Rejkad styrkrona

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarens profilbild
Toolbox
VTX-Shopen
Inlägg: 637
Blev medlem: 20 dec 2005, 12:31
VTX-modell: vtx 1800 2002
Ort: VTX 1800c -02 Dyltabruk Örebro
Kontakt:

Rejkad styrkrona

Inlägg av Toolbox »

Någon som vet :?:
Jag har pratat med en del om rejkad styrkrona och dom säger att på en trike ska man ha mellan 6-9 grader?
Läser jag i SFROs handbok pratar dom om försprång och hur man mäter det och om jag mätt rätt så ligger en 1800 vtx på ca 12 cm i försprång
Om man monterar en styrkrona med 6% rejk vad blir då försprånget (för det måste väl ändra försprånget eller har jag foten i kläm) :?

//Toolbox (tyvärr så har Tolle inga styrkronor till VTX) ställbar hade varit modellen

(urklipp från tolle.se)
Så här mäter du försprånget
Rätt försprång ligger någonstans mellan 5-13 cm beroende på om du har fjädrad eller stel ram. Man kan aldrig veta exakt, därför är en Tolle ställbar gaffelkrona överlägsen. Den går alltid att ställa in. Väljer du en fast krona är det viktigt att välja rätt vinkel så att försprånget blir rätt! KÖRGLÄDJE ÄR ETT MÅSTE!!

Punkt 1 Loda framhjulets axel ner till golvet. Markera denna punkt med en krita eller liknande.

Punkt 2 Måtta med ett snöre, lysrör eller dylikt i linje med styrhuvudsvinkeln på ramen ner till golvet. Markera även denna punkt.

Sen är det bara att mäta mellan punkterna så har du försprånget!

Lagom mått på stelbensram och choppers ligger mellan 5-10 cm. Har du en standardcykel med fjädring ligger försprånget mellan 8-13 cm.


Bild
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Rejkad styrkrona

Inlägg av Bobby »

Om jag förstått allt sånt här rätt så får du mäta ytterligare 6% på benen se vad det ger för försprång. Låter i högsta laget för en hoj men har ingen erfarenhet, bara läst lite. MTL custom säljer med 7%. Borde vara samma för trike och 2-hjuling kan man tycka.
Det finns 2 sätt att öka rejken rejällt. Det ena är byta till en krona som översätter styrkronan till ett mer vinklat läge och det andra är att skära bort och svetsa om styrkronan.
Rätta mig någon om jag har fel.
Här har du lite mer info: http://rawge.bravepages.com/minichopper ... _Trail.htm
Hör gärna hur du löst det till slut. Skulle mer än gärna öka vinkeln på min utan att lägga ner 20kkr.
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
Geronimo
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 659
Blev medlem: 03 nov 2005, 10:13
VTX-modell: VTX 1300, 2006
Ort: Henån

Re: Rejkad styrkrona

Inlägg av Geronimo »

Rejkade min 6 grader i stryrkronan vilket gjorde ungefär 7,5cm längre hjulbas, samtidigt som det minskade försprånget med ca 4cm Förlängde även gaffelbenen med fjädrar från Goldwing vilket gör dom lite hårdare samt sänkte bak med kortare stötdämpare. Köregenskaperna blev lite sämre, tendens till wobbel när jag kommer upp i fart över 130-140 och uppåt (vilket jag självklart bara kör i på Autobahn i Tyskland :D ) Det raka styret bidrar också till en del, hade jag haft styre där handtagen är längre bak från styrcentrum så hade det blivit stabilare. Har skaffat en oljedämpad styrbroms jag ska försöka hitta plats för.

Tony
Low, long and fat
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Rejkad styrkrona

Inlägg av Bobby »

Geronimo skrev:Rejkade min 6 grader i stryrkronan vilket gjorde ungefär 7,5cm längre hjulbas, samtidigt som det minskade försprånget med ca 4cm Förlängde även gaffelbenen med fjädrar från Goldwing vilket gör dom lite hårdare samt sänkte bak med kortare stötdämpare. Köregenskaperna blev lite sämre, tendens till wobbel när jag kommer upp i fart över 130-140 och uppåt (vilket jag självklart bara kör i på Autobahn i Tyskland :D ) Det raka styret bidrar också till en del, hade jag haft styre där handtagen är längre bak från styrcentrum så hade det blivit stabilare. Har skaffat en oljedämpad styrbroms jag ska försöka hitta plats för.

Tony
fick du 7,5cm längre hjulbas och ca 4cm mindre förlängning före eller efter att du sänkt den där bak?
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
Toolbox
VTX-Shopen
Inlägg: 637
Blev medlem: 20 dec 2005, 12:31
VTX-modell: vtx 1800 2002
Ort: VTX 1800c -02 Dyltabruk Örebro
Kontakt:

Re: Rejkad styrkrona

Inlägg av Toolbox »

Geronimo skrev:Rejkade min 6 grader i stryrkronan vilket gjorde ungefär 7,5cm längre hjulbas, samtidigt som det minskade försprånget med ca 4cm Förlängde även gaffelbenen med fjädrar från Goldwing vilket gör dom lite hårdare samt sänkte bak med kortare stötdämpare. Köregenskaperna blev lite sämre, tendens till wobbel när jag kommer upp i fart över 130-140 och uppåt (vilket jag självklart bara kör i på Autobahn i Tyskland :D ) Det raka styret bidrar också till en del, hade jag haft styre där handtagen är längre bak från styrcentrum så hade det blivit stabilare. Har skaffat en oljedämpad styrbroms jag ska försöka hitta plats för.

Tony
Tjena

hur mycket försprång hade du innan kolla du det eller?
jag fick mitt till 12cm 6grader skulle då inebära ett försprång på 8 cm ??
på en trike rekomenderar dom mellan 3-5 cm borde bli ca 8 grader rake

// Toolbox
Användarens profilbild
Geronimo
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 659
Blev medlem: 03 nov 2005, 10:13
VTX-modell: VTX 1300, 2006
Ort: Henån

Re: Rejkad styrkrona

Inlägg av Geronimo »

Har för mig att jag mätte till ca 13 cm innan jag gjorde något. Mätte igen efter att jag rejkat, bytt fjädrar fram och bak. Allt gjordes för 2 vintrar sen så jag är inte helt hundra på alla siffror. Snackade med Joe som också rejkat 6 grader och han upplevde inte samma wobbeltendenser som jag.
Förutom wobbeltendenserna upplevs hojen som mer lättsvängd i kurvor och runt gatuhörn, liksom ramlar ner lättare.
Low, long and fat
Användarens profilbild
Toolbox
VTX-Shopen
Inlägg: 637
Blev medlem: 20 dec 2005, 12:31
VTX-modell: vtx 1800 2002
Ort: VTX 1800c -02 Dyltabruk Örebro
Kontakt:

Re: Rejkad styrkrona

Inlägg av Toolbox »

Har snackat med Tolle från Stockholm i dag och fått en lektion på försprång
ska till JOE i morgon och mäta hans försprång han har 7 graders rake

åter kommer i ärendet

//Toolbox
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Rejkad styrkrona

Inlägg av Bobby »

Lägg gärna ut allt du kommer fram till. Mått, tillvägagångssätt, problemställningar, prylar som behövs mm. Bra info!
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Skriv svar