Däck igen...

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Däck igen...

Inlägg av Orre »

Raffe Gbg skrev:Hej gubbs. Jag kan inte låta bli att undra hur fasen somliga kör egentligen. Ett däck börjar vibrera om man kör över 200 knyck... jaha.. och hur ofta gör man det, och varför? Gillar man sådana hastigheter har man i min värld valt helt fel hoj för det första, för det andra har man antagligen en dödslängtan. Fast det kanske var ett skämt som jag inte riktigt fattade? *hmm*
Och får man inte ens ut 1000 mil av ett däck kanske man ska fundera mer över sin körstil än över däckets kvalitet. Det är å andra sidan mycket bra att dela med sig av erfarenheter om olika däcktypers egenskaper. Hala däck kan t ex få nackhåren att resa sig emellanåt. Detta är vad jag tycker. /Raffe
Jag håller med dej Raffe! Jag har minsann sett den där Västerlanda och hans vildmannskörning!! Oj-oj-oj... Den gubben är minsann inte helt redig! Jag tror till och med att han bromsar med frambromsen samtidigt som han spinner med bakhjulet! -Och det i över 200 knyck!! :shock: :shock: :shock: Herrejävlar vilken körstil... Rena Arto Nyqvist! Det är minsann inte konstigt att däcken slits fort!! :lol: :lol: :lol:

@Hasse-c. Roadsmart däcket finns per i dag inte alls i 16". Katalog HÄR.

@Nesse. Tycker det verkar som om alla upplever Dunlopen hala på vått!... Ingen speciellt god reklam! :roll:
Kanskje det där nya däcket som Hasse-c pratar om är bätter?.. Fast det enligt katalogen inte finnes i 15" och 19" heller...

@Västerlanda den vilde. Blir lite osäker är du gör så god reklam för Metzeler däcket.. Fast alba tyckte ju precis motsatt!? hmmm... :?: :roll:

Alla däck tar ju slut hur man än vrider och vänder på det! Och på bågen väljer jag utan tvivel grepp framför hållbarhet! Kanskje man ser på det annorlunda om man skulle köra touringcykel jorden runt eller så?...
Det är väl ganska uppenbart att faktorerna hållbarhet och grepp hänger ihop! Jag ska dock inte vinna nåt roadracinglopp med VTX'en, men den ska jammen inte köras som om man vore nå'n "gubbe med hatt" heller!... :roll: :mrgreen: :twisted:

Undrar om jag inte måste köpa Avon's ormdäck ändå bara för att prova... Bl.a. DETTA ser ju bra ut!..

Orre
Bild
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Däck igen...

Inlägg av Västerlanda »

TACK Orre 8)
Vi ses om 2 veckor. DÅ ska vi prova fästet på våra "märkesdäck" :twisted: :twisted: OM jag har ngt mönster kvar då. :wink: :wink:
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Däck igen...

Inlägg av Bobby »

Jag väntar på 2 tuber 3m 5200 för att täta mina fälgar och skippa slangar. Sen kränger jag på ett General Grabber UHP som står i garaget och retas.

Ni VET att jag hör av mig när det är klart :twisted:
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Däck igen...

Inlägg av Orre »

Ja jag kör på slicks nu så... Vilket grepp! Ni har inte en sjans! :twisted:
Bild
Användarens profilbild
Martin
Guru prospect
Inlägg: 1300
Blev medlem: 01 nov 2005, 20:55
VTX-modell: VTX1300 2004
Ort: Skövde

Re: Däck igen...

Inlägg av Martin »

På tal om "gubbe med hatt", va var det på din skalle i Tjörn, Orre. Skämt åtsido, all information om däck, gällande livslängd och grepp, och andra otrevligheter som kan uppkomma vid färd med våra ögonstenar , ÄR värdefull information för oss alla. Sen är det ju upp tilll var och en att välja vad de vill.
Själv så åker jag med vita däck-sidor i lugn takt. Aldrig över hastighets-begränsningen. Är det 90+90 så går det i denna hastighet, en skylt på varje sida så måste man väl addera??
Martin
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Re: Däck igen...

Inlägg av Gusten »

Jag har provat både originaldäcken samt Metzeler 880 Marathon och tycker att bak är Metzeler bättre än orginal men fram så gillade jag inte Metzeler på grund av "glid" på framhjul vid lite press i kurvorna. Origandäcket (Dunlop) slits fort men har bra fäste.Med min körstil så får jag ut 1200-1300 mil på Metzeler bakdäck och lika mycket på framdäck original.Man brukar säga att det går 2 bakdäck på ett framdäck, men det stämmer inte på min körstil :wink:

Gusten 8) 8) 8)
VTX 1800 svart 2007 FAT ASS
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Däck igen...

Inlägg av Nesse »

Martin skrev:...Är det 90+90 så går det i denna hastighet, en skylt på varje sida så måste man väl addera??
Martin
Japp och kör man 70 på en 90 sträcka så har man det till godo sedan på t ex en 50-sträcka... det har jag sett hos många lastbils-, buss- och bilförare.

Gusten: Du sliter väl 3 bakdäck per framdäck...?
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Re: Däck igen...

Inlägg av Gusten »

Gusten: Du sliter väl 3 bakdäck per framdäck...?[/quote]



ja det beror på humöret :twisted: :twisted:

Gusten 8) 8) 8)
VTX 1800 svart 2007 FAT ASS
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Däck igen...

Inlägg av Västerlanda »

Det är riktigt GUSTEN :wink:
Varför ha en 1800 o inte använda höger rullen :?: :?: :lol: :lol:
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Däck igen...

Inlägg av Orre »

Hörrudu Martin! :evil: Jag snackar här om "Gubbe Med Hatt"! Inte om käck och förnuftig ungdom med klassisk huvudbonad i tidlös design!... :!:
Bild
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Re: Däck igen...

Inlägg av snake »

Slipp däckslitage! Kör cykeln på trailer, så spar ni både däck och mil på mätaren. Varför åka hoj, när man kan ta den på släp och slippa sitta i regnet och frysa :?: :?: Hellre åker jag SAAB och kan lyssna på Britney Spears.

Gusten, du verkar ju inte helt klok. Snart 10.000 mil på en VTX. Stackars sate. Jag får ont i ryggen av att åka SAAB.

Nej, gör som SWE. Sälj cykeln medans ni åtminstone kan få ut ett par tusen för den. Med undantag för Toolboxs båda rishögar. De går nog inte att sälja. Och Ryssens och Sidowaggans som inte har rullat en meter på två år. Hur svårt kan det vara att byta en skärm?

Nesse, din cykel hinner väl ruttna i virket innan du ens slitit ut ett bakdäck? Du kan ju ändå inte spinna loss med en 1300, så slitaget lär ju bli minimalt. Kör så det ryker, om du nu hittar hem efter dina irrfärder.

Har jag missat att förolämpa någon? I så fall ber jag om ursäkt å det ödmjukaste. :wink:

Vänligen,

Snake
Senast redigerad av snake den 30 aug 2009, 22:35, redigerad totalt 5 gång.
Anledning: Kom på en förolämpning till. I högform!
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Däck igen...

Inlägg av Nesse »

Snake: stäng tanklocket, det är inte lämpligt att dra i sig bensinångorna... (ja ja, jag vet att det är ända sättet för dig att få någon form av bensinförbrukning)
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Sidewagon
Senior adept
Inlägg: 276
Blev medlem: 29 aug 2005, 14:00
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Uppsala, kör VTX 02 2,0 liter

R: Däck igen...

Inlägg av Sidewagon »

Och Ryssens och Sidowaggans som inte har rullat en meter på två år. Hur svårt kan det vara att byta en skärm?
Skrev ormen :roll:
Nä du grabben kom igen när du passerar 1000 mila servicen,min har gått 6000 tusen drygt :roll:
Koncentrera dig på blöjorna istället :lol:
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Re: Däck igen...

Inlägg av Gusten »

Gusten, du verkar ju inte helt klok. Snart 10.000 mil på en VTX. Stackars sate. Jag får ont i ryggen av att åka SAAB.


Ja varför köper man en VTX om man inte ska använda den :?: :?: :?: :mrgreen:

Gusten 8) 8) 8)
VTX 1800 svart 2007 FAT ASS
Användarens profilbild
Toolbox
VTX-Shopen
Inlägg: 637
Blev medlem: 20 dec 2005, 12:31
VTX-modell: vtx 1800 2002
Ort: VTX 1800c -02 Dyltabruk Örebro
Kontakt:

Re: Däck igen...

Inlägg av Toolbox »

snake skrev: Nej, gör som SWE. Sälj cykeln medans ni åtminstone kan få ut ett par tusen för den. Med undantag för Toolboxs båda rishögar. De går nog inte att sälja. Och Ryssens och Sidowaggans som inte har rullat en meter på två år. Hur svårt kan det vara att byta en skärm?

Snake

Du snackar skit du skrotpriset har gått upp 850kg x 12:- (har fått ett bud av Stena metall) :D
Skriv svar