Bromsbelägg

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Skriv svar
Zäta

Bromsbelägg

Inlägg av Zäta »

Måste byta belägg till nästa säsong. Förslag på bra sorter som är prisvärda.

Tomten kommer med hårda VTX-klappar till alla bikers.
Användarens profilbild
MC
Regionskontakt Södermanland
Inlägg: 1010
Blev medlem: 01 nov 2005, 13:16
VTX-modell: Laserblå 1800C-02
Ort: ESKILSTUNA

Re: Bromsbelägg

Inlägg av MC »

[quote="Zäta"]Måste byta belägg till nästa säsong. Förslag på bra sorter som är prisvärda.

Hallå där gasa mer & bromsa mindre så slipper ni byta belägg så ofta :D
Zäta

Inlägg av Zäta »

:twisted: Kör som sig bör men tar även hänsyn till mina medtrafikanter som inte ser blixten när den kommer :twisted: :twisted:
Gäst

Re: Bromsbelägg

Inlägg av Gäst »

Tjena Kör själv med ebc bromsbelägg är mycket nöjd kostar 368 på mekonomen pruta det gjorde jag fick 20%.Bromsklossarna heter EBC HH261 Det är samma fram som bak säger något annat be dom gå och kolla sin syn enda som skiljer dom åt är ett litet utformning i ändarna Mvh Pommen :lol:
Användarens profilbild
birdie
Oinvigd mästare
Inlägg: 378
Blev medlem: 11 okt 2005, 14:22
VTX-modell: Svart VTX 1800C, -05
Ort: Jönköping
Kontakt:

BromsbeläggBromsklossar

Inlägg av birdie »

Tja,

Ni som har stenkoll...

Jag utgar fran att bromsarna (bromsbelägg/bromsklossar) kontrolleras vid 1200-mila servicen. Ingen sa nagonting om slitna bromsbelägg/bromsklossar nar jag hamtade hojen efter servicen, sa jag utgar fran att allt ar okej.

Hur langt kan man kora vid "normal korning" innan man maste byta bromsbelägg/bromsklossar? Jag har inte markt av nagonting, utan ar bara intresserad av hur langt man kan kora innan det ar dags for byte.

/birdie
Never up - never in!
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Re: BromsbeläggBromsklossar

Inlägg av Gusten »

birdie skrev:Tja,

Ni som har stenkoll...

Jag utgar fran att bromsarna (bromsbelägg/bromsklossar) kontrolleras vid 1200-mila servicen. Ingen sa nagonting om slitna bromsbelägg/bromsklossar nar jag hamtade hojen efter servicen, sa jag utgar fran att allt ar okej.

Hur langt kan man kora vid "normal korning" innan man maste byta bromsbelägg/bromsklossar? Jag har inte markt av nagonting, utan ar bara intresserad av hur langt man kan kora innan det ar dags for byte.

/birdie
Jag körde 5000 mil innan jag bytte... :lol:
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Jag har kört 2200 mil och klossarna är fina. Det finns en märkning på klossarna så man kan kontrollera om det är dags att byta. Den märkningen kan man se fast hjulet sitter på.

Det beskrivs på sidan 3:19 i servicehandboken.

SWE bytte vid 200 mil, men det berodde på att han inte fattade att kopplingen satt på vänster sida.
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Inlägg av Gusten »

snake skrev:Jag har kört 2200 mil och klossarna är fina. Det finns en märkning på klossarna så man kan kontrollera om det är dags att byta. Den märkningen kan man se fast hjulet sitter på.

Det beskrivs på sidan 3:19 i servicehandboken.

SWE bytte vid 200 mil, men det berodde på att han inte fattade att kopplingen satt på vänster sida.

:lol: :lol: :lol: :lol:
Vilken tiopoängare...det är därför som SWE:s hoj ser så låg ut fram när han kör :roll:
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Så här ser man slitaget:

Bild
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Re: Bromsbelägg

Inlägg av Knodden »

Gäst skrev:Tjena Kör själv med ebc bromsbelägg är mycket nöjd kostar 368 på mekonomen pruta det gjorde jag fick 20%.Bromsklossarna heter EBC HH261 Det är samma fram som bak säger något annat be dom gå och kolla sin syn enda som skiljer dom åt är ett litet utformning i ändarna Mvh Pommen :lol:
Hallå!

Medans jag ändå håller på o fixar med bromsarna tänkte jag att efter 8 år (2800mil) kosta på mig nya bromsbelägg.
Köpte SBS 735HS FR på Mekonomen. Fick ge 570:- till båda sidorna.
När jag sedan monterade de nya så mätte jag orginalbeläggen och kom fram till ca 30% slitage på nästan 3000 mil! 8)

Slår man ihop beläggen och mäter hade de nya en tjocklek på 16mm (8mm st) mina "slitna" ENDAST 14mm så ca 1mm per belägg är borta och beläggens orginaltjocklek är ca 3mm (slityta)

Nu väntar jag bara in mina nya slangar! :yahoo:

Kör mer bromsa MINDRE!
Rock on!
// Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Skriv svar