan ta värme. Jag hade 2.2 ohms motstånd och monterade dom på en liten stål bit (se bilden) som fästes i skruven i ramen under höger kåpa för att transportera värmen in i ramen. Jorden sattes i ramen och blå resp brun ledare till plus på kabeln till höger och vänster bak.
Jag provade nypa ihop allt med en batteriklämma för att testa, och det fungerade finfint. MEN sedan blev jag lite lat och superlimmade och virade in allt i eltejp för fuktskydd. Och det visade sig att superlim och värme inte var en bra ide utan det släppte. Så efter ca 30 sekunder brann det (ingenting brann men eltejpen smälte och motståndet pajjade). Så nu blinkar mina blinker lika j:a snabbt i alla fall. Less på att fippla beställde jag ett plug´n play relä som rekomnderat av Gusten istället. Men det har inte dykt upp ännu, men jag återkommer.

R
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Var sitter blinkersreläet?

Inlägg av Orre »

robert_l skrev:Hoppsan förra bilden blev stor... Moderatorn please delete.. Jag repeterar med bättre pxs.
R
Klicka på "Ändra" och editera själv vet jag! (Den var lite väl stor ja...) :wink:
Bild
robert_l
Wannabe
Inlägg: 46
Blev medlem: 04 nov 2009, 22:43
VTX-modell: VTX1800 2006

Re: Var sitter blinkersreläet?

Inlägg av robert_l »

Går inte att ta bort bild tror jag... har försökt.

R
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Var sitter blinkersreläet?

Inlägg av Orre »

robert_l skrev:Går inte att ta bort bild tror jag... har försökt.

R
Jasså?..
Är det inte bara att radera [img] taggen?
Bild
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Var sitter blinkersreläet?

Inlägg av Nesse »

Fixat av Nesse...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
robert_l
Wannabe
Inlägg: 46
Blev medlem: 04 nov 2009, 22:43
VTX-modell: VTX1800 2006

Re: Var sitter blinkersreläet?

Inlägg av robert_l »

Så, efter idogt väntande fick jag mitt plug ’n play relä för LED blinkers från Custom Dynamics i USA. Men sicken anti-klimax! Det visar sig att denna mojäng enbart fungerar på VTX 02-05, och inte min 06… Jag hade inte rätt Plug för att kunna Playa. Så nu har jag en sådan till salu för 200kr om någon vill ha. (Svara med email)

Men fan den som ger sig. Efter ett nytt djupdyk i Elfa-katalogen, och nu gjorde jag det ordentligt från start och allt blev det rätt! Det verkar fungera klockrent. jag bifogar en gördetsjälv-guide som ni andra som undrade kan använda.

Robert
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar