Tändningsbekymmer??

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

shysing

Tändningsbekymmer??

Inlägg av shysing »

Hej!

Drog iväg i den goa värmen igår utan bekymmer och plötsligt börjar fanskapet misstända och smälla som fan, hade som väl inte kommit så långt så jag kunde hacka och hoppa mej hem till tonerna av ett artilleri. Väl hemma noterade jag att en tändhatt satt på sniskan och trodde problemet var löst men icke! Har någon en susning om vad som kan ha hänt? Har kollat kablar efter bästa förmåga och tycker det såg ok ut men kan säkert missat nått. Har försökt fixa till jorden efter "best practise".

Har någon varit med om nått liknande eller har ett rutinerat tips på vad det kan vara är jag mycket tacksam...

Hojen är utrustad med power commander kanske bör nämnas, luft och buller med men det borde väl vara av mindre vikt...

/shysing
Användarens profilbild
night rider
Wannabe
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 sep 2008, 08:49
VTX-modell: vtx 1800.2002
Ort: Skänninge

Re: Tändningsbekymmer??

Inlägg av night rider »

tja man kan ju alltid skruva bort stiften o kolla vilket som är fuktigt om man inte har något nytt stift kan man alltid flytta om stiften o prova, det är väl något att börja med
shysing

Re: Tändningsbekymmer??

Inlägg av shysing »

Ska fanimej byta stiften i morgon så får vi se om det blir bättre.
Kopplade bort power commandern och felet bestod så den var det i alla fall inte...
Användarens profilbild
XY
Guru prospect
Inlägg: 1145
Blev medlem: 08 maj 2006, 12:49
VTX-modell: Tidigare VTX 1800C, 2006
Ort: Älvsjö

Re: Tändningsbekymmer??

Inlägg av XY »

Tror att Toolbox har något liknande problem....?

/XY
Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Re: Tändningsbekymmer??

Inlägg av snake »

Kontrollera också att batterikablarna sitter som de ska. Ett liknande fel har tidigare rappoterats som visade sig vara en glapp minuskabel på batteriet.

Lyser/blinkar FI-lampan på kontrollpanelen?
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
Användarens profilbild
Ryssen
Regionskontakt Västernorrland
Inlägg: 586
Blev medlem: 28 aug 2005, 19:46
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Sundsvall Kör 1800 VTX Grön
Kontakt:

Re: Tändningsbekymmer??

Inlägg av Ryssen »

Tja
Sitter uppe i Sundsvall med exakt samma problem,Hojen misständer och bluddrar på låga varv får för mej att den inte förbränner soppan riktigt då man kan känna en svag bensin lukt från luftfiltert,på tomgången går den 30-45 sek sen stannar jävulskapet :shock:
går som den ska först efter att man kommer upp i ca 130 km/h Har kollat jorden bytt stiften och det gjorde ingen skillnad.
Börjar bli smått desperat nu Fjävla lampan indekerar ingenting....Hör av mej här när/om jag hittar felet.
shysing

Re: Tändningsbekymmer??

Inlägg av shysing »

Kollade batterikablarna och dom kändes bra, ska kanske dra om dom och gegga in dom med lite batteripolsfett ändå..

FI lampan är helt släkt (med vem vet jag inte.. :) )
Användarens profilbild
Peo
Regionskontakt Stockholm
Inlägg: 1373
Blev medlem: 09 nov 2005, 20:42
VTX-modell: VTX 1800 C 2005 Röd
Ort: Bandhagen, Stockholm

Re: Tändningsbekymmer??

Inlägg av Peo »

hmmm, ni kanske har hört om mina problemo tidigare. en kabel hade lossnat å ramlat ner på avgassidan och blivit sönderbränd. hojen gick men jävligt illa å lag av ibland.
tog ett bra tag innan jag hittade det felet. det var 2 kablar till Power C som hade blivit brända.
nu är dom skadade kablarna utbytta mot nya hela saker och hojen går som den ska igen.
det är förhoppningsvis inte samma peoblemo med era hojar men ni kan väl kolla era sladdar......
lycka till.... 8)
Nu är säsongen på G igen. 8)
Lufta era däck ofta och kör med hjärna å tänk. :thinking:
Ses utefter vägarna å på träffar :good:
Användarens profilbild
Geronimo
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 660
Blev medlem: 03 nov 2005, 10:13
VTX-modell: VTX 1300, 2006
Ort: Henån

Re: Tändningsbekymmer??

Inlägg av Geronimo »

Hade liknande problem frö några år sedan. Bytt etändstift och det funka direkt. Tydligen kan man skifta tändstiften tillfälligt för att kolla om man inte har några hemma. Man ska skifta höger fram med höger bak samt samma vänster dito. Eller så kan man skifta de främre samt de bakre. M.a.o. inte skifta diagonalt.
Low, long and fat
Användarens profilbild
XY
Guru prospect
Inlägg: 1145
Blev medlem: 08 maj 2006, 12:49
VTX-modell: Tidigare VTX 1800C, 2006
Ort: Älvsjö

Re: Tändningsbekymmer??

Inlägg av XY »

Geronimo skrev:Hade liknande problem frö några år sedan. Bytt etändstift och det funka direkt. Tydligen kan man skifta tändstiften tillfälligt för att kolla om man inte har några hemma. Man ska skifta höger fram med höger bak samt samma vänster dito. Eller så kan man skifta de främre samt de bakre. M.a.o. inte skifta diagonalt.
Låter som en beskrivning av militär förflyttning med skarpladdade vapen...
:shock: /XY
Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Tändningsbekymmer??

Inlägg av Bobby »

Ryssen skrev:Tja
Sitter uppe i Sundsvall med exakt samma problem,Hojen misständer och bluddrar på låga varv får för mej att den inte förbränner soppan riktigt då man kan känna en svag bensin lukt från luftfiltert,på tomgången går den 30-45 sek sen stannar jävulskapet :shock:
går som den ska först efter att man kommer upp i ca 130 km/h Har kollat jorden bytt stiften och det gjorde ingen skillnad.
Börjar bli smått desperat nu Fjävla lampan indekerar ingenting....Hör av mej här när/om jag hittar felet.
När vi skulle upp från Tjörn så kom det ordentliga rökmoln från din hoj, så du vet. :roll:
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Sidewagon
Senior adept
Inlägg: 276
Blev medlem: 29 aug 2005, 14:00
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Uppsala, kör VTX 02 2,0 liter

Re: Tändningsbekymmer??

Inlägg av Sidewagon »

Tja
Jag hade liknande problem förra året och då var det PC som tappat minnet och Ryssen hoj har stått länge så prova och mappa om den,jag köpte sen en ny för den gamla tappade minnet stup i ett.
Regards
Sidewagon
shysing

Re: Tändningsbekymmer??

Inlägg av shysing »

Bettan is back on track!!! 8)

Stiftbyte i bregottfabriken gjorde susen, har aldrig gått så jämnt och bra.

Tack för alla tips, nu drar vi till Norge!!!

/shysing
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4388
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Tändningsbekymmer??

Inlägg av Nesse »

Sidewagon skrev:... för den gamla tappade minnet stup i ett.
Regards
Sidewagon
Don efter person... :twisted:
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Re: Tändningsbekymmer??

Inlägg av Knodden »

Nesse skrev:
Sidewagon skrev:... för den gamla tappade minnet stup i ett.
Regards
Sidewagon
Don efter person... :twisted:
Kan det vara därav att du kör med ren Hårdvara (nål o tråd typ) som inte KAN tappa minnet eller??
Akta så du inte sticker dig bara...
// Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Skriv svar