Power Commander eller vad???

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarens profilbild
Peo
Regionskontakt Stockholm
Inlägg: 1373
Blev medlem: 09 nov 2005, 20:42
VTX-modell: VTX 1800 C 2005 Röd
Ort: Bandhagen, Stockholm

Power Commander eller vad???

Inlägg av Peo »

8) Har ju bara en undran om det är några som är på G att köpa in eller har köpt in något bra system till sin hoj för att få en bättre gång?
Jag håller på å letar på olika ställen för att få fram ett bra pris tillsammans med en polare.... Hör av er ni som har info om detta.....
Peo 8)
Användarens profilbild
Ryssen
Regionskontakt Västernorrland
Inlägg: 586
Blev medlem: 28 aug 2005, 19:46
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Sundsvall Kör 1800 VTX Grön
Kontakt:

Inlägg av Ryssen »

Tja Peo
Kolla på USA sida dom har ett billigare och bredare utbud än Sverige
Mvh Ryssen
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Jag har ett system fråm High Performance Products (HPP). Det är "closed loop", dvs. använder o2 sensorn för att själv justera bränsletillförseln. Man behöver alltså inte "mappa" om sin styrdator varje gång man byter avgassystem eller insug.

Om du vet att du bara kommer att ha en (1) konfiguration av avgas och insug, köp Power Commander och mappa den på ett DynoJet center. Då får du bäst prestanda.

Om du vill byta prylar titt som tätt, köp ett "closed loop" system ala HPP. Lite sämre prestanda, men bekvämt.

Ingen av de styrboxar som finns på marknaden reglerar tändnings-timingen. De justerar bara pulslängden på bränsleinjektorerna för att få optimal luft/bränslekvot. Lite primitivt, men ger bra resultat i alla fall. Jag kan nästan förstå varför ingen har vågat ge sig på tändningsvinkeln. VTXen saknar "knack sensor" så styrdatorn vet alltså inte när tändningen har justerats fram FÖR långt. En modern bil justerar ju tändningen tills den börjar knacka och sedan backar den tändningen precis så att det tystnar. Det vore en stor risk att mixtra med tändning utan att veta om man får knack eller ej. Motorn rasar :x :x
Användarens profilbild
Peo
Regionskontakt Stockholm
Inlägg: 1373
Blev medlem: 09 nov 2005, 20:42
VTX-modell: VTX 1800 C 2005 Röd
Ort: Bandhagen, Stockholm

Inlägg av Peo »

Ryssen skrev:Tja Peo
Kolla på USA sida dom har ett billigare och bredare utbud än Sverige
Mvh Ryssen
8)
hej där...
vi har kollat en massa sidor i usa.. men det finns ju så helvetes många...hehehe. så det vore ju bra å få höra om nån har erfarenhet av någon seriös handlare over där...
Användarens profilbild
Peo
Regionskontakt Stockholm
Inlägg: 1373
Blev medlem: 09 nov 2005, 20:42
VTX-modell: VTX 1800 C 2005 Röd
Ort: Bandhagen, Stockholm

Inlägg av Peo »

snake skrev:Jag har ett system fråm High Performance Products (HPP). Det är "closed loop", dvs. använder o2 sensorn för att själv justera bränsletillförseln. Man behöver alltså inte "mappa" om sin styrdator varje gång man byter avgassystem eller insug.

Om du vet att du bara kommer att ha en (1) konfiguration av avgas och insug, köp Power Commander och mappa den på ett DynoJet center. Då får du bäst prestanda.

Om du vill byta prylar titt som tätt, köp ett "closed loop" system ala HPP. Lite sämre prestanda, men bekvämt.

Ingen av de styrboxar som finns på marknaden reglerar tändnings-timingen. De justerar bara pulslängden på bränsleinjektorerna för att få optimal luft/bränslekvot. Lite primitivt, men ger bra resultat i alla fall. Jag kan nästan förstå varför ingen har vågat ge sig på tändningsvinkeln. VTXen saknar "knack sensor" så styrdatorn vet alltså inte när tändningen har justerats fram FÖR långt. En modern bil justerar ju tändningen tills den börjar knacka och sedan backar den tändningen precis så att det tystnar. Det vore en stor risk att mixtra med tändning utan att veta om man får knack eller ej. Motorn rasar :x :x
hej där Snake!
tack för dina uppgifter.. jag ska byta avgassystem å senare även byta till lite bättre luftintag... vill få tag på nå bra å snyggt på den sidan å har inte hittat nått sånt ännu.. men du kanske vet vart det finns läckra såna?
om man tar hand om insuget lute senare kan man väl ställa om konfig. vid det tillfället...
Peo 8)
Användarens profilbild
Peo
Regionskontakt Stockholm
Inlägg: 1373
Blev medlem: 09 nov 2005, 20:42
VTX-modell: VTX 1800 C 2005 Röd
Ort: Bandhagen, Stockholm

Inlägg av Peo »

Peo skrev:
Ryssen skrev:Tja Peo
Kolla på USA sida dom har ett billigare och bredare utbud än Sverige
Mvh Ryssen
8)
hej där...
vi har kollat en massa sidor i usa.. men det finns ju så helvetes många...hehehe. så det vore ju bra å få höra om nån har erfarenhet av någon seriös handlare over där...
hej igen...
har nu fått kontakt med en vän på Hawaii som ska kolla efter mina grejor.
så det blir nog ett inköp av power C III därifrån. har hittat ett under 300 dollar. låter väl helt okej, eller.
hare isfritt / Peo 8)
Användarens profilbild
Ryssen
Regionskontakt Västernorrland
Inlägg: 586
Blev medlem: 28 aug 2005, 19:46
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Sundsvall Kör 1800 VTX Grön
Kontakt:

Inlägg av Ryssen »

Tja Peo

Kom ihåg att din vän måste skriva att det är en gåva under 50 $ annars
åker du på en massa jävla skatt.
Bra oxså om han bryter förpackningen och inte skickar den i en ny orginal kartong. man kan aldrig vara nog försiktig. :lol:
Mvh Ryssen
Sanell

Inlägg av Sanell »

Finns på ebay.com för $230, har själv varit i kontakt med säljaren och han skickar DHL till Sverige. Tyvärr så vill han inte skriva ner värdet varför man får räkna med tull och moms.

Kolla här: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/VTX-1800 ... dZViewItem
Användarens profilbild
Peo
Regionskontakt Stockholm
Inlägg: 1373
Blev medlem: 09 nov 2005, 20:42
VTX-modell: VTX 1800 C 2005 Röd
Ort: Bandhagen, Stockholm

Inlägg av Peo »

Ryssen skrev:Tja Peo

Kom ihåg att din vän måste skriva att det är en gåva under 50 $ annars
åker du på en massa jävla skatt.
Bra oxså om han bryter förpackningen och inte skickar den i en ny orginal kartong. man kan aldrig vara nog försiktig. :lol:
Mvh Ryssen
hej där igen ryssen!
en jävla massa skatt säger du? hmm, vet du hur mycke det brukara vara?
har hört en del som beställer själva också å att det skrivs som en gåva..
Peo
Användarens profilbild
Peo
Regionskontakt Stockholm
Inlägg: 1373
Blev medlem: 09 nov 2005, 20:42
VTX-modell: VTX 1800 C 2005 Röd
Ort: Bandhagen, Stockholm

Inlägg av Peo »

Sanell skrev:Finns på ebay.com för $230, har själv varit i kontakt med säljaren och han skickar DHL till Sverige. Tyvärr så vill han inte skriva ner värdet varför man får räkna med tull och moms.

Kolla här: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/VTX-1800 ... dZViewItem
hej där Sanell..
helt klart det bästa priset som du hittat.... har du hört nån som köpt den vägen då å fått vad dom ska ha?
mvh... Peo
Sanell

Inlägg av Sanell »

Har själv ropat in massor med grejor från både Ebay Tyskland och Ebay USA och det har aldrig varit några problem. Faktum är att jag just precis ropat in en helt ny PCIII från USA: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... AMEWN%3AIT

Men du bör skaffa dig ett PayPal konto för att underlätta betalningen.
Thomsson

Goo gång

Inlägg av Thomsson »

Hej!
Jag har Vance&Hines(Big Shot)
Kuryakin(Pro Hyper Charger)
Powercomander.
Bänkad(Dynojet)
Enormt Göööttt på låga som höga varv
Mvh Thomsson!
Användarens profilbild
Peo
Regionskontakt Stockholm
Inlägg: 1373
Blev medlem: 09 nov 2005, 20:42
VTX-modell: VTX 1800 C 2005 Röd
Ort: Bandhagen, Stockholm

Inlägg av Peo »

Sanell skrev:Har själv ropat in massor med grejor från både Ebay Tyskland och Ebay USA och det har aldrig varit några problem. Faktum är att jag just precis ropat in en helt ny PCIII från USA: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... AMEWN%3AIT

Men du bör skaffa dig ett PayPal konto för att underlätta betalningen.
låter som en bra idé att leta där.. ska kolla, tack för tipset Sanell...
Peo
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Nu finns den nya HPP från World Thunder att köpa. Det är ett "closed loop" system till skillnad från Power Commander som kräver mappning.

Boxen finns på:

http://www.worldthunderempire.com/hondavtx.html

Den har bytt namn och förbättrats, men jag har den gamla varianten (HPP).

Den är ganska dyr... $525. En Power Commander kostar ung. hälften.

Jag håller faktiskt med Word Thunder när dom skriver att "ingen kör normalt på samma sätt som i en dyno".
Dvs. när man trimmar in en Power Commander så gör man det med "full gas". Normalt så cruisar man fram, och det är då som en ett "closed loop" (slutet system med lamda sond) kommer till sin rätt. Den trimmar in luft/bränsleblandningen till exakt rätt mängd så att man får bäst bränsleekonomi. Lambda sonden känner om det finns syre kvar i avgaserna, vilket tyder på att förbränningen inte varit fullständig och ökar bränsletillförseln något. Denna justering görs flera gånger per sekund. Det är så alla moderna bilar (och orginal VTX) fungerar. En Power Commander sätter detta finurliga system ur spel.

/snake
Janne

Inlägg av Janne »

:? :mrgreen: Eftersom en annan är grön på detta ämne kommer fler frågor angående world thunders fuel processor( dyrast o bäst ?), finns det fler (closed loop) har sett cobras vet ej om den är closed eller är det bara att betala och se glad ut.
Janne
Röd VTX-05
Skriv svar