Lufta bromsarna?!

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Re: Lufta bromsarna?!

Inlägg av Knodden »

Hej alla luftare.

Fick tipset att man skaffar sig en hederlig gammal oljekanna (ny och gärna olackerad) så fyller man helt enkelt systemet genom att pumpa in bromsvätskan bakifrån. Sedan får man säkert lufta något på sedvanligt maner fast det borde vara ett minimum.
Är lite osäker på hur det fungerar med kombisystemet, men det kommer jag säkert på.

Så nu skall jag jaga en oljekanna..
// Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Re: Lufta bromsarna?!

Inlägg av snake »

Ärade VTX-bikers. Oljekanna och pumpa bakifrån. Låter mer som en sextips än ett mektips. Bit nu i det sura äpplet och inverstera i en dylik sug. Är ni 3-4 som delar så kostar ju utrustningen mindre än vad bromsoljan kostar (per person).
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Lufta bromsarna?!

Inlägg av Västerlanda »

snake skrev:Ärade VTX-are. Bit nu i det sura äpplet och inverstera i en dylik sug. Är ni 3-4 som delar så kostar ju utrustningen mindre än vad bromsoljan kostar (per person).
KÖPA olja!!!!!! Vi tänkte filtrera o använda varandras. :roll: :roll: :roll:
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Lufta bromsarna?!

Inlägg av Orre »

Hoj!

Vaacuum-luftaren som snake beskriver är absolut överlägsen! Använder den så gott som dagligen, och kunde inte vara utan!!

Problemet är ju att luften vill upp till behållaren, samtidigt som du försöker att pumpa den ner och ut genom nippel'n i oket.... Där kommer tekniken som Knodden beskriver in i bilden! -Det är naturligtvis helt riktigt att spruta in olja nerifrån, och därmed få med sig luften upp! Det är tyvärr en del problem med denna lösningen också, då man måste spruta/pumpa på ett sätt så det inte kommer med någon luft, samtidigt som man måste ta vara på den olja som du sprutar upp i behållaren utan söl! (Bromsvätska är effektiv lack-bortagning!) Dessutom kan det vara svårare att få med sig den olja (och luft) som finnes i broms-pumpen.

Dock ser jag att både luftaren från Biltema och Autoexperen saknar en "gren" för att ta dubbla främre broms-ok. Fast en så'n kan man så klart göra själv...
Jag använder (och sälger) den här från SBS. Den kostar (tyvärr) till er ca. SEK.1300,- med frakt. (Ser ut som den är helt lik som Autoexpertens, fast med grenkoppling till dubbla bromsok)
Bild

Ps.
Bromsvätska tar till sig vatten! (kondens) Det är därför den absolut borde bytas typ varannat år,(tilsammans med gaffel-oljan) oavsätt hur mycket eller lite man kör! Så tyvärr Michael kan man inte bara filtrera den på samma sätt som motorolja... :roll:
Bild
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Re: Lufta bromsarna?!

Inlägg av snake »

Ja, den ser exakt lika ut. Tror jag betalade en 7-800 kr för ung. 5 år sedan. Jag har inte dubbla niplar på slangen. Jag luftar oken/kolvarna i tur och ordning och det fungerar bra.
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Lufta bromsarna?!

Inlägg av Västerlanda »

orre skrev:Hoj!

Vaacuum-luftaren som snake beskriver är absolut överlägsen! Använder den så gott som dagligen, och kunde inte vara utan!!

Problemet är ju att luften vill upp till behållaren, samtidigt som du försöker att pumpa den ner och ut genom nippel'n i oket.... Där kommer tekniken som Knodden beskriver in i bilden! -Det är naturligtvis helt riktigt att spruta in olja nerifrån, och därmed få med sig luften upp! Det är tyvärr en del problem med denna lösningen också, då man måste spruta/pumpa på ett sätt så det inte kommer med någon luft, samtidigt som man måste ta vara på den olja som du sprutar upp i behållaren utan söl! (Bromsvätska är effektiv lack-bortagning!) Dessutom kan det vara svårare att få med sig den olja (och luft) som finnes i broms-pumpen.

Dock ser jag att både luftaren från Biltema och Autoexperen saknar en "gren" för att ta dubbla främre broms-ok. Fast en så'n kan man så klart göra själv...
Jag använder (och sälger) den här från SBS. Den kostar (tyvärr) till er ca. SEK.1300,- med frakt. (Ser ut som den är helt lik som Autoexpertens, fast med grenkoppling till dubbla bromsok)
Bild

Ps.
Bromsvätska tar till sig vatten! (kondens) Det är därför den absolut borde bytas typ varannat år,(tilsammans med gaffel-oljan) oavsätt hur mycket eller lite man kör! Så tyvärr Michael kan man inte bara filtrera den på samma sätt som motorolja... :roll:
Tony

Handla så betalar VI :shock: :shock:

Bättre går inte att få 8) 8)

Kompressorn finns hos Mig :lol: :lol:
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Lufta bromsarna?!

Inlägg av Orre »

@Tony. Ang. kompressor är det så fort gjort att man kan byta bromsvätska nere på macken! :mrgreen:
Bild
Användarens profilbild
Geronimo
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 659
Blev medlem: 03 nov 2005, 10:13
VTX-modell: VTX 1300, 2006
Ort: Henån

Re: Lufta bromsarna?!

Inlägg av Geronimo »

Går och inhandlar en på Biltema idag för 699:-

Kompressor? Man har väl lungor 8)
Low, long and fat
Användarens profilbild
Geronimo
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 659
Blev medlem: 03 nov 2005, 10:13
VTX-modell: VTX 1300, 2006
Ort: Henån

Re: Lufta bromsarna?!

Inlägg av Geronimo »

Numera finns en "No Air In the Brakes" apparat att köpa in sej i :D
Bli en nöjd avluftare du också 8) Tag chansen och investera i denna ekonomiska förening. Vad är väl dagens pensionsfonder mot den framtida tryggheten denna fabulösa manick kan erbjuda. Pensionsfonder kan ge avkastning vilket går stick i stäv med detta. Vitsen är undvika bli avkastad.
Pris per andel endast 99:- :o
Erlägges vid första avluftningstillfälle. Ev frakter tillkommer (får plats i ryggsäck, packväska eller stor neccesär)
Just nu befinner sej härligheten i ett garage nära Torp köpcenter utanför Uddevalla.

Det sägs att det behövs en kompressor av något slag för att få det till och fungera, kan va en myt, men om så är fallet så får var och en lösa det själv.
Low, long and fat
Användarens profilbild
Totte
Regionskontakt Dalarna
Inlägg: 373
Blev medlem: 16 nov 2007, 07:38
VTX-modell: VTX 1800, 2006 mattsvart. Honda VFR1200f, 2010 Röd
Ort: Ludvika, Dalarna

Re: Lufta bromsarna?!

Inlägg av Totte »

Fin manick de där, :D :D .
Har en något äldre modell från Biltema, kompressor va är de för lyx.
Jag kopplar min till ett bildäck, funkar kanon..
Fast det vore fint med dubbla nipplar.

// Totte
Skriv svar