Hjälp, VX- lådan rasat.

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Skriv svar
Skalman
Styrelsemedlem
Inlägg: 124
Blev medlem: 23 okt 2005, 18:47
VTX-modell: Honda VTX 1800
Ort: Gävle, VTX 1800. 02. Svart

Hjälp, VX- lådan rasat.

Inlägg av Skalman »

Hjälp!! Haveri vx-låda.
Min låda rasade efter 9300 mil"!!!! Finns det någon komplett motor att köpa in. Drevbyten k0ostar ca.25.000 tråkigt va. Hör av er.
Skalman
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Re: Hjälp, VX- lådan rasat.

Inlägg av snake »

Hur gick det till? Körde du?
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
Användarens profilbild
Toolbox
VTX-Shopen
Inlägg: 637
Blev medlem: 20 dec 2005, 12:31
VTX-modell: vtx 1800 2002
Ort: VTX 1800c -02 Dyltabruk Örebro
Kontakt:

Re: Hjälp, VX- lådan rasat.

Inlägg av Toolbox »

Tjena Skalman

inte roligt :(

jag hitta en komplett (krockad) cykel på denna site http://www.mctorget.se/

men det räckte inte med 25000:-

om du hittar en ny motor och vill sälja den gamla kan jag vara intresserad

Lycka till //Toolbox
Skalman
Styrelsemedlem
Inlägg: 124
Blev medlem: 23 okt 2005, 18:47
VTX-modell: Honda VTX 1800
Ort: Gävle, VTX 1800. 02. Svart

Re: Hjälp, VX- lådan rasat.

Inlägg av Skalman »

snake skrev:Hur gick det till? Körde du?
Tja Snake ska ge en kortfattad version av händelsen.
1800 c 02. På väg till stugan i Grebbestad i strålande solsken och utanför Kristinehamn kl 5.15 så skulle jag sakta ner för ett vägarbete på E18 och då small det till så att bakhjulet låste sig, tur att jag bara körde i ca:50 knyck. Så det vart transport hem till Gävle några dagar senare och jag kan ju inte vara utan hoj så jag köpte en HD SG. 07 för att ha något att åka på, jag vart inte speciellt imponerad av den Amrikanska mopeden. Måste ha en VTX till kommande säsong.
Skalman.
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Re: Hjälp, VX- lådan rasat.

Inlägg av snake »

Jösses, HD! Jag trodde du hade bättre omdöme än så :lol: Klart du ska ha en ny VTX!
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Hjälp, VX- lådan rasat.

Inlägg av Bobby »

snake skrev:Jösses, HD! Jag trodde du hade bättre omdöme än så :lol: Klart du ska ha en ny VTX!
Jo, men det är som när bilen pajjar och man får en liten nissan micra hyrbil. Han tog en dålig HD liksom :roll:
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
axa

Re: Hjälp, VX- lådan rasat.

Inlägg av axa »

snake skrev:Jösses, HD! Jag trodde du hade bättre omdöme än så :lol: Klart du ska ha en ny VTX!
Tjena snake !
Satt just och undrade lite vad det är för fel på vtx-lådorna???
Dom smäller och klonkar som bara faan då man växlar,det kan inta vara normalt. Japan skulle aldrig tillverka en sådan skitlåda om det inte fanns anledning till det, men vad är anledningen?????
Läste just att en låda på ca 9000 mil hade rasat :shock: :shock:
Jag har ägt många japanska bilar men lådbyte efter 9000 mil måste vara väldigt sälsynt,har svårt att tro att en mc skulle vara sämre. En gammal kompis till mej har en Guldwinge ( 1978 års modell )han har kört ca 50000 mil och där håller ladan fortfarande.

mvh Axa
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Re: Hjälp, VX- lådan rasat.

Inlägg av snake »

Lådan ska klonka. Jag vet att Yamaha (eller om det var Kavasaki) genomförde en marknadsundersökning om hur lådan skulle vara för att kunderna skulle gilla den. De flesta vill ha en "manlig" låda som lever rövare. Det är inget fel på den, den är gjord på det viset. Honda gör ju även Guldvinge lådor som är lena som sammet, så dom har kompetensen att göra mjuka lådor. Dock inte på VTX som ska kännas lite rå. Att den klonkar och låter illa betyder inte att den slits mer än normalt. I en annan undersökning så skruvade man sönder en massa lådor av olika fabrikat och det visade sig att en BMW, med mycket skramlig låda, var den som påvisade minst slitage. Jag tror inte det finns någon korrelation mellan klonkig låda och kort livslängd. Honda vet vad dom gör.

Det är ju många faktorer som kan påverka livslängden på en låda. Oljekvalitet, serviceintervall, körstil, fabrikationsfel etc. Jag har aldrig hört att det skulle vara vanligt att lådorna rasar på VTXer. Jag har hört talas om kanske 1 eller 2 under alla år som jag haft VTX. Även nya bilar har enstaka exemplar där lådor rasar efter kort tid.

Oroa er inte över lådan. Kör så det ryker och njut av hojen. En VTX är gjord för att köras hört och ska klonka och leva rövare så vi skrämmer gamla tanter och gubbar i hatt. :P
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Hjälp, VX- lådan rasat.

Inlägg av Raffe Gbg »

Håller med om att Hondas lådor sällan är något problem. När jag t ex köpte min Shadow ny 2003 berättade snubben i affären om den 5-åriga garantin på motor och låda, och han tillade att det är inga problem för Honda att lämna den garantin för dom på Honda i Göteborg hade aldrig varit med om att något hade gått sönder om inte grejerna hade missbrukats grovt, och knappt ens då.
Men har man otur och får ett måndagsexemplar kan allt gå sönder. Med detta sagt pajar la min låda nästa gång jag är ute och åker.. :?
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Hjälp, VX- lådan rasat.

Inlägg av Orre »

snake skrev:En VTX är gjord för att köras hört och ska klonka och leva rövare så vi skrämmer gamla tanter och gubbar i hatt. :P
Jo hujeda mig!! :shock: Dessa VTX-rövare!... Bild Efter att ha tappat hatten ett flertal gånger :!: måtte jag till slut sätta mig PÅ hojen! -Och vilken hoj!! Bild

Den där klonkingen lider jag dock inte av som förare! Det GÅR att köra smidigt med dom flesta fordon grabbar!! :wink: :lol:
Och det där hemska med "rasad låda"... Jo det är ju några timmars jobb, men det är ju bara några kugghjul!... :twisted:
Nejdå, så klart det är skitsurt!! Men det är nog sällan det är material-fel från Japan! Dock kan man köra ihjäl vad som helst!.. :roll:
Kör hel-syntetisk märkes-olja så är mycket gjort! Och kör med KÄNSLA!! -Mina 5 øre- :wink:
Bild
Skalman
Styrelsemedlem
Inlägg: 124
Blev medlem: 23 okt 2005, 18:47
VTX-modell: Honda VTX 1800
Ort: Gävle, VTX 1800. 02. Svart

Re: Hjälp, VX- lådan rasat.

Inlägg av Skalman »

Tjena gubbar!
Jag startade upp denna tråd om min rasade låda. det finns många teorier som vanligt om varför och jag måste väl tillstå att jag inte är den som fiskör precis. Hojen är för min del ett instrument som speglar tanke o handling samt en hel del image.
Nu säljer jag min hoj i befintligt skick till högstbjudande.
Har några hojar på gång (VTX).
God jul på er
Skalman
Användarens profilbild
Toolbox
VTX-Shopen
Inlägg: 637
Blev medlem: 20 dec 2005, 12:31
VTX-modell: vtx 1800 2002
Ort: VTX 1800c -02 Dyltabruk Örebro
Kontakt:

Re: Hjälp, VX- lådan rasat.

Inlägg av Toolbox »

Har du fått något bud?

Bilder på moppen?

//Toolbox
Skriv svar